W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna w Radomiu dostępna dla osób z niepełnosprawnościami niepełnosprawnościami

IMG_20241127_114718

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna w Radomiu dostępna dla osób z niepełnosprawnościami niepełnosprawnościami

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna w Radomiu

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Uczelnia dostępna II

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

4 067 359,55 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

3 945 338,76 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.01.2021 r. do 30.09.2023 r.

Zobacz efekt naszej pracy

Zniwelowano bariery dostępności dla studentów z niepełnosprawności poprzez zatrudnienie asystenta pełnomocnika ds. ON oraz rozszerzenie obowiązków już zatrudnionego psychologa.
W związku z podjęciem działań w zakresie dostępności dla ON oraz zwiększenia dostępności EUST zatrudnił Asystenta Pełnomocnika ds. ON (będących członkiem Biura ON). Ścieżka midi zapewniła uczelni osiągnięcie znacznego wzrostu dostępności dla ON w stosunku do poziomu wyjściowego, poprzez zwiększenie dostępności wewnętrznych procesów, w szczególności rekrutacji, kształcenia i prowadzenia działalności naukowej, a także upowszechniania rozwiązań zapewniających dostosowanie w jednostce organizacyjnej.

Likwidacja barier architektonicznych będzie wykraczać poza jednostkę zajmującą się dostępnością uczelni. Zasoby w postaci np. platformy schodowej, poręczy pojawiły się w miejscach kluczowych dla życia uczelni oraz stworzyły nowe, dotychczas niedostępnych dla ON możliwości.

Dostępna przestrzeń Uczelni jest niezbędna do samodzielnego funkcjonowania OzN. Zgodnie z wynikami przeprowadzonej analizy dostępności Uczelni do potrzeb ON wśród studentów EUST niezbędne było zniwelowanie barier architektonicznych poprzez dostosowanie przestrzeni Uczelni. Zaplanowane działania przyczyniły się do umożliwienia pełnego udziału ON w kształceniu na poziomie wyższym oraz zniwelowania istniejących barier.

  • w ramach projektu została zapewniona dostępność Uczelni (EUST) dla osób z różnymi typami niepełnosprawności (m.in. dostępność architektoniczna, komunikacyjna, w obszarze technologii)
  • zapewniono zróżnicowany skład kadry projektu, w tym kadry dydaktycznej, w ramach projektu został także zatrudniona ON przez co jest promowane zatrudnianie tej grupy,
  • dostosowano materiałów dydaktycznych, w tym materiały dydaktyczne jak i informacje o projekcie zostały przygotowane w sposób przejrzysty, zastosowane zostaną czytelne przekazy,
  • dostosowano stronę www projektu, tak by zapewnić równy dostęp do rekrutacji na studia,
  • w ramach proj. zapewniono weryfikacji obowiązujących procedur na Uczelni pod kątem dostępności Uczelni i opracowano modyfikacje procedur,
  • zakupiono licencje dostępowych systemów informatyczne: PLATFORMA EDUKACYJNA WSPIERAJĄCA ON, SERWIS BIURA KARIER DOSTOSOWANY DLA ON, SYSTEM DZIEKANATOWY WSPIERAJĄCY ON
  • zrealizowano szkolenia dla kadry zarządzającej, administracyjnej oraz dydaktycznej mające na celu zwiększenie świadomości o niepełnosprawności

Zniwelowano bariery dostępności dla studentów ON poprzez m.in.: dostosowanie administracyjnie stron internetowych, narzędzi informatycznych oraz form kształcenia

