Fresh Inset - Technologia Vidre+ pozwalająca na przedłużenie trwałości i świeżości owoców, warzyw i kwiatów przy użyciu 1-metylocyklopropenu
Tytuł projektu
Fresh Inset - Technologia Vidre+ pozwalająca na przedłużenie trwałości i świeżości owoców, warzyw i kwiatów przy użyciu 1-metylocyklopropenu
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Fresh Inset Spółka Akcyjna
Nazwa programu
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
Konkurs
Wsparcie projektów badawczo-rozwojowych w fazie preseed przez fundusze typu proof of concept – Bridge Alfa
Wartość projektu
3 000 000,00 zł
Wartość dofinansowania
2 400 000,00 zł
Okres realizacji projektu
01 października 2017 r. – 31 marca 2020 r.
Poznaj nasz zespół
Fresh Inset to najbardziej międzynarodowy polski startup. Zespół odpowiedzialny za stworzenie technologii Vidre+ tworzą naukowcy z Torunia pod przewodnictwem Dra Andrzeja Wolana, natomiast zespół biznesowo-operacyjny działa w Warszawie, Trójmieście, Waszyngtonie, Minneapolis, Sao Paulo, Buenos Aires, Limie i Santiago. Obecnie nad rozwojem i komercjalizacją technologii pracują członkowie zespołu z doświadczeniem z m.in. takich firm jak: DOW, BASF, Syngenta, AgroFresh, Cynamid, Fish&Richardson.
Zobacz efekt naszej pracy
Przyczyną starzenia się owoców i warzyw jest etylen, naturalny hormon roślinny (o postaci gazu), który przyśpiesza ich dojrzewanie. Zerwane owoce i warzywa wydzielają więcej etylenu pod wpływem stresu związanego np. z ich zerwaniem, zmianą temperatury, wilgocią w transporcie, czy po fizycznym uszkodzeniu. Dotychczas by przedłużać świeżość jabłek i gruszek stosowano znaną na świecie, bezpieczną i substancję czynną 1-MCP, która pod wpływem wilgoci zmienia się w gaz i hamuje wydzielanie etylenu. By było to skuteczne, 24-godzinny proces aplikacji odbywał się w hermetycznych pomieszczeniach (magazynach, chłodniach).
Fresh Inset opracowało technologię Vidre+ czyli pierwszy (i jedyny) na świecie produkt uwalniający 1-MCP z opóźnieniem i stopniowo, bez konieczności aplikacji w szczelnie zamkniętym pomieszczeniu. W technologii Vidre+ substancja czynna uwalnia się stopniowo z naklejki naklejonej na warzywo/owoc/kwiaty lub na opakowanie/skrzynkę w których produkty się znajdują.
Video: Jak działa technologia Vidre+?
Wideo
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Zastosowanie technologii Vidre+ w skali globalnej rozwiązuje cały szereg problemów. Po pierwsze redukuje marnowanie żywności - na każdym etapie, od produkcji, po logistykę i dotarcie do klienta końcowego. W samej UE to około 40-50 mln ton zmarnowanej żywności rocznie o wartości ok. 150 mld Euro. To oznacza, że ochrona Vidre+ nie tylko zmniejsza marnowanie żywności, ale także redukuje światowe niedobory świeżej żywności.
Zastosowanie Vidre+ globalnie wpłynie pozytywnie na środowisko - technologia wypracowana przez Fresh Inset powoduje, że ślad węglowy wytworzony do etapu zbioru produkty, zasoby użytej wody nie zostają zmarnowane w wyniku straty towaru w dostawie. Z naszych wyliczeń wynika, że jeżeli uda nam się objąć ochroną Vidre+ 10% żywności na rynkach docelowych, uratujemy ślad węglowy równy rocznej emisji CO2 przez ponad 2 mln aut z normą spalania EURO6.
Istotnym czynnikiem jest także większa demokratyzacja rynku i zwiększenie konkurencyjności mniejszych firm i dostawców żywności. Jest to możliwe, ponieważ stosowanie technologii Vidre+ nie wymaga jakiejkolwiek zmiany w łańcuchu dostaw. To dlatego Vidre + w funkcjonalnych naklejkach na produkcie, opakowaniu lub skrzyni oznacza dostępność substancji czynnej dla mniejszych producentów, którzy nie dysponują magazynami/chłodniami i dla producentów żywności, dla której substancja czynna nie było dotąd dostępna, ze względu na jej formę aplikacji i konieczność transportu z pola prosto do punktów sprzedaży, z pominięciem chłodni/magazynów.
Wreszcie – dzięki technologii Fresh Inset do konsumenta końcowego trafi zdrowsza, lepiej zachowana żywność.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Vidre+ to technologia, która zrewolucjonizuje problem marnowania żywności, zatem każdy może skorzystać z wyników pracy Fresh Inset. Docelowo beneficjentem naszej technologii jest konsument, który otrzymuje wysokiej jakości produkt.
Wśród beneficjentów są nasi partnerzy. Są to firmy zajmujące się ochroną roślin po zbiorze, plantatorzy i firmy pakujące towary do transportu, cały łańcuch logistyki: firmy zajmujące się dystrybucją, handlem i transportem owoców i warzyw, producenci opakowań, konwerterzy naklejek i etykiet.
Beneficjentem jest także środowisko (redukcja marnowania żywności, mniejszy ślad weglowy).
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Wyzwaniem w działalności Fresh Inset jest rejestracja produktów – wprowadzania produktów do obrotu wymaga zgody lokalnego regulatora. Jest to proces czasochłonny i kosztowny, tym bardziej, że Spółka przyjęła strategię rozwoju, w ramach której buduje obecność w Ameryce Południowej i Północnej, oraz kolejno na głównych rynkach eksportowych Unii Europejskiej i Afryki. Rynków, na których planujemy zaistnieć jest więc wiele.
Wśród wyzwań znalazły się także relatywnie wysokie koszty związane z globalnym rozwojem spółki, mamy jednak fantastyczne grono podmiotów i inwestorów, które wspierają nas w tym procesie. Wreszcie wyzwaniem jest segmentacja produktów, w zależności o rodzaju owocu, warzywa, kwiatów, ziół, itd. – oznacza to dodatkowe działania niezbędne np. do rejestracji.