W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

BioTechNan

Projekt jest odpowiedzią na konieczność podnoszenia jakości kształcenia na studiach doktoranckich, w szczególności w zakresie ich interdyscyplinarności. Instytucje kształcące doktorantów stoją przed wyzwaniem zapewnienia jak najlepszych warunków dla kształcenia młodej kadry naukowej i to nie tylko w zakresie infrastruktury

Kobieta korzystająca z urządzenia BioTechNan

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

„BioTechNan – Program Interdyscyplinarnych Środowiskowych Studiów Doktoranckich KNOW z obszaru Biotechnologii i Nanotechnologii”

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Politechnika Wrocławska – Lider Projektu

Partnerzy projektu:

  • Instytut Immunologii i Terapii Doświadczalnej im. Ludwika Hirszfelda Polskiej Akademii Nauk
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 

ikona gazety  Konkurs

Interdyscyplinarne Programy Studiów Doktoranckich

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

3 948 852,75 zł 

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKICH: 3 328 093,10 ZŁ

DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW DOTACJI CELOWEJ: 502 294,06 ZŁ

ikona zegara  Okres realizacji projektu

1.04.2018 r. – 30.09.2023 r. 

Poznajcie nasz zespół

prof. dr hab. inż. Jarosław Myśliwiec - Kierownik Projektu

Zobacz efekt naszej pracy

Kobieta korzystająca z urządzenia BioTechNan

Kobieta korzystająca z urządzenia BioTechNan

Kobieta w labolatorium pracująca na komputerze

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Projekt jest odpowiedzią na konieczność podnoszenia jakości kształcenia na studiach doktoranckich, w szczególności w zakresie ich interdyscyplinarności. Instytucje kształcące doktorantów stoją przed wyzwaniem zapewnienia jak najlepszych warunków dla kształcenia młodej kadry naukowej i to nie tylko w zakresie infrastruktury. Potrzebna jest ścisła współpraca pomiędzy uczelniami, instytutami naukowymi, laboratoriami, pozwalająca na rozwój kontaktów między zespołami badawczymi poszczególnych jednostek. Kluczowe staje się wspieranie mobilności doktorantów, ich samodzielności w wyborze ścieżki kształcenia oraz w prowadzeniu badań. Tylko wysoka jakość studiów doktoranckich i odpowiednie instrumenty wsparcia, także finansowego, sprawią, że utalentowani młodzi badacze zdecydują się na trud studiów doktoranckich oraz poświęcenie się pracy naukowej. 
Za realizację projektu odpowiada partnerstwo skupiające czołowe wrocławskie podmioty badawcze: Politechnikę Wrocławską (Lidera Projektu), Instytut Immunologii i Terapii Doświadczalnej PAN, Uniwersytet Wrocławski oraz Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu. Idea interdyscyplinarności, tak pożądana w kształceniu doktorantów, została ujęta w opracowanym programie nowych interdyscyplinarnych środowiskowych studiów doktoranckich z obszaru biotechnologii i nanotechnologii. Podstawą programu są kursy integrujące nowoczesną wiedzę i umiejętności z różnych dyscyplin. Do tego, doktoranci mogą korzystać z oferty zajęć jednostek partnerskich. Nad ich postępami stale czuwa dwóch opiekunów, reprezentujących różne dyscypliny naukowe.
Nie zabrakło bezpośredniego wsparcia dla uczestników. Młodym badaczom przyznane zostało dodatkowe stypendium. Środki są wypłacane przez cały okres studiów doktoranckich, co gwarantuje ciągłość prowadzonych prac, ale ma też niebagatelne znaczenie dla motywacji uczestników. Z kolei, finansowanie zagranicznych wyjazdów doktorantów stanowi odpowiedź na wyzwanie z zakresu mobilności i umiędzynarodowienia studiów doktoranckich. 

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

Projekt jest szansą rozwoju młodej kadry naukowej – uczestników interdyscyplinarnych środowiskowych studiów doktoranckich prowadzonych w ramach projektu. Doktoranci kształcą się zgodnie z nowym programem studiów, który pozwala im zgłębić wiedzę z innych dyscyplin naukowych i tym samym rozwinąć warsztat badawczy. Wsparcie stypendialne pomaga w realizacji badań naukowych, służących przygotowaniu rozprawy doktorskiej. Dzięki wyjazdom na zagraniczne staże, młodzi naukowcy będą mogli nawiązać cenne kontakty i poznać specyfikę pracy w środowisku międzynarodowym.  
Projekt przyniesie również długofalowe efekty. Umocni współpracę między uczelniami tworzącymi partnerstwo i będzie stanowić podwaliny pod realizację kolejnych przedsięwzięć. W programach studiów doktoranckich pozostaną nowe interdyscyplinarne kursy, opracowane na potrzeby projektu. Skorzystają z nich kolejne roczniki słuchaczy. Nawiązane kontakty z uczelniami krajowymi i zagranicznymi pomogą uczestnikom na dalszych etapach ich kariery naukowej.  

Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?

Największe wyzwanie stoi wciąż przed realizatorami i uczestnikami projektu. Jest nim osiągnięcie wskaźnika w zakresie liczby absolwentów studiów doktoranckich. Wbrew pozorom, nie jest to łatwe zadanie, bo odsetek osób, którym udaje się obronić w okresie czteroletnich studiów, jest wciąż relatywnie niski. Tym bardziej, że doktoranci uczestniczący w projekcie stale mierzą się z wysiłkiem prowadzenia interdyscyplinarnych badań, wymagających szerokiej wiedzy i umiejętności. Do tego, w okresie pandemii i związanych z tym ograniczeń, uczestnicy musieli dołożyć wszelkich starań, by kontynuować prace zgodnie z założeniami. Potrafili jednak szybko dostosować się do nowych warunków i nie stracić motywacji, jakże ważnej w prowadzeniu samodzielnych prac badawczych. Liczymy, że uczestników nie opuści determinacja ani zapał, a ukoronowaniem ich starań będzie uzyskanie stopnia doktora jeszcze przed końcem projektu. 

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Przy realizacji projektu, zwłaszcza długoterminowego, zawsze pojawiają się nieoczekiwane zdarzenia i problemy, nieprzewidziane na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie. Warto, by założenia projektu dopuszczały pewną elastyczność we wdrażaniu poszczególnych zadań. Sprawi to, że nawet w zmieniającej się dynamicznie rzeczywistości, cel projektu pozostanie aktualny, a jego realizacja - uzasadniona. 
Trzeba też pamiętać, że kluczem do sukcesu projektu są jego uczestnicy. Ważne jest, by podejmowane w projekcie działania były zgodne z wytycznymi i koncepcją projektu, ale również odpowiadały na potrzeby zgłaszane na bieżąco przez uczestników. To ich przekonanie, że warto było podjąć wyzwanie i przystąpić do projektu, jest dla realizatorów źródłem największej satysfakcji. 

{"register":{"columns":[]}}