W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Inteligentny Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

CO-BIO

Jednym z celów strategicznych polityki energetycznej Unii Europejskiej jest zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw

Widok silosa na paliwo

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Opracowanie technologii procesu współuwodornienia frakcji napędowych z olejami roślinnymi jako potencjalne źródło biokomponentów dla oleju napędowego – Projekt CO-BIO

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

PKN ORLEN S.A.

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój  

ikona gazety  Konkurs

Program Sektorowy INNOCHEM

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

8 711 127,87 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

3 659 486,00 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 29.11.2017 r. do 09.12.2020 r.

Zobacz efekt naszej pracy

Zbiorniki na olej napędowy zawierający produkt współuwodornienia
Zbiorniki na olej napędowy zawierający produkt współuwodornienia

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Jednym z celów strategicznych polityki energetycznej Unii Europejskiej jest zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw. Dyrektywy UE, takie jak m.in.  Dyrektywa RED II (w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych) nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia minimalnego udziału OZE w transporcie. Aby zrealizować te wytyczne do polskiego prawodawstwa wprowadzono tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW) nakładający na producenta paliw obowiązek zapewnienia „minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym, liczony według wartości opałowej”. Wskaźnik ten stale wzrasta począwszy od 7,50% w 2018 r., przez 8,7 w 2021r, do planowanych 9,1% w 2024 r. Odpowiedzią na te rosnące potrzeby był projekt CO-BIO, w ramach którego opracowano technologię jednoczesnego przetwarzania frakcji ropy z olejami roślinnymi z wykorzystaniem istniejących już instalacji hydroodsiarczania olejów napędowych (tzw. proces współuwodornienia). W procesie tym otrzymaliśmy komponent oleju napędowego zawierający w swoim składzie biokomponent w postaci biowęglowodorów. W ramach projektu PKN ORLEN przeprowadził we współpracy z Instytutem Chemii Przemysłowej (obecnie Sieć Badawcza Łukasiewicz) szereg badań laboratoryjnych mających na celu dobór surowca i określenie optymalnych warunków procesowych. Na podstawie wyników z przeprowadzonych badań zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy w 2018 r. próbę demonstracyjną opracowywanego procesu na pełnoskalowej instalacji produkcyjnej na naszym Zakładzie Produkcyjnym w Płocku. Skomponowaliśmy i przebadaliśmy mieszanki olejów napędowych zawierających w swoim składzie biokomponent  z opracowywanego procesu otrzymując na końcu gotowy produkt handlowy spełniający normatywne wymagania jakościowe.

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

Wyniki projektu umożliwią wprowadzenie na rynek oleju napędowego zawierającego dodatkowy biokomponent i wspomogą PKN ORLEN, a pośrednio nasz kraj, w obowiązku realizacji Narodowego Celu  Wskaźnikowego oraz realizacji polityki UE w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w transporcie.

Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?

Był to pierwszy, tak szeroki w swoim zakresie, projekt badawczo-rozwojowy zaczynający się od badań w skali laboratoryjnej i osiągający skalę przemysłową przez realizację próby demonstracyjnej na pełnoskalowej instalacji rafineryjnej. Jego realizacja wymagała zaangażowania i współpracy wielu różnych obszarów zarówno z GK ORLEN, jak i świata nauki. Dużym wyzwaniem była koordynacja prac zgodnie z założonym harmonogramem projektu, jak i harmonogramem pracy zakładu, którego poszczególne instalacje są „systemem naczyń połączonych”. Wspólną pracę badawczo - rozwojową, prowadzącą do celu, wykonali naukowcy, pracownicy B+R, technolodzy, inżynierowie procesu, mistrzowie, aparatowi, specjaliści od logistyki, komponowania, normalizacji paliw i wielu, wielu innych. 

{"register":{"columns":[]}}