W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Inteligentny Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Cinematic Feel — kompleksowa technologia umożliwiająca dostarczanie unikalnej, filmowej jakości w grach RPG z otwartym światem, uwzględniająca również innowacyjne rozwiązania procesowe i unikalny zestaw dedykowanych narzędzi

Bez nazwy-1

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Cinematic Feel — kompleksowa technologia umożliwiająca dostarczanie unikalnej, filmowej jakości w grach RPG z otwartym światem, uwzględniająca również innowacyjne rozwiązania procesowe i unikalny zestaw dedykowanych narzędzi

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

CD PROJEKT S.A.

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Program Sektorowy GAMEINN

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

9 198 388,93 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

3 691 692,24 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 02.01.2017 r. do 31.05.2020 r.

Zobacz efekt naszej pracy

Wideo

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Celem projektu było stworzenie zintegrowanego zestawu narzędzi do tworzenia interaktywnych scen o jakości filmowej oraz technologii umożliwiającej graczom wzięcie w nich aktywnego udziału. Kluczowe problemy adresowane przez technologię Cinematic Feel to zapewnienie filmowej jakości scen i głębokiej immersji przy zachowaniu wysokiej efektywności procesowej, umożliwiającej zastosowanie w rozbudowanych grach role-playing z otwartym światem i nieliniową fabułą.

Warto przy tym zaznaczyć, że osiągnięcie wymaganych cech technologii w każdym aspekcie z osobna nie jest wystarczające. Równie ważne było zapewnienie harmonijnego współdziałania wszystkich jej części składowych i zachowanie między nimi odpowiedniego balansu, gdyż maksymalizacja zdolności w obrębie jednej aspektu zazwyczaj oznacza obniżenie zdolności w pozostałych aspektach.

Zastosowanie w pełni wyreżyserowanych cutscen pozwala uzyskać filmową jakość, ale sceny tego typu przerywają grę i odbierają graczowi swobodę, co osłabia poczucie immersji. Na dodatek produkcja cutscen jest kosztowna pod względem czasowym i finansowym, co jest problemem szczególnie w przypadku rozbudowanych gier z nieliniową fabułą (ze względu na ilość cutscen koniecznych we wszystkich możliwych wariantach przebiegu gry). Rezygnacja z klasycznych cutscen pozwala obniżyć koszty i uniknąć przerw w grze, ale zbyt proste, schematyczne sceny nie zapewnią filmowej jakości; mogą również zubożyć świat gry i obniżyć jego wiarygodność a przez to wpłynąć negatywnie na wrażenie immersji.

Cinematic Feel adresuje powyższy problem, umożliwiając tworzenie różnorodnych scen o jakości cutscen przy użyciu szeregu technik montażowych i gamy elementów wielokrotnego
użytku. Te ostatnie są kluczowe, gdyż pozwalają na wyprodukowanie większej liczby scen przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Mnogość technik i elementów stwarza ryzyko
zaburzenia immersji, jeśli momenty łączenia elementów lub zmiany techniki są zbyt widoczne (klasycznym przykładem jest stosowanie nieuzasadnionych artystycznie cięć montażowych), ale Cinematic Feel rozwiązuje ten problem poprzez zastosowanie odpowiednich metod blendujących.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Pierwsza grupa korzystająca z wyników projektu to członkowie wewnątrzfirmowego zespołu developerskiego. Narzędzia i rozwiązania procesowe Cinematic Feel pozwalają developerom tworzyć sceny o wyższej jakości w krótszym czasie. Jest to oczywistą korzyścią dla firmy, gdyż umożliwia tworzenie większych i ambitniejszych gier. Druga grupa to gracze, którym Cinematic Feel umożliwi głębszą immersję i tym samym intensywniejsze przeżycia płynące z rozgrywki.

Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?

Największą trudnością było odpowiednie zbalansowanie wysiłków podczas prac nad kluczowymi dla nas aspektami — jakością scen, immersją i efektywnością procesową. Cinematic Feel to wyzwanie z dziedziny optymalizacji wieloaspektowej — nadmierne skupienie się na jednym aspekcie mogło pogorszyć zdolności w innych aspektach, np. możliwe byłoby tworzenie scen o wysokiej jakości przy zachowaniu głębokiej immersji, ale zbyt niska efektywność procesowa uniemożliwiłaby realne zastosowanie technologii.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Ważne jest by jasno zdefiniować kluczowe cele projektu. Musi ich być mało, maksymalnie kilka. Muszą być odpowiednio ogólne, ale i zwięzłe. Wszyscy zaangażowani w projekt muszą dobrze rozumieć do czego dążą. Dzięki temu łatwiej będzie "nie zejść z drogi", co jest ryzykiem, gdy w trakcie projektu pojawia się wiele różnych problemów wymagających rozwiązania. Niektóre problemy mogą wydawać się ważne i być może takie są, ale czy są ważne w kontekście kluczowych celów projektu?

{"register":{"columns":[]}}