AKADEMIA 4.0 - Zintegrowany System Podnoszenia Jakości w ALK
Tytuł projektu
AKADEMIA 4.0 - Zintegrowany System Podnoszenia Jakości w ALK
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Akademia Leona Koźmińskiego
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Zintegrowane Programy Uczelni
Wartość projektu
11 998 957,39 PLN
Wartość dofinansowania
11 637 788,77 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.01.2019 r. do 31.12.2023 r.
Poznaj nasz zespół
Biuro Projektów Akademii Leona Koźmińskiego to profesjonalny zespół odpowiedzialny za kompleksową obsługę projektów - od momentu przygotowania wniosku aplikacyjnego po końcowe rozliczenie. W ścisłej współpracy z pozostałymi jednostkami Uczelni oraz ekspertami dziedzinowymi, zapewniamy sprawną koordynację, rzetelną sprawozdawczość i skuteczny monitoring realizowanych zadań.
Nasze wieloletnie doświadczenie pozwoliło stworzyć efektywny system współpracy wewnętrznej, który zapewnia synergię działań między różnymi komórkami organizacyjnymi Akademii. Sukces projektu to zasługa zaangażowania wielu ekspertów odpowiedzialnych za poszczególne moduły, a całość działań nadzorował kierownik merytoryczny projektu, dbający o spójność i wysoką jakość realizowanych zadań.
Zobacz efekt naszej pracy
Projekt AKADEMIA 4.0, realizowany w Akademii Leona Koźmińskiego, wprowadził kompleksowe zmiany w systemie kształcenia, doskonale wpisując się w strategiczne cele rozwoju Uczelni. Z sukcesem objął swoim zasięgiem liczbę 1026 studentów i 320 pracowników oraz pracowniczek ALK, przynosząc wymierne korzyści całej społeczności akademickiej.
Projekt wyróżnił się szeregiem innowacyjnych rozwiązań, które znacząco podniosły jakość kształcenia. Wprowadziliśmy przedmiot Przemysł 4.0/Industry 4.0, odpowiadając na aktualne potrzeby rynku pracy. Utworzyliśmy nowoczesne Bloomberg LAB, dające studentom Finansów i Rachunkowości dostęp do profesjonalnych narzędzi analitycznych używanych w świecie finansów.
Szczególnym osiągnięciem było wdrożenie 90-godzinnych kursów e-learningowych, które otworzyły nowe możliwości elastycznego studiowania. Program staży na kierunku Administracja wzbogacił ofertę o cenny wymiar praktyczny, a ścisła współpraca z pracodawcami i absolwentami pozwoliła nam jeszcze lepiej dostosować programy do wymagań współczesnego rynku pracy.
Projekt obejmował także kompleksowy rozwój kadry ALK - od podnoszenia kompetencji dydaktycznych przez rozwój umiejętności zarządczych, aż po profesjonalizację kadry administracyjnej. Zwieńczeniem tych działań było wdrożenie nowoczesnego systemu ERP oraz udoskonalenie infrastruktury IT, co przekłada się na wyższą jakość obsługi studentów i efektywniejsze zarządzanie uczelnią.
Wszystkie te działania wspólnie tworzyły spójną całość, która znacząco podniosła standardy kształcenia w ALK i umocniła pozycję Uczelni jako lidera innowacyjnej edukacji.
Bloomberg LAB
Bloomberg LAB
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Projekt stanowił kompleksową odpowiedź na potrzeby i oczekiwania naszych studentów, kadry dydaktycznej, administracyjnej oraz Uczelni.
Dzięki udziałowi w nim STUDENCI podnieśli kompetencje oczekiwane przez pracodawców w obszarze zastosowania rozwiązań opartych na technologiach kształtujących czwartą rewolucję przemysłową. Mieli możliwość – we współpracy z praktykami i ekspertami – zdobycia specjalistycznej wiedzy i umiejętności niezbędnych do identyfikowania i pozyskiwania danych dzięki włączeniu w proces kształcenia bazy danych Bloomberg.
Dzięki uwzględnieniu formuły e-learningu w procesie kształcenia studenci mogli realizować zaplanowany program w sposób elastyczny, łącząc studia z rozwojem zawodowym i realizacją pasji oraz zainteresowań.
Udział w stażach pozwolił studentom zdobyć doświadczenie zawodowe i doskonalić kompetencje w firmach, wykorzystując wiedzę, umiejętności i kompetencje uzyskane w trakcie procesu kształcenia na kierunku Administracja.
KADRA DYDAKTYCZNA ALK, w związku ze zmieniającym się sposobem uczenia się młodych ludzi – elastycznym, incydentalnym, realizowanym w dowolnym czasie oraz miejscu – doskonaliła swoje kompetencje dydaktyczne. Wymieniała doświadczenia międzynarodowe w zakresie nowoczesnych metod nauczania i wykorzystywała je do prowadzenia własnych zajęć.
