AVAL
AVAL – technologia, która radykalnie podniesie bezpieczeństwo statków morskich
Tytuł projektu
AVAL – Autonomous Vessel with an Air Look. Badania aplikacyjne w obszarze technologii nawigacji, sterowania, komunikacji i wymiany danych pomiędzy autonomicznym statkiem pływającym i statkiem powietrznym
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Konsorcjum:
- Politechnika Białostocka – lider konsorcjum
- Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie
- Sup4Nav sp. z o.o.
- UpLogic sp. z o.o.
Nazwa programu
PROGRAM OPERACYJNY INTELIGENTNY ROZWÓJ
Konkurs
Projekty aplikacyjne
Wartość projektu
10 341 336,94 zł
Wartość dofinansowania
9 272 030,51 zł
Okres realizacji projektu
40 miesięcy od 1 czerwca 2017 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Nasz cel to zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi morskiej poprzez poprawę zakresu rozpoznawania potencjalnych zagrożeń. W projekcie AVAL realizujemy to poprzez przeprowadzenie badań przemysłowych oraz prac rozwojowych, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej, wykorzystujący – oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku – dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowy statek powietrzny.
Aktualnie statki morskie używają do nawigacji radaru i systemu automatycznej identyfikacji AIS. Jednak na tych standardowych urządzeniach nie są widoczne takie przeszkody zagrażające statkom, jak np. góry lodowe, dryfujące kontenery czy też wielkie zwierzęta morskie takie jak wieloryby.
AVAL dodaje do zestawu urządzeń nawigacyjnych kamerę zainstalowaną na dronie. Kamera rejestruje obraz obszaru wokół statku, który jest przetwarzany algorytmami sztucznej inteligencji. Zadaniem algorytmów jest wykrycie obiektów niebezpiecznych dla statku, niewidocznych na radarze i AIS. Ponieważ wykrywanie zagrożeń odbywa się w czasie rzeczywistym, to informacje o wykrytych obiektach mogą być wykorzystane w systemie autonomicznej nawigacji morskiej. „Powietrzne oko” w postaci drona z kamerą zastępuje zatem nawigatora z lornetką na pokładzie statku.
Więcej informacji znajdą Państwo na naszym kanale na YouTube
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
W wyniku projektu powstanie technologia AVAL, która zostanie zastosowana w systemie autonomicznej nawigacji morskiej. Nawigacja AVAL będzie instalowana na statkach morskich w celu podniesienia ich bezpieczeństwa. Naszymi klientami będą więc armatorzy i stocznie morskie na całym świecie.