  • Dostosowano stronę internetową Uczelni dostępnej dla OzN- stworzona nowa strona na obecnej domenie - transfer informacji na nową stronę.
  • Wdrożono systemy informatyczne: PLATFORMA EDUKACYJNA WSPIERAJĄCA ON, SERWIS BIURA KARIER DOSTOSOWANY DLA ON, SYSTEM DZIEKANATOWY WSPIERAJĄCY ON (zakupiono licencje dostępowe — bezterminowe do każdego z systemów informatycznych, a także zlecenie usługi wdrożenia (instalacji, konfiguracji, dostosowania, przygotowania dokumentacji, opieki serwisowej) systemu informatycznego
  • zrealizowano szkolenia z systemów informatycznych prowadzących do podniesienia komp. zarządczych i dydaktycznych (szkolenia w formie stacjonarnej)
  • dla dydaktyków (24 h) PLATFORMA EDUKACYJNA WSPIERAJĄCA ON (12 os.)
  • dla kadry administracyjnej (administratorzy) (16 h) PLATFORMA EDUKACYJNA WSPIERAJĄCA=ON(2 os.)
  • dla kadry administracyjnej (administratorzy) (16 h) SERWIS BIURA KARIER DOSTOSOWANY DLA ON (2 os.)
  • dla kadry administracyjnej (administratorzy) (16 h) SYSTEM DZIEKANATOWY WSPIERAJĄCY ON (Sos.)

Rozwinięcie zaplecza technologicznego zapewniło minimalny poziom dostępności ofert w ramach katalogu wsparcia edukacyjnych usług oraz zapewniono zwiększanie dostępności wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyinych.

Z analizy dostępności Uczelni wynika, że niezbędne było dostosowanie strony www. W ramach ścieżki MIDI zakupiono licencje dostępowe oraz usługę wdrożenia systemów informatycznych, dostosowanych do ON, a także szkolenia z systemu informatycznego dla kadry administracyjnej oraz dydaktycznej. Dokonano:

  • analizy wewnętrznych procedur opisanych w postaci Regulaminów i Wytycznych pod kątem dostępności Uczelni dla OzN, tj. procedur:
  • wertykalnych dot. bezpośrednio osób OzN, zadań Pełnomocnika ds. osób OzN oraz usług - horyzontalnych dot. funkcjonowania całej uczelni i jej jednostek

- uaktualnienie / stworzenie od nowa procedur wertykalnych, m.in. zasad, trybu, regulaminów przyznawania i korzystania ze wsparcia uwzględnienia w procedurach horyzontalnych specyfiki OzN i ich praw, aktualnego prawodawstwa, w tym m.in.: Regulaminów oraz Zasad i trybów udzielania wsparcia ON

  • opracowanie procedury dotyczącej bezpiecznej ewakuacji osób z niepełnosprawnościami w przypadku zagrożenia.

W ramach zadania w szczególności nacisk został położony na:

  • przegląd procedur pod kątem m.in. możliwości dostosowania uczestnictwa w zajęciach, egzaminach do indywidualnych potrzeb OzN, w tym uczestnictwa zdalnego, zwiększenia dopuszczalnej liczby godzin nieobecności z opcją nadrobienia tematu
  • przyjęcie regulacji gwarantującej, że żadna z inwestycji na uczelni nie będzie mogła być zrealizowana bez akceptacji Pełnomocnika ds. OzN na każdym z etapów, w tym opracowania projektu architektonicznego
  • przyjęcie regulacji, iż wszelkie materiały dydaktyczne, egzaminacyjne oraz pisma urzędowe będą dostarczane studentom / innym osobom w formie dostosowanej (np. druk w powiększonej czcionce, alfabecie Braille'a, elektronicznie).

Zadanie zakończyło się przyjęciem zarządzania Rektora o dostępności Uczelni obejmujące wszystkie 6 obszarów dostępności o których mowa w Zał. 12 do Regulaminu.
Przyjęto regulacją gwarantującej, że żadna z inwestycji na uczelni nie może być zrealizowana bez akceptacji jednostki odpowiedzialnej za dostępność na każdym z etapów, w tym opracowania projektu architektonicznego oraz planu remontu.

