CO-BIO
Jednym z celów strategicznych polityki energetycznej Unii Europejskiej jest zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw
Tytuł projektu
Opracowanie technologii procesu współuwodornienia frakcji napędowych z olejami roślinnymi jako potencjalne źródło biokomponentów dla oleju napędowego – Projekt CO-BIO
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
PKN ORLEN S.A.
Nazwa programu
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
Konkurs
Program Sektorowy INNOCHEM
Wartość projektu
8 711 127,87 zł
Wartość dofinansowania
3 659 486,00 zł
Okres realizacji projektu
od 29.11.2017 r. do 09.12.2020 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Jednym z celów strategicznych polityki energetycznej Unii Europejskiej jest zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw. Dyrektywy UE, takie jak m.in. Dyrektywa RED II (w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych) nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia minimalnego udziału OZE w transporcie. Aby zrealizować te wytyczne do polskiego prawodawstwa wprowadzono tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW) nakładający na producenta paliw obowiązek zapewnienia „minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym, liczony według wartości opałowej”. Wskaźnik ten stale wzrasta począwszy od 7,50% w 2018 r., przez 8,7 w 2021r, do planowanych 9,1% w 2024 r. Odpowiedzią na te rosnące potrzeby był projekt CO-BIO, w ramach którego opracowano technologię jednoczesnego przetwarzania frakcji ropy z olejami roślinnymi z wykorzystaniem istniejących już instalacji hydroodsiarczania olejów napędowych (tzw. proces współuwodornienia). W procesie tym otrzymaliśmy komponent oleju napędowego zawierający w swoim składzie biokomponent w postaci biowęglowodorów. W ramach projektu PKN ORLEN przeprowadził we współpracy z Instytutem Chemii Przemysłowej (obecnie Sieć Badawcza Łukasiewicz) szereg badań laboratoryjnych mających na celu dobór surowca i określenie optymalnych warunków procesowych. Na podstawie wyników z przeprowadzonych badań zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy w 2018 r. próbę demonstracyjną opracowywanego procesu na pełnoskalowej instalacji produkcyjnej na naszym Zakładzie Produkcyjnym w Płocku. Skomponowaliśmy i przebadaliśmy mieszanki olejów napędowych zawierających w swoim składzie biokomponent z opracowywanego procesu otrzymując na końcu gotowy produkt handlowy spełniający normatywne wymagania jakościowe.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Wyniki projektu umożliwią wprowadzenie na rynek oleju napędowego zawierającego dodatkowy biokomponent i wspomogą PKN ORLEN, a pośrednio nasz kraj, w obowiązku realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego oraz realizacji polityki UE w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w transporcie.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Był to pierwszy, tak szeroki w swoim zakresie, projekt badawczo-rozwojowy zaczynający się od badań w skali laboratoryjnej i osiągający skalę przemysłową przez realizację próby demonstracyjnej na pełnoskalowej instalacji rafineryjnej. Jego realizacja wymagała zaangażowania i współpracy wielu różnych obszarów zarówno z GK ORLEN, jak i świata nauki. Dużym wyzwaniem była koordynacja prac zgodnie z założonym harmonogramem projektu, jak i harmonogramem pracy zakładu, którego poszczególne instalacje są „systemem naczyń połączonych”. Wspólną pracę badawczo - rozwojową, prowadzącą do celu, wykonali naukowcy, pracownicy B+R, technolodzy, inżynierowie procesu, mistrzowie, aparatowi, specjaliści od logistyki, komponowania, normalizacji paliw i wielu, wielu innych.