Aktywizacja intelektualna i społeczna Seniorów - Uniwersytet Trzeciego Wieku Politechniki Warszawskiej
Tytuł projektu
Aktywizacja intelektualna i społeczna Seniorów - Uniwersytet Trzeciego Wieku Politechniki Warszawskiej
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Politechnika Warszawska
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Trzecia Misja Uczelni
Wartość projektu
889 950,00 PLN
Wartość dofinansowania
863 250,00 PLN
Okres realizacji projektu
od 1.03.2019 r. do 28.02.2022 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Wideo
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Osoby w wieku poprodukcyjnym tracą kontakt ze swoim otoczeniem zawodowym i prowadzi to często do spadku ich aktywności, zarówno intelektualnej jak i społecznej. Ograniczone kontakty, brak wyzwań wymagających wysiłku i zaangażowania, prowadzą do szybszego starzenia się i pogorszenie komfortu życia. Jedną ze skutecznych form zaradzenia temu są zajęcia organizowane dla seniorów, a jedną z takich form są uniwersytety trzeciego wieku. Uniwersytet Trzeciego Wieku Politechniki Warszawskiej oferuje swoim słuchaczom wiele rodzajów zajęć, ale wobec tego że jest jednostką uczelni państwowej jest odcięty od bogatego źródła finansowania adresowanego do jednostek samorządu i NGS i wobec tego słuchacze muszą sami pokrywać koszt zajęć. Prezentowany projekt pozwolił na prowadzenie większości zajęć jako bezpłatnych dla uczestników, co pozwoliło na udział w nich znacznej liczby nowych osób. Nadto przygotowano i umieszczono na stronie programy zajęć w jednolitej formie, wzbogacone dla niektórych ich rodzajów odpowiednimi prezentacjami.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Przyniósł korzyści przede wszystkim jego uczestnikom. Wzrosła liczba i liczebność grup językowych, Realizowano nową tematykę kursów komputerowych i pracowni technicznych, będących specjalnością tego UTW. Wymuszone warunkami przejście na zdalną realizację zajęć nauczyło stosowania tej metody nauczania zarówno instruktorów jak i uczestników kursów. Fakt że w tym trudnym okresie zajęcia były bezpłatne niewątpliwie pozwolił na utrzymanie grup w niemal niezmienionej liczebności. Również dla Uczelni zebrane doświadczenie i opracowane programy stanowią wartość dodaną.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Dwa z trzech lat realizacji projektu zbiegły się z okresem ograniczeń pandemicznych. Byliśmy zmuszeni do przejścia w większości zajęć na formę zdalną i ograniczyć realizację pracowni technicznych, które ze swej istoty musiały się odbywać w laboratoriach uczelni.