W projekcie założono wdrożenie technologii wspierających, m.in. zapewnienie usług oraz zakup sprzętów:

  • Usługa tłumacza migowego on-line dla studentów niesłyszących i niedosłyszących + Drukarki wielofunkcyjne z możliwością wydruku powiększonego A3 dla osób niedowidzących materiałów dydaktycznych
  • Zestaw interaktywny (rzutnik plus ekran) do pracowni / laboratorium / sali dydaktycznej umożliwiający wyświetlanie powiększonych prezentacji dla studentów z niepełnosprawnościami wraz z montażem z uchwytami na sufitach
  • System wideokonferencji do 1 pomieszczenia na potrzeby transmisji on-line zajęć prowadzonych stacjonarnie do osób z niepełnosprawnościami, które nie mogą w nich uczestniczyć (wraz z montażem) typu CISCO WEBEX BOARD 55 cali
  • Urządzenia umożliwiające sieciowanie uczelni switch
  • Urządzenia umożliwiające sieciowanie uczelni routery
  • Komputer z pełnym oprogramowaniem dla osób niedowidzących do sal dydaktycznych
  • Projektory przenośne umożliwiający wyświetlanie powiększonych prezentacji dla studentów z niepełnosprawnościami
  • Klawiatura z kontrastowymi, dużymi klawiszami z regulacją prędkości mówienia dla osób niedowidzących
  • Powiększona mysz komputerowa umożliwiająca osobom z niepełnosprawnościami poruszanie kursorem po ekranie monitora
  • Webkiosk informacyjny z dostosowany do osób niepełnosprawnych z montażem
  • Notebook dla studentów z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im m.in. uczestnictwa w alternatywnych formach zaliczeń egzaminów i sporządzania notatek

Wsparciem zostały objęte osoby ze wszystkimi rodzajami niepełnosprawności. Jedną z barier w dostępie do edukacji było m.in. brak dostępu do specjalistycznego sprzętu, brak dostępu do dostosowanych materiałów dydaktycznych. W związku z tym zakupiono sprzęt z zakresu technologii wspierających. Finansowanie powyższych działań stanowi odpowiedź na bariery w dostępie do edukacji wskazywane przez studentów EUST z niepełnosprawnościami.

Osiągnięto wszystkie rezultaty założone we wniosku o dofinansowanie, za zgodą Instytucji Pośredniczącej zakupiono dodatkowy sprzęt dydaktyczny, dostosowany do praktycznej nauki dla osób ze wszelkimi rodzajami niepełnosprawnościami.

Zaawansowane szkolenia z poszczególnych zagadnień dotyczących niepełnosprawności technologie, procedury, wsparcie psychologiczne, standardy wsparcia edukacyjnego etc.(zad. 3 oraz 6) Szkolenia były kompleksowe, tj. obejmowały wszystkie sześć obszarów dostępności.

Niski poziom świadomości wśród pracowników Uczelni co do potencjału osób z różnego typu dysfunkcjami, a także brak pełnego przygotowania do kształcenia OzN sprawia, że dostęp do edukacji na tym poziomie był bardzo utrudniony. Niezbędne było zapewnienie szkoleń dla kadry zarządczej, administracyjnej i dydaktycznej w zakresie podniesienia świadomości o niepełnosprawności. Szkolenia miały na celu zwiększenie kompetencji pracowników Uczelni wyższej w zapewnienie wszechstronnej pomocy i profesjonalnej współpracy ze studentami z niepełnosprawnościami.
Trwałość rezultatów wypracowanych i wdrażanych w projekcie będzie zostać utrzymana przez co najmniej 2 lata od jego zakończenia, a jeżeli wypada to w trakcie roku akademickiego okres trwałości musi być wydłużony do końca danego roku akademickiego.

Beneficjent zauważył:

  • mierzalny wzrost dostępności Uczelni w stosunku do poziomu wyjściowego poprzez wdrożenie autorskich rozwiązań i objęcie wsparciem nowych interesariuszy
  • poszerzenie istniejących już usług w zakresie dostępności Uczelni do osób z niepełnosprawnościami,
  • wprowadzenie zmian w zakresie struktury organizacyjnej Uczelni,
  • dostosowanie architektoniczne Uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
  • wdrożenie rozwiązań z zakresu technologii wspierających osoby z niepełnosprawnościami,
  • wprowadzenie zmian w zakresie procedur obowiązujących na Uczelni
  • podniesienie wiedzy i świadomości na temat niepełnosprawności przez kadrę administracyjną, zarządzającą i dydaktyczną
  • zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością i utrzymanie jej zatrudnienia w okresie trwałości w okresie 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu, w związku z tym będzie propagował działania związane z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami

1

2

3

4

5

6

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności do edukacji w Europejskiej Uczelni Społeczno-Technicznej [EUST] w Radomiu poprzez likwidację barier w dostępie do kształcenia w następujących obszarach: struktura organizacyjna, architektura, technologie wspierające, procedury, rodzaje wsparcia edukacyjnego, szkolenia podnoszące świadomość o niepełnosprawności. Dla zapewnienia maksymalnej efektywności wstępnej analizy oraz efektów realizacji projektu wnioskodawca nawiązał w tym zakresie współpracę ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami działającym na rzecz likwidacji barier dla osób z niepełnosprawnościami oraz ułatwienia tym osobom dostępu do kształcenia .Projekt, na wszystkich jego etapach kluczowych dla prawidłowego wdrażania działań służących zapewnieniu dostępności na uczelni, będzie realizowany w sformaliz. współpracy ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami. Projekt przewiduje wsparcie zmian organizacyjnych i podnoszenie świadomości i kompetencji kadry uczelni z zakresu niepełnosprawności poprzez realizację działań mających na celu zapewnienie przez uczelnię dostępności komunikacyjnej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, procedur kształcenia w kształceniu na poziomie wyższym, wprowadzenie do programów kształcenia modyfikacji zapewniających ich dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami oraz działań z zakresu dostępności architektonicznej.

Zgodnie z zapisami Programu Dostępność Plus w ramach działania 12. Studia bez barier planowane jest dostos.uczelni do potrzeb ON w zakresie dostępności architekt., komunikacyjnej, administr. stron intern., narzędzi inform. i procedur kształcenia. Projekt nie dotyczy wyłącznie działań zw.z dostos. infrastruktury do potrzeb ON i obejmuje swoim zakresem meryt. równocześnie także inne działania zwiększające dostępność edukacji dla tej grupy osób.

Modele zakładają, że na zakończenie realizacji projektu wszystkie obszary wskazane w opisie modelu (WN zakłada realizację ścieżki MIDI) muszą zostać wypełnione, czyli odpowiedzi na wszystkie pytania dla danego modelu muszą mieć odpowiedź twierdzącą. Działania realiz. w projekcie muszą prowadzić do osiągnięcia modelu uczelni dostępnej, właściwego dla danej uczelni ze względu na potrzeby ON. Zakres oraz mechanizmy wsparcia stanowiły będą element regulaminu konkursu. Załącznikiem do regulaminu będą modele uczelni dostępnej, określające zakres wsparcia uczelni w celu zwiększenia ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, uwzględniając różny stan dostosowania uczelni na etapie aplikowania w konkursie Uczelnia dostępna II. Modele opublikowane zostaną w serwisie internetowym IOK, w zakładce.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Z wyników realizacji projektu korzystają zarówno pracownicy naukowi, jak i studenci.

Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?

Największym wyzwaniem było zorganizowanie zespołu ludzi, który byłby w stanie zrealizować projekt w stopniu zapewniającym najwyższe standardy. Dzięki intensywnym pracom zespół nabył cenne umiejętności pracy przy realizacji projektu, planowania zadań i ich koordynowania.

{"register":{"columns":[]}}