Dać szansę! Uczelnia na miarę XXI wieku
Tytuł projektu
Dać szansę! Uczelnia na miarę XXI wieku
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Politechnika Opolska
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Uczelnia dostępna
Wartość projektu
Kwota wydatków określona w zakresie finansowym w umowie: 3 989 140, 45 PLN
Kwota wydatków rozliczona w projekcie: 3 980 215,41 PLN
Wartość dofinansowania
Kwota wydatków określona w zakresie finansowym w umowie: 3 869 140, 45 PLN
Kwota wydatków rozliczona w projekcie: 3 860 215,41 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.01.2020 r. do 30.04.2022 r.
Poznaj nasz zespół
Zespół projektowy:
- kierownik projektu – mgr Anna Kluger,
- zastępca kierownika projektu – mgr Agnieszka Nawrocka,
- koordynator ds. sprawozdawczości i monitoringu – mgr Anna Stefanowska – Strzodka.
Zobacz efekt naszej pracy
Galeria dotycząca realizacji projektu: GALERIA (po.opole.pl)
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Celem głównym projektu było wsparcie zmiany organizacyjnej, podnoszenie świadomości i kompetencji kadry uczelni z zakresu niepełnosprawności poprzez realizację działań mających na celu zapewnienie przez uczelnię dostępności komunikacyjnej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, procedur kształcenia na poziomie wyższym, wprowadzenie do programów kształcenia modyfikacji zapewniających ich dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami oraz działań z zakresu dostępności architektonicznej.
Cel został osiągnięty poprzez:
- szkolenia dla kadry dydaktycznej (wsparcie w procesie dydaktycznym studentów z różnymi niepełnosprawnościami), administracyjnej i technicznej (dostępność serwisów internetowych, obsługi oraz podnoszenia świadomości o osobach z niepełnosprawnością) oraz zarządzającej Politechniki Opolskiej (w zakresie podnoszenia świadomości o osobach z niepełnosprawnością);
- dostosowanie/modernizację istniejącej architektury uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez montaż wind w DS „Zaścianek” i DS „Pryzma” oraz w budynku dydaktycznym, montaż (3) i modyfikacja (4) szlabanów wjazdowych, modernizacja 7 toalet, oznakowanie miejsc parkingowych);
- uruchomienie systemu e-learnigowego oraz udostępnienie na platformie 8 modułów szkoleniowych dot. wsparcia w procesie dydaktycznym oraz obsługi i podnoszenia świadomości społecznej o osobach z niepełnosprawnościami;
- dostosowanie i ujednolicenie stron www,
- dostosowanie i zakup technologii wspierających (4 pętle induktofoniczne, oprogramowanie dla 11 kiosków multimedialnych),
- ułatwienia w zakresie nawigacji osób z niepełnosprawnościami (spójny system informacji kierunkowej wraz z wirtualną wersją oznakowania);
- przygotowanie odpowiednich procedur zapewniające przestrzeganie standardów dostępności zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w zakresie: architektonicznym, cyfrowym, edukacyjnym (dydaktycznym) i procesu rekrutacji;
- utworzenie Biura Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Bezpośrednią grupą docelową projektu była kadra uczelni. W związku z realizacją szkoleń 130 pracowników Politechniki Opolskiej podniosło swoje kompetencje w zakresie edukacji włączającej.
Działania w ramach projektu pozwoliły na znaczne zwiększenie dostępności Uczelni oraz zniwelowanie barier.
Z efektów projektu skorzystają pracownicy Uczelni, studenci i doktoranci oraz wszystkie osoby zainteresowanym kształceniem na Politechnice Opolskiej, w tym osoby z niepełnosprawnością.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Realizacja projektu przypadła na bardzo trudny okres, który stawiał przed zespołem projektowym wiele wyzwań.
Pandemia COVID – 19, wojna na Ukrainie oraz rosnąca inflacja w znacznym stopniu utrudniła działania. Tym bardziej należy traktować fakt zrealizowania wszystkich zadań i osiągnięcia zaplanowanych w projekcie celów jako sukces Politechniki Opolskiej.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Warto podejmować wyzwania i pisać wnioski o dofinansowanie projektów oraz nie bać się ich realizacji, gdyż osiągane rezultaty dają dużą satysfakcję, szczególnie jeżeli służą całej społeczności akademickiej i nie tylko. Ważne jednak jest wcześniejsze zdiagnozowanie sytuacji i zdiagnozowanie potrzeb, aby podjęte działania z jednej strony odpowiadały na rzeczywiste potrzeby, a z drugiej miały także charakter profilaktyczny.