Akademia bez barier
Nasz Projekt jest zgodny z celami horyzontalnymi EFS, wspiera politykę równości szans, równości K i M (szkolenia są otwarte i dostępne zarówno dla K i M oraz osób z niepełnosprawnościami) i niedyskryminacji, dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadę zrównoważonego rozwoju, kształtując świadomość społeczną w zakresie odpowiedzialności za środowisko poprzez ograniczanie wersji papierowych dokumentów projektowych
Tytuł projektu
Akademia bez barier
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Uczelnia dostępna
Wartość projektu
792 962,50 zł
Wartość dofinansowania
769 166,12 zł
Okres realizacji projektu
od 2020-10-01 r. do 2021-12-31 r.
Poznajcie nasz zespół i sprawdźcie efekty
Dodatkowo efektami naszej pracy było:
- dostosowanie strony WWW WAT (serwis główny i 8 wydziałowych) do standardów WCAG 2.0.
- opracowanie i przygotowanie indywidulanej strony www. z danymi kontaktowymi Koordynatora ds. Niepełnosprawnych,
- opracowanie i wdrożenie procedur wspierających osoby z niepełnosprawnościami
- (procedura w sprawie wyznaczenia pracowników WAT do udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej i wykonywania działań
w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników w tym osób z niepełnosprawnościami, procedura dot.
wsparcia udzielanego osobom z niepełnosprawnościami w WAT oraz PRS/1-1 - Proces przyznawania wsparcia dla osób niepełnosprawnych
z Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych w WAT.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Przed realizacją projektu, na naszej uczelni zdecydowanym problemem był bardzo niski
poziom świadomości na temat niepełnosprawności wśród kadry WAT. Do tej pory nie były przeprowadzane żadne szkolenia podnoszące wiedzę
i świadomość nt. niepełnosprawności.
Badanie w sprawie dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w zakresie architektonicznym przeprowadzone w 2018 roku wykazało ogromne braki w standardach dotyczących dostępności architektonicznej, komunikacyjnej, brak w oficjalnych dokumentach uczelni zapisów gwarantujących realizację polityki dostępności uczelni, równych szans, niedyskryminacji i wdrażania racjonalnych dostosowań.
Ogromnym problemem był brak osobnego pomieszczenia Koordynatora ds. Niepełnosprawnych, które gwarantowałoby dyskrecję oraz prywatność
osobom z niepełnosprawnościami jak również
brak przystosowanej strony internetowej WAT do wymogów WCAG 2.0.
Po wstępnych rozmowach ze studentami i doktorantami WAT, stwierdzono, że na WAT odnotowuje się duże zapotrzebowanie na oferowaną
pomoc psychologiczną. Studenci mają poczucie osamotnienia i zamknięcia w związku z odbywaniem zajęć w formie online
w czasie pandemii.
Pierwsze zajęcia psychologiczne ze studentami potwierdziły, że młodzi ludzie są coraz bardziej sfrustrowani, widoczne są też u nich ataki
lęku, paniki, czy symptomy depresji. Niepewność co do jutra i wszechogarniające negatywne myśli wpływają negatywnie na ogólne
samopoczucie.
Poprzez realizację zaplanowanych działań, nasz projekt pomógł nam rozwiązać powyższe problemy poprzez:
- dostosowanie stron WWW WAT oraz indywidulanej strony Koordynatora ds. Niepełnosprawnych do standardów WCAG 2.0.,
- opracowanie i wdrożenie procedur,
- organizację bezpłatnych szkoleń dla osób decyzyjnych oraz pozostałych grup pracowników uczestniczących w procesie kształcenia i działalności naukowej,
- opracowanie i wdrożenie mobilnej aplikacji NaviWAT,
- remont pomieszczenia Koordynatora ds. niepełnosprawnych oraz dostosowanie łazienki do potrzeb osób z niepełnosprawnością,
- bezpłatne konsultacje z psychologiem.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Grupą docelową objętą wsparciem w ramach Projektu jest Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie.
W ramach zadania nr 5 pn. Wsparcie edukacyjne, wsparciem zostali objęci studenci oraz doktoranci WAT w ramach bezpłatnych konsultacji z psychologiem w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. w wymiarze 420 godzin.
Dodatkowo wsparciem zostały objęte osoby decyzyjne dla procesu dostępności WAT jak i pozostałe grupy pracowników uczestniczących w procesie kształcenia (kadra kierownicza i administracyjna oraz dydaktyczna naszej uczelni.
Nasz Projekt jest zgodny z celami horyzontalnymi EFS, wspiera politykę równości szans, równości K i M (szkolenia są otwarte i dostępne zarówno dla K i M oraz osób z niepełnosprawnościami) i niedyskryminacji, dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadę zrównoważonego rozwoju, kształtując świadomość społeczną w zakresie odpowiedzialności za środowisko poprzez ograniczanie wersji papierowych dokumentów projektowych.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Największym wyzwaniem zarówno przed rozpoczęciem jak i w trakcie realizacji projektu było przekonanie osób funkcyjnych w naszej instytucji do konieczności wprowadzenia zmian w obszarze funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Problem ten udało się rozwiązać dzięki przeprowadzeniu pogłębionej analizy potrzeb i oczekiwań osób z niepełnosprawnościami, której wyniki zostały zreferowane podczas odprawy z kierownictwem uczelni. Ciężką pracą całego zespołu projektowego udało się zwiększyć poziom wrażliwości środowiska akademickiego na potrzeby osób z niepełnosprawnościami co przełożyło się na skuteczną i terminową realizację poszczególnych zadań projektowych.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Świadomość o potrzebach osób z niepełnosprawnościami w Polsce jest wciąż na relatywnie niskim poziomie, szczególnie w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. Barier architektonicznych i społecznych utrudniających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami jest wciąż bardzo dużo. Jednak skuteczne przeciwdziałanie tym zjawiskom jest możliwe wyłącznie przy społecznym wsparciu i zrozumieniu potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zalecamy zatem, by każde zadanie ujęte we wniosku o dofinansowanie było dobrze zaplanowane i znane w całej organizacji. Tylko przy pełnej świadomości władz organizacji i społecznym poparciu ze strony pełnosprawnych pracowników można skutecznie realizować te zadania.