Akademia Czystego Morza
Projekt "Akademia Czystego Morza" ma uwrażliwiać na problematykę zanieczyszczenia wód powierzchniowych i kształtować poczucie odpowiedzialności za ich ochronę
Tytuł projektu
Akademia Czystego Morza
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Morski w Gdyni
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Uniwersytet Młodego Odkrywcy
Wartość projektu
478 844,37 zł
Wartość dofinansowania
464 028,37 zł
Okres realizacji projektu
od 01.08.2018 r. do 29.10.2020 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Efekty naszej pracy udokumentowane są na stronie internetowej:
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Projekt "Akademia Czystego Morza" ma uwrażliwiać na problematykę zanieczyszczenia wód powierzchniowych i kształtować poczucie odpowiedzialności za ich ochronę. Morze Bałtyckie, jako akwen morski płytki i w znacznym stopniu zamknięty, stanowi ekosystem szczególnie wrażliwy na zanieczyszczenia. Tym samym wymaga znacznej troski mieszkańców regionu o zachowanie jego czystości. W projekcie najważniejszym poruszonym aspektem jest uświadomienie odbiorcom istniejących zagrożeń dla Morza Bałtyckiego, wynikających z działalności człowieka. Z tego względu uwzględniono również tematykę segregacji odpadów „u źródła”. Projekt ma uświadomić uczestnikom, że odpady w znacznym stopniu wpływają na stan zarówno plaż jak i wód Morza Bałtyckiego. Projekt został tak skonstruowany, aby wiedza przekazywana przez wykładowców została utrwalona poprzez zabawę (ćwiczenia wykorzystujące gry dydaktyczne, quizy, "burzę mózgów"), eksperymenty samodzielnie wykonywane przez uczestników w laboratorium oraz tematyczne zajęcia terenowe obrazujące realizację omawianej tematyki w praktyce. Działania w ramach projektu umożliwiają rozwinięcie umiejętności matematyczno-przyrodniczych, kreatywności, formułowania i rozwiązywania problemów oraz umiejętności pracy zespołowej. Ze względu na to, że aspekt segregacji śmieci ma wymiar społeczny i kształtowany jest przede wszystkim przez środowisko domowe, w projekcie uwzględniono popularyzację tematyki prawidłowej segregacji odpadów „u źródła” wśród rodziców uczniów, którzy uczestniczą w projekcie.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
UCZNIOWIE. Projekt "Akademia Czystego Morza" skierowany został do uczniów szkół podstawowych skupionych
w regionie nadmorskim. Jego zasady programowe mogą być jednakże realizowane w zasięgu ogólnopolskim, gdyż problematyka ochrony
wód powierzchniowych jest poruszana w szkołach na terenie całego kraju. Ponadto kontakt, zarówno ze środowiskiem akademickim jak
i z branżowymi specjalistami, rozwija w dzieciach innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów również
w innych dziedzinach.
NAUCZYCIELE. Opracowane przez specjalistów zganienia wykraczają znacznie poza materiał programowy i mogą stanowić bazę do
aktualizacji materiału przedstawianego w podręcznikach szkolnych.
JEDNOSTKI SAMORZĄDOWE. Upowszechnianie wśród dzieci i ich rodziców wiedzy o wpływie odpadów na środowisko zwiększa
akceptację i stosowanie się do nowych, coraz bardziej restrykcyjnych zasad ich segregacji. Udział w projekcie może również
pozytywnie wpłynąć na wzrost inicjatyw społecznych związanych z ochroną środowiska.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Wyzwanie z jakim się zmierzyliśmy to opracowanie zagadnień z poziomu akademickiego w formie zrozumiałej i atrakcyjnej dla uczniów szkół. Ważne dla nas było aby odpowiednio połączyć elementy zabawy i nauki. Z uwagi na to, że jednym z naszych założeń było umożliwienie uczestnictwa osobom z niepełnosprawnością, wyzwaniem było również odpowiednie przygotowanie stanowisk laboratoryjnych. Natomiast wyzwaniem z którym trzeba było się zmierzyć bez wcześniejszego przygotowania były ograniczenia spowodowane pandemią COVID-19. Musieliśmy przeredagować wszystkie zajęcia, tak aby nawet w tych warunkach nasi uczestnicy mieli do nich dostęp w formie zdalnej.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Przede wszystkim – warto brać udział w takich przedsięwzięciach. Satysfakcja z realizacji projektu niewątpliwie była
równie duża po stronie prowadzących jak i uczestników.
Warto prowadzić działalność w swoim środowisku niezależnie od projektów, znacznie to ułatwia zdefiniowanie potrzeb, tematyki oraz
skuteczny nabór uczestników.
Polecamy też ścisłą współpracę z koordynatorami i opiekunami projektu z Instytucji Pośredniczącej (w naszym projekcie -
NCBR) – lepiej dwa razy spytać niż źle opracować dokumentację.