W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Beneficjenci NCBR z prestiżowymi nagrodami!

11.09.2023

Czas 31. Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego to nie tylko okazja do pokazania swoich produktów, ale to także doskonały moment na promocję polskiej myśli zbrojeniowej, wymiany doświadczeń czy nawiązania kontaktów. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju od kilku lat jest obecne podczas MSPO w Kielcach.

2

MSPO to czas nagród. Co roku podczas Salonu organizowany jest konkurs DEFENDER, którego ideą jest nagrodzenie produktów wyróżniających się oryginalnością i nowatorstwem myśli technicznej i technologicznej, walorami eksploatacyjnymi oraz korzystnymi wskaźnikami ekonomicznymi. Produkty dwóch naszych Beneficjentów zostały dostrzeżone przez jury konkursy.

Nagroda Prezydenta RP i dwa DEFENDERY dla Beneficjentów NCBR!

 

Nagrody Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Nagrodę dla produktów najlepiej służących podniesieniu poziomu bezpieczeństwa żołnierzy Sił Zbrojnych RP otrzymało Konsorcjum Huta Stalowa Wola S.A. (lider), Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Sztuki Wojennej, Politechnika Warszawska, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych  Sp. z o.o. i  Rosomak S.A. za projekt - Nowy bojowy pływający wóz piechoty BORSUK (NBPWP)

1

Nowy Bojowy Pływający Wóz Piechoty (NBPWP) kr. BORSUK to jeden z najnowocześniejszych pojazdów w swojej kategorii – mobilny, silnie uzbrojony i pływający wóz bojowy piechoty. To nowoczesny pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej.

Borsuk został skonstruowany tak, aby mógł pokonywać przeszkody wodne oraz w trudnym terenie. Jest przystosowany do operowania w różnych warunkach terenowych i pogodowych - jest w stanie pokonywać nawet szerokie przeszkody wodne. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 65 km/h, a pływania do 8 km/h. Masa bojowa w wariancie podstawowym wynosi 28 ton. Załogę stanowi 3 żołnierzy: dowódca, działonowy-operator i kierowca, zaś przedział desantu umożliwia transport 6 żołnierzy w rejon pola walki.

BWP Borsuk składa się z podwozia - uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej oraz zdalnie sterowanego systemu wieżowego ZSSW-30. W takim układzie pojazd, przy wykorzystaniu pokładowych systemów uzbrojenia, w tym armaty kal. 30 mm oraz przeciwpancernych pocisków kierowanych, ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych oraz neutralizacji szeregu innych zagrożeń w różnych warunkach klimatycznych, niezależnie od pory doby, celów lekko i silnie opancerzonych oraz innych obiektów, przeciwnika czy do wsparcia ogniowego pododdziałów w czasie prowadzenia działań bojowych. System, którego głównym orężem jest armata ATK Mk44S Bushmaster kalibru 30 mm, składa się także z wyrzutni dwóch pocisków przeciwpancernych Spike-LR oraz karabinu UKM-2000C 7,62 mm. Wieża wyposażona jest w zautomatyzowany system kierowania ogniem firmy WB Electronics, polskie stabilizowane głowice optoelektroniczne GOD-1 (dowódcy) i GOC-1 (celowniczego) spółki PCO, z kamerami termowizyjnymi i telewizyjnymi i dalmierzem laserowym, oraz system samoobrony SSP-1 oraz z ośmioma wyrzutniami maskujących granatów multispektralnych.

 

2

Zaprojektowany w Polsce bojowy wóz piechoty Borsuk to obecnie jeden z najbardziej zaawansowanych pojazdów tego typu na świecie to owoc blisko dekady pracy specjalistów z polskiego przemysłu obronnego.

 

Nagrody DEFENDER

Nagrodę DEFENDER otrzymał Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (lider), Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A.  za projekt - System szkolenia poligonowego w warunkach walki elektronicznej (SSPWE).

3

System SSPWE umożliwia generację symulowanych sygnałów zagrożeń mikrofalowych na potrzeby szkoleń załóg statków powietrznych. Identyfikacja sygnałów zagrożeń przez system obrony własnej statku powietrznego pozwala załodze statku powietrznego na ćwiczenie odpowiednich reakcji, zgodnie z przyjętym scenariuszem. Wersja bazowa systemu składa się z trzech jednostek kontenerowych: Jednostki Zarządzania i Współpracy (JZW), Jednostki Obserwacyjno-Pomiarowej (JOP) i Jednostki Generacji Zagrożeń (JGZ).

4

Modułowa architektura systemu SSPWE pozwala na jego dalszą rozbudowę i kolejne jednostki generacyjne dla zapewnienia możliwości symulowania szerszej klasy zagrożeń, w tym np. w zakresie podczerwieni.

5

 

Drugą nagrodę DEFENDER otrzymała Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego (lider), JSW Nowe Projekty S.A., Vortex Sp. z o.o., SZYBICKI Sprzęt i Zabudowy Pojazdów Specjalistycznych Waldemar Szybicki  za projekt pn. Prototyp mobilnego wieloczujnikowego systemu obserwacyjnego przeznaczonego do zabezpieczenia strefy nadgranicznej.

6

Głównym założeniem projektu jest opracowanie prototypu mobilnego systemu obserwacyjnego zbudowanego w oparciu o pojazd terenowy, który ma pozwolić na zabezpieczenie granicy państwowej pod kątem zapobiegania jej naruszeniom w zakresie osób, środków transportu, przemycanych towarów itd., poprzez wytworzenie kompleksowego obrazu sytuacyjnego powstałego w wyniku prowadzenia nasłuchu radiowego oraz lokalizacji emisji radiowej w strefie dookólnej, prowadzenia obserwacji w różnych warunkach pogodowych (dziennych i nocnych) w paśmie podczerwieni w strefie dookólnej oraz prowadzenia obserwacji dla potrzeb wykrytego obiektu. Elementy wytworzonego obrazu sytuacyjnego, na życzenie operatora, będą przesyłane do przenośnych odbiorników będących na wyposażeniu patroli współpracujących z pojazdem.

7

Wszystkim, którzy odwiedzili stanowisko Centrum i podzielili się swoimi życzliwymi uwagami, serdecznie dziękujemy!  Do zobaczenia za rok!

{"register":{"columns":[]}}