Badania nad opracowaniem stacjonarnego, predykcyjnego systemu diagnostyki i analizy pracy silników wysokoprężnych, z rozbudowaną funkcjonalnością prognozowania uszkodzeń na podstawie bezinwazyjnej diagnostyki układu paliwowego
Tytuł projektu
Badania nad opracowaniem stacjonarnego, predykcyjnego systemu diagnostyki i analizy pracy silników wysokoprężnych, z rozbudowaną funkcjonalnością prognozowania uszkodzeń na podstawie bezinwazyjnej diagnostyki układu paliwowego
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
ULTIMA MAREK GLICA
Nazwa programu
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Priorytet 1 Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa Działanie 1.1 Projekty B+R
Konkurs
POIR.01.01.01-00-0866/18-00
Wartość projektu
3.967.172,5 zł
Wartość dofinansowania
3.135.626,81 zł
Okres realizacji projektu
01.09.2019 - 30.06.2023
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
System umożliwia bezinwazyjna diagnostykę silników diesla i gazowych. Opracowane metody diagnostyczne pozwalają na wykrywanie uszkodzeń i nieprawidłowości w pracy silników wysokoprężnych na wczesnym etapie pojawienia się nieprawidłowości. Do analizy pracy silników posłużono się metodami wibroakustycznymi i analizą wykresu indykatorowego. Zadaniem systemu jest ciągła analiza pracy silnika i utrzymanie jego parametrów pracy pozwalających na optymalny proces spalania paliwa. Kontrola procesu spalania i utrzymanie optymalnych parametrów wpływa na ograniczanie emisji szkodliwych substancji i pozwala na oszczędność paliwa. Praca silnika nadzorowana jest przez system informatyczny którego bazę stanowią wypracowane w ramach projektu algorytmy bazujące na pomiarach ciśnienia w komorze spalania, wibracji, obrotach, temperaturze i sygnałach z czujników ultradźwiękowych. Zastosowane rozwiązania techniczne i krótki czas trwania obliczeń pozwalają na użycie opracowanego systemu do sterowania pracą diagnozowanego silnika. W ramach prac badawczych opracowano stacjonarny system diagnostyczny dedykowany dla silników gazowych marki Rolls-Royce i przenośne przyrządy diagnostyczne przeznaczone do analizy pracy silników różnych producentów. W przyrządzie przenośnym zaimplementowano różne metody bezinwazyjnej diagnostyki pracy wtryskiwaczy i pomp paliwowych. Alternatywnym podejściem stosowanym do tej pory jest wymiana elementów układów paliwowych bez analizy ich stanu technicznego.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Opracowane w ramach projektu technologie w warstwie hardware i software zostaną wdrażane przez firmę ULTIMA do własnych produktów przeznaczonych do sprzedaży komercyjnej. W trakcie prac firma Ultima pozyskała i wypracowała nowoczesne rozwiązania techniczne które dają podstawy do dalszego rozwoju wdrażanych technologii. Głównym odbiorcą opracowanego systemu jest branża energetyczna ze szczególnym uwzględnieniem właścicieli i użytkowników silników gazowych marki Rolls-Royce. Przenośne przyrządy diagnostyczne przeznaczone są głównie dla branży morskiej. Używanie tych przyrządów przez zespoły techniczne armatorów lub firmy specjalistyczne umożliwi dokładniejsza i bardziej precyzyjną ekspertyzę stanu badanych silników i zespołów napędowych. Opracowane przyrządy łączą różne metody badawcze bazujące na analizie ciśnienia i analizie sygnałów wibroakustycznych.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Wartością techniczna opracowanego systemu są algorytmy. W pierwszym etapie realizacji projektu nadmierna uwaga została skierowana na opracowanie odpowiednich urządzeń pozwalających na odczytywanie i analizę sygnałów niosących wartość diagnostyczną. W swoich zasobach posiadaliśmy dużo opisanych danych bazujących na pomiarach ciśnienia. Brakowało nam takich danych dla sygnałów wibroakustycznych. Dopiero w trakcie instalacji systemu na obiekcie badawczym uzyskaliśmy ciągły dostęp do pomiarów wibroakustycznych. Ten proces zdobywania istotnych informacji i ich analizy cały czas trwa. Działamy na rzeczywistych obiektach i musimy interpretować pozyskane dane w czasie rzeczywistym.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
W przypadku projektów badawczych podobnych do naszego istotny jest proces certyfikacji i ochrony patentowej opracowanych rozwiązań. Należy te działania rozpocząć możliwie najwcześniej jak jest to możliwe. Jeżeli utrzymanie i wdrożenie projektu po zakończeniu okresu dofinansowania wymaga utrzymania zespołu oraz kosztowy jest proces wdrożenia należy działania zapewniające odpowiednie finansowanie rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem.