W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

CoMobility

CoMobility to międzynarodowy projekt badawczy, w którym chcemy dowiedzieć się, co zrobić, żeby mieszkańcy miast wybierali alternatywne środki transportu zamiast samochodu

Coobility

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

CoMobility

Co-Designing Inclusive Mobility

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

  • Uniwersytet Warszawski
  • Szkoła Główna Handlowa
  • Politechnika Warszawska
  • Norwegian Institute for Air Research (NILU)
  • Fundacja “Na miejscu”
  • The Fridtjof Nansen Foundation at Polhøgda (FNI)
  • Miasto Lublin

ikona teczki  Nazwa programu

Programy międzynarodowe 

ikona gazety  Konkurs

IdeaLab Call for Full Proposals

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

8 868 049,58 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

8 868 049,58 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.03.2021 r. do 01.03.2024 r.

Poznajcie nasz zespół

Nasz zespół tworzą naukowcy z trzech warszawskich uczelni (UW, PW i SGH), fizycy i chemicy (NILU) oraz antropologowie (FNI) z Norwegii, a także członkowie warszawskiej organizacji pozarządowej Fundacja „Na miejscu” i przedstawiciele miasta Lublin. Ściśle współpracujemy z Instytutem Ochrony Środowiska - Państwowym Instytutem Badawczym i Miastem St. Warszawą. W kontakcie pozostajemy także z Miastem Kraków i Związkiem Miast Polskich.
Poznaj liderów partnerów w konsorcjum projektu CoMobility:

Dr Anna Nicińska
Dr Anna Nicińska – główna badaczka projektu CoMobility i liderka zespołu projektowego UW. Poza tematyką projektu CoMobility, interesuje się procesem indywidualnego starzenia się z perspektywy ekonomii behawioralnej i instytucjonalnej. Jej badania dotyczą kształtowania się preferencji i nawyków, końca życia, transferów międzypokoleniowych a także pomocy otrzymywanej od krewnych i osób niespokrewnionych. 

 

Dr Jakub Zawieska
Dr Jakub Zawieska – lider zespołu projektowego SGH. Adiunkt w Instytucie Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jego zainteresowania badawcze obejmują rozwój koncepcji inteligentnego miasta, zrównoważoną mobilność miejską, zachowania transportowe oraz społeczno-ekonomiczne aspekty zrównoważonego rozwoju. Interesuje się także środkami pomiaru i zarządzaniem w zakresie zrównoważonej mobilności, rozwojem inteligentnej mobilności opartej na technologii, a także wdrażaniem przełomowych technologii i innowacyjnych modeli biznesowych w sektorze transportu w miastach. 

 

dr hab. inż. Maciej Grzenda, prof. PW
Dr hab. Inż. Maciej Grzenda, prof. PW – lider zespołu projektowego PW. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół metod uczenia maszynowego (ML) i analizy danych wielkoskalowych ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań tych metod w tzw. inteligentnych miastach i systemach produkcyjnych. 

 

Dr Nuria Castell
Dr Nuria Castell – liderka zespołu projektowego NILU. Jest starszym naukowcem w NILU (Norweskim Instytucie Badań Powietrza) i przewodniczy grupie roboczej ds. jakości powietrza w Europejskim Stowarzyszeniu Nauk Obywatelskich. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w badaniu zanieczyszczenia powietrza, z naciskiem na monitorowanie i modelowanie jakości powietrza w skali miejskiej i regionalnej. Jej obecne badania koncentrują się na wykorzystaniu nowatorskich technologii monitorowania w celu uzupełnienia istniejących systemów w zakresie charakterystyki i oceny zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach i na zewnątrz. 

 

Magdalena Kubecka
Magdalena Kubecka – liderka zespołu projektowego Fundacji „Na Miejscu”. Pracuje jako badaczka miasta, animatorka kultury, inicjatorka działań sąsiedzkich w przestrzeni publicznej. Jest wiceprezeską Fundacji “Na miejscu”, która wspiera społeczności lokalne w ulepszaniu przestrzeni publicznych. Jest współzałożycielką “Jak działa miasto”, inicjatywy skupionej wokół edukacji o mieście. Magda jest także redaktorką „Magazynu Miasta”, wykładowczynią w School of Ideas na Uniwersytecie SWPS. Prowadzi bloga “Miejski Instytut” o miastach, kulturze i innowacjach. 

 

Dr Pal Skedsmo
Dr Pål Wilter Skedsmo – lider zespołu projektowego FNI. Jest doktorem antropologii społecznej i dyrektorem naukowym grupy badawczej do spraw morskich i polarnych w FNI. Jego główne zainteresowania badawcze obejmują politykę środowiskową, społeczeństwo obywatelskie, partycypację społeczną, demokratyzację oraz pomoc rozwojową w państwach postsocjalistycznych. Jego badania koncentrują się głównie na obszarach Armenii, Kaukazu Południowego, Rosji, a ostatnio także Polski.

 

Dorota Wolińska
Dorota Wolińska – liderka zespołu projektowego Miasta Lublin. Koordynatorka referatu strategii i smart City w Wydziale Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin. Autorka publikacji z zakresu problematyki rozwoju przestrzennego i smart city. Odpowiedzialna za przeprowadzanie analiz i ocen sytuacji miasta Lublin w zakresie wykorzystania i wdrażania inteligentnych rozwiązań oraz nawiązywanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi organizacjami i sieciami skupiającymi podmioty działające w obszarze smart city.

Zobacz efekt naszej pracy

Efekty naszej pracy można śledzić na stronie projektu: www.comobility.edu.pl, w szczególności w zakładkach Aktualności i Publikacje. Na bieżąco publikujemy informacje o naszych działaniach i raporty podsumowujące ich efekty. Co miesiąc na stronie pojawia się newsletter, w którym zbiorczo opisujemy wydarzenia danego miesiąca. 
We współpracy z CWiD UW stworzyliśmy kilka filmów, w których dowiecie się:

  • o czym jest nasz projekt („Bajka o królewnie Tosi”),
  • jakie szkoły w nim uczestniczą („Rozmowy z dyrektorami szkół CoMobility”),
  • jak wyglądają warsztaty przeprowadzane w szkołach (“Reportaż z badań terenowych”),
  • i jak robić badania z udziałem najmłodszych (“Jak przyjazna jest droga do naszej szkoły?”, “Jak bezpieczna jest okolica naszej szkoły?”, “Jak można pokazywać różne dane?”).

Wszystkie można obejrzeć na naszym kanale YouTube.
 

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

CoMobility to międzynarodowy projekt badawczy, w którym chcemy dowiedzieć się, co zrobić, żeby mieszkańcy miast wybierali alternatywne środki transportu zamiast samochodu. Analizujemy postawy i zachowania związane z mobilnością, a także identyfikujemy bariery i szanse w upowszechnianiu różnych sposobów przemieszczania się w trzech konkretnych sąsiedztwach wybranych szkół publicznych. Poszukujemy działań, które ułatwią trwałą zmianę przyzwyczajeń dotyczących sposobów korzystania ze środków transportu. Wraz ze społecznościami lokalnymi, przedsiębiorcami i administracją publiczną chcemy współtworzyć rozwiązania neutralne dla klimatu
Sednem CoMobility jest proces współtworzenia (ang. co-design) czyli poszukiwanie, testowanie i wprowadzenie rozwiązań w ścisłej współpracy z mieszkańcami, urzędami miasta i przedsiębiorstwami oraz innymi interesariuszami na każdym etapie prac. Planujemy wypracować zestaw metod współtworzenia nowych rozwiązań transportowych i narzędzi do oceny ich wpływu na jakość powietrza w Warszawie. Do oceny rozwiązań połączymy modele uczenia maszynowego, transportu miejskiego oraz jakości powietrza, które w oparciu o dane zastane oraz zebrane podczas prac badawczych pozwolą określić ruch i jakość powietrza w zależności od cech mieszkańców i infrastruktury transportowej.

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

Naszymi warszawskimi doświadczeniami i wynikami badań planujemy podzielimy się z samorządami i innymi miastami w Polsce i Europie. Wyniki projektu będą ogólnodostępne i omawiane podczas spotkań warsztatowych z potencjalnymi użytkownikami. Mamy nadzieję, że wyniki naszych badań dotrą do szerokiego grona zainteresowanych i przełożą się na poprawę jakości powietrza, a wraz z nią - poprawę zdrowia i wygody życia mieszkańców.

Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?

Podczas pierwszego roku w projekcie CoMobility zmagaliśmy się z problemem dotyczącym nas wszystkich – pandemią COVID-19. Przeszliśmy na współpracę całkowicie zdalną, a działania badawcze przenieśliśmy do strefy online. Na żywo spotkaliśmy się tylko raz, i to w niepełnym składzie, co oznacza, że wszystkie najważniejsze decyzje badawcze podejmowaliśmy komunikując się zdalnie. Nie zawsze było to łatwe, ale wypracowaliśmy metody, które przekładają się na efektywne działania w projekcie. Jednak jesteśmy dopiero w 1/3 projektu, więc największe wyzwania jeszcze przed nami.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Zaangażowany zespół osób, które lubią z sobą dyskutować i pracować to podstawa. 

{"register":{"columns":[]}}