W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Akademia Czystego Morza

Projekt "Akademia Czystego Morza" ma uwrażliwiać na problematykę zanieczyszczenia wód powierzchniowych i kształtować poczucie odpowiedzialności za ich ochronę

Widok z sali wykładowej na temat Zanieczyszczeń Morza Bałtyckiego

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Akademia Czystego Morza

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Uniwersytet Morski w Gdyni

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Uniwersytet Młodego Odkrywcy

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

478 844,37 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

464 028,37 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.08.2018 r. do 29.10.2020 r.

Zobacz efekt naszej pracy

Efekty naszej pracy udokumentowane są na stronie internetowej:

Kronika Projektu Akademia Czystego Morza

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Projekt "Akademia Czystego Morza" ma uwrażliwiać na problematykę zanieczyszczenia wód powierzchniowych i kształtować poczucie odpowiedzialności za ich ochronę. Morze Bałtyckie, jako akwen morski płytki i w znacznym stopniu zamknięty, stanowi ekosystem szczególnie wrażliwy na zanieczyszczenia. Tym samym wymaga znacznej troski mieszkańców regionu o zachowanie jego czystości. W projekcie najważniejszym poruszonym aspektem jest uświadomienie odbiorcom istniejących zagrożeń dla Morza Bałtyckiego, wynikających z działalności człowieka. Z tego względu uwzględniono również tematykę segregacji odpadów „u źródła”. Projekt ma uświadomić uczestnikom, że odpady w znacznym stopniu wpływają na stan zarówno plaż jak i wód Morza Bałtyckiego. Projekt został tak skonstruowany, aby wiedza przekazywana przez wykładowców została utrwalona poprzez zabawę (ćwiczenia wykorzystujące gry dydaktyczne, quizy, "burzę mózgów"), eksperymenty samodzielnie wykonywane przez uczestników w laboratorium oraz tematyczne zajęcia terenowe obrazujące realizację omawianej tematyki w praktyce. Działania w ramach projektu umożliwiają rozwinięcie umiejętności matematyczno-przyrodniczych, kreatywności, formułowania i rozwiązywania problemów oraz umiejętności pracy zespołowej. Ze względu na to, że aspekt segregacji śmieci ma wymiar społeczny i kształtowany jest przede wszystkim  przez środowisko domowe, w projekcie uwzględniono popularyzację tematyki prawidłowej segregacji odpadów „u źródła” wśród rodziców uczniów, którzy uczestniczą w projekcie.

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

UCZNIOWIE.  Projekt "Akademia Czystego Morza" skierowany został do uczniów szkół podstawowych skupionych w regionie nadmorskim. Jego zasady programowe mogą być jednakże realizowane w zasięgu ogólnopolskim, gdyż problematyka ochrony wód powierzchniowych jest poruszana w szkołach na terenie całego kraju. Ponadto kontakt, zarówno ze środowiskiem akademickim jak i z branżowymi specjalistami, rozwija w dzieciach innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów również w innych dziedzinach.
NAUCZYCIELE. Opracowane przez specjalistów zganienia wykraczają znacznie poza materiał programowy i mogą stanowić  bazę do aktualizacji materiału przedstawianego w podręcznikach szkolnych.
JEDNOSTKI SAMORZĄDOWE. Upowszechnianie wśród dzieci i ich rodziców wiedzy o wpływie odpadów na środowisko zwiększa akceptację i stosowanie się do nowych, coraz bardziej restrykcyjnych zasad ich segregacji. Udział w projekcie może również pozytywnie wpłynąć na wzrost inicjatyw społecznych związanych z ochroną środowiska.

Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?

Wyzwanie z jakim się zmierzyliśmy to opracowanie zagadnień z poziomu akademickiego w formie zrozumiałej i atrakcyjnej dla uczniów szkół. Ważne dla nas było aby odpowiednio połączyć elementy zabawy i nauki. Z uwagi na to, że jednym z naszych założeń było umożliwienie uczestnictwa osobom z niepełnosprawnością, wyzwaniem było również odpowiednie przygotowanie stanowisk laboratoryjnych. Natomiast wyzwaniem z którym trzeba było się zmierzyć  bez wcześniejszego przygotowania były ograniczenia spowodowane pandemią COVID-19. Musieliśmy przeredagować wszystkie zajęcia, tak aby nawet w tych warunkach nasi uczestnicy mieli do nich dostęp w formie zdalnej.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Przede wszystkim – warto brać udział w takich przedsięwzięciach. Satysfakcja z realizacji projektu niewątpliwie była równie duża po stronie prowadzących jak i uczestników. 
Warto prowadzić działalność w swoim środowisku niezależnie od projektów, znacznie to ułatwia zdefiniowanie potrzeb, tematyki oraz skuteczny nabór uczestników.
Polecamy też ścisłą współpracę z koordynatorami i opiekunami projektu z Instytucji Pośredniczącej (w naszym projekcie - NCBR) – lepiej dwa razy spytać niż źle opracować dokumentację.

{"register":{"columns":[]}}