W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Inteligentny Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Badania nad opracowaniem stacjonarnego, predykcyjnego systemu diagnostyki i analizy pracy silników wysokoprężnych, z rozbudowaną funkcjonalnością prognozowania uszkodzeń na podstawie bezinwazyjnej diagnostyki układu paliwowego

Nowy projekt (3)

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Badania nad opracowaniem stacjonarnego, predykcyjnego systemu diagnostyki i analizy pracy silników wysokoprężnych, z rozbudowaną funkcjonalnością prognozowania uszkodzeń na podstawie bezinwazyjnej diagnostyki układu paliwowego

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

ULTIMA MAREK GLICA

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Priorytet 1 Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa Działanie 1.1 Projekty B+R

ikona gazety  Konkurs

POIR.01.01.01-00-0866/18-00

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

3.967.172,5 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

3.135.626,81 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

01.09.2019 - 30.06.2023

Zobacz efekt naszej pracy

Przenośny wielokanałowy przyrząd pomiarowy do analizy sygnałów z czujników ciśnienia w komorze spalania, czujników wibracji i czujników ultradźwiękowych.
Przenośny wielokanałowy przyrząd pomiarowy do analizy sygnałów z czujników ciśnienia w komorze spalania, czujników wibracji i czujników ultradźwiękowych

 

Elementy stacjonarnego systemu pomiarowego pomiarowy do analizy sygnałów z czujników ciśnienia w komorze spalania, czujników wibracji i czujników ultradźwiękowych. Moduły rozproszone połączone magistrala Ethernet i CAN
Elementy stacjonarnego systemu pomiarowego pomiarowy do analizy sygnałów z czujników ciśnienia w komorze spalania, czujników wibracji i czujników ultradźwiękowych. Moduły rozproszone połączone magistrala Ethernet i CAN.

 

Szafa z wyświetlaczem modułu diagnostyczno-monitorującego
Szafa z wyświetlaczem modułu diagnostyczno-monitorującego

 

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

System umożliwia bezinwazyjna diagnostykę silników diesla i gazowych. Opracowane metody diagnostyczne pozwalają na wykrywanie uszkodzeń i nieprawidłowości w pracy silników wysokoprężnych na wczesnym etapie pojawienia się nieprawidłowości. Do analizy pracy silników posłużono się metodami wibroakustycznymi i analizą wykresu indykatorowego. Zadaniem systemu jest ciągła analiza pracy silnika i utrzymanie jego parametrów pracy pozwalających na optymalny proces spalania paliwa. Kontrola procesu spalania i utrzymanie optymalnych parametrów wpływa na ograniczanie emisji szkodliwych substancji i pozwala na oszczędność paliwa. Praca silnika nadzorowana jest przez system informatyczny którego bazę stanowią wypracowane w ramach projektu algorytmy bazujące na pomiarach ciśnienia w komorze spalania, wibracji, obrotach, temperaturze i sygnałach z czujników ultradźwiękowych. Zastosowane rozwiązania techniczne i krótki czas trwania obliczeń pozwalają na użycie opracowanego systemu do sterowania pracą diagnozowanego silnika. W ramach prac badawczych opracowano stacjonarny system diagnostyczny dedykowany dla silników gazowych marki Rolls-Royce i przenośne przyrządy diagnostyczne przeznaczone do analizy pracy silników różnych producentów. W przyrządzie przenośnym zaimplementowano różne metody bezinwazyjnej diagnostyki pracy wtryskiwaczy i pomp paliwowych. Alternatywnym podejściem stosowanym do tej pory jest wymiana elementów układów paliwowych bez analizy ich stanu technicznego.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Opracowane w ramach projektu technologie w warstwie hardware i software zostaną wdrażane przez firmę ULTIMA do własnych produktów przeznaczonych do sprzedaży komercyjnej. W trakcie prac firma Ultima pozyskała i wypracowała nowoczesne rozwiązania techniczne które dają podstawy do dalszego rozwoju wdrażanych technologii. Głównym odbiorcą opracowanego systemu jest branża energetyczna ze szczególnym uwzględnieniem właścicieli i użytkowników silników gazowych marki Rolls-Royce. Przenośne przyrządy diagnostyczne przeznaczone są głównie dla branży morskiej. Używanie tych przyrządów przez zespoły techniczne armatorów lub firmy specjalistyczne umożliwi dokładniejsza i bardziej precyzyjną ekspertyzę stanu badanych silników i zespołów napędowych. Opracowane przyrządy łączą różne metody badawcze bazujące na analizie ciśnienia i analizie sygnałów wibroakustycznych.

Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?

Wartością techniczna opracowanego systemu są algorytmy. W pierwszym etapie realizacji projektu nadmierna uwaga została skierowana na opracowanie odpowiednich urządzeń pozwalających na odczytywanie i analizę sygnałów niosących wartość diagnostyczną. W swoich zasobach posiadaliśmy dużo opisanych danych bazujących na pomiarach ciśnienia. Brakowało nam takich danych dla sygnałów wibroakustycznych. Dopiero w trakcie instalacji systemu na obiekcie badawczym uzyskaliśmy ciągły dostęp do pomiarów wibroakustycznych. Ten proces zdobywania istotnych informacji i ich analizy cały czas trwa. Działamy na rzeczywistych obiektach i musimy interpretować pozyskane dane w czasie rzeczywistym.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

W przypadku projektów badawczych podobnych do naszego istotny jest proces certyfikacji i ochrony patentowej opracowanych rozwiązań. Należy te działania rozpocząć możliwie najwcześniej jak jest to możliwe. Jeżeli utrzymanie i wdrożenie projektu po zakończeniu okresu dofinansowania wymaga utrzymania zespołu oraz kosztowy jest proces wdrożenia należy działania zapewniające odpowiednie finansowanie rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem.

{"register":{"columns":[]}}