W przypadku KADRY ADMINISTRACYJNEJ skupiliśmy się na rozwoju kompetencji menedżerskich, zawodowych – podnoszących poziom wiedzy i umiejętności na stanowisku pracy, a także kompetencji językowych.
Działania projektowe stanowiły kompleksową ofertę, która synergicznie wspierała rozwój kompetencji z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb pracowników ALK. To właśnie wiedza i umiejętności, które zdobyliśmy w ramach projektu pozwoliły między innymi efektywnie zarządzić ryzykiem i nieprzewidywalnością wywołaną przez pandemię COVID19.
W kontekście korzyści dla UCZELNI, projekt wzmocnił potencjał ALK w zakresie projektowania i modyfikacji programów kształcenia, umożliwił wdrożenie nowych rozwiązań (system klasy ERP) oraz rozwój istniejącej infrastruktury IT (e-wnioski, Portal Czasopism).
Kto skorzysta z wyników projektu?
Projekt AKADEMIA 4.0 przyniósł korzyści różnorodnym grupom interesariuszy, znacząco podnosząc jakość kształcenia oraz poziom kompetencji uczestników.
STUDENCI zyskali dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, takich jak laboratorium Bloomberg czy kursy e-learningowe, które umożliwiają im zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych wymaganych na rynku pracy. Program staży oraz zajęcia prowadzone w oparciu o najnowsze technologie, jak Industry 4.0, przygotowały ich do pracy w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym.
PRACODAWCY czerpią korzyści z współpracy z absolwentami posiadającymi praktyczne doświadczenie i umiejętności dopasowane do wymagań współczesnego rynku, takie jak obsługa terminali Bloomberg czy znajomość technologii czwartej rewolucji przemysłowej.
Wdrożenie nowoczesnego systemu ERP, rozwój infrastruktury IT oraz szkolenia kadry dydaktycznej i administracyjnej podniosły efektywność zarządzania i jakość obsługi studentów w UCZELNI. Dodatkowe działania, takie jak rozwój blended learning i badania nad potrzebami rynku pracy, wpłynęły na większą elastyczność kształcenia i dostosowanie oferty edukacyjnej do wymagań gospodarki. Współpraca wewnętrzna i zewnętrzna w ramach projektu przyczyniła się do synergii działań i wymiany doświadczeń między różnymi grupami.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Projekt realizowano w trudnym i dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Pandemia COVID-19 wymusiła gruntowną reorganizację zarządzania oraz wpłynęła na warunki jego wdrażania. Było to wyzwanie nie tylko dla zespołu projektowego i realizatorów zadań, ale także dla samych uczestników. Mimo ryzyka, jakie niosła pandemia, otworzyła ona również nowe możliwości, pozwalając na rozwój kompetencji, które pierwotnie nie były uwzględnione w założeniach projektu, a dziś stanowią istotną przewagę konkurencyjną. Wśród tych osiągnięć warto wymienić rozwój umiejętności cyfrowych, efektywne wykorzystanie narzędzi IT w codziennej pracy oraz zdolność do elastycznego reagowania na nieprzewidywalne wydarzenia, takie jak talebowskie „czarne łabędzie”.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Naszą kluczową radą dla przyszłych wnioskodawców jest przyjęcie elastycznego podejścia do realizacji projektu oraz inwestycja w rozwój kompetencji zespołu projektowego. Dynamicznie zmieniające się warunki mogą wymusić modyfikacje pierwotnych założeń. Dlatego ważne jest, aby od początku wdrożyć system monitorowania postępów i regularnie dostosowywać plany do aktualnych potrzeb.
Zachęcamy do ścisłej współpracy z interesariuszami, w tym z pracodawcami i ekspertami z branży, aby dostosować efekty projektu do realiów otoczenia społeczno-gospodarczego oraz rynku pracy.
Kluczowym elementem jest także efektywna komunikacja między Wnioskodawcą a Instytucją Pośredniczącą. Regularny i otwarty dialog pozwala na bieżące wyjaśnianie wątpliwości, szybkie rozwiązywanie problemów oraz sprawne dostosowanie działań do wymogów formalnych. Dzięki dobrej współpracy można uniknąć nieporozumień i usprawnić proces rozliczania projektu, co pozytywnie wpływa na jego jakość i ostateczne rezultaty.
Ostatecznie, budowanie synergii w zespole i dzielenie się wiedzą – zarówno w ramach instytucji, jak i z partnerami zewnętrznymi – jest fundamentem sukcesu. Wzajemne wsparcie oraz otwartość na zmiany pozwolą osiągnąć wysoką jakość i trwałość rezultatów projektu.