Hybrydowy zasobnik energii (Breeze Energies)
Dłuższe życie akumulatorów dzięki nowatorskim zasobnikom energii do lekkich aut elektrycznych
Tytuł projektu
Hybrydowy zasobnik energii o wysokiej trwałości do lekkiego samochodu elektrycznego
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
- Fundusz: EnerFund
- Podmiot: Breeze Energies Sp. z o.o.
Nazwa programu
PROGRAM OPERACYJNY INTELIGENTNY ROZWÓJ
Konkurs
BRIdge Alfa
Wartość projektu
BRIdge Alfa
Wartość dofinansowania
800 000,00 zł – NCBR
200 000,00 zł – FUNDUSZ
Okres realizacji projektu
1 stycznia 2019 r. – 31 marca 2020 r.
Poznaj nasz zespół
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Trwałe i lekkie akumulatory są drogie, tańsze zaś trzeba często ładować, a ich żywotność jest krótka. My znaleźliśmy rozwiązanie tego dylematu, spędzającego sen z powiek tak wielu osobom.
W mniejszych pojazdach rzadko stosuje się akumulatory litowo-jonowe, głównie ze względu na cenę: te samochodziki muszą być tanie. Tymczasem klasyczny akumulator litowo-jonowy jest czterokrotnie droższy od kwasowo-ołowiowego. Ten prosty fakt był punktem wyjścia dla naszego projektu.
Istnieją różne rozwiązania dotyczące magazynowania energii elektrycznej, mniej i bardziej zaawansowane, skomplikowane i prostsze. Wybraliśmy rozwiązanie, które w naszym przekonaniu wydaje się najbardziej sensowne dla zwykłego użytkownika: wydłużenie życia tańszych akumulatorów kwasowych (które za swoją niższą cenę „płaciły” krótszą żywotnością).
Naszą dziedziną i przedmiotem zainteresowania są pojazdy poruszające się dzięki akumulatorom kwasowo-ołowiowym. Są to przede wszystkim małe urządzenia, takie jak wózki widłowe, małe samochody elektryczne poruszające się po kurortach i polach golfowych, busy hotelowe – czyli tzw. pojazdy wolnobieżne, lub samochody niskich prędkości. Niewielkiej i nowej na rynku firmie trudno byłoby operować w kategorii samochodów osobowych – obostrzenia dotyczące bezpieczeństwa „normalnych samochodów” są bardzo wyśrubowane, działanie na tym polu wymagałoby wielomilionowych nakładów. Dlatego zaczynamy ostrożnie, oczywiście z planem powolnego wdrapywania się coraz wyżej, w stronę „mainstreamu”.
W naszych koncepcjach biznesowych oczywiście „sky is the limit”. Jeden pomysł potrafi rodzić kilka następnych. Na pewno naszą technologię przetestowaliśmy bardzo dobrze. Akumulatory, wyposażone w konstruowane przez nas dodatkowe zasobniki energii, sprawdzają się świetnie: szybciej się ładują, mają znacznie dłuższą żywotność. Dzięki temu wymiana akumulatorów może następować znacznie rzadziej, co w ogólnym rachunku staje się bardzo opłacalne. Zatem nasz produkt będzie atrakcyjny rynkowo. Projekty technologiczne wymagają czasu, by uzyskać odpowiedni stopień rentowności. Póki co wdrożyliśmy i przygotowaliśmy do sprzedaży nasze mikrosamochody, choć tempo wejścia na rynek nieco spowolniła nam pandemia koronawirusa.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Naszą stale rosnącą grupą klientów są rodzice nastolatków, bo autkami małych prędkości można jeździć już od 14. roku życia – te elektryczne samochodziki są bezpieczniejsze niż skutery.
Podczas naszych prac przekonaliśmy się również, że zapotrzebowanie na unowocześnienie systemów akumulatorów kwasowo-ołowiowych występuje nie tylko na rynku małych pojazdów, ale także w stacjonarnych magazynach energii: w układach fotowoltaicznych, w wiatrakach, słowem – wszędzie, gdzie liczy się długa żywotność i koszt akumulatorów. Klienci sami zaczęli nas o to pytać. Efektami naszych doświadczeń związanych z akumulatorami pojazdów będą więc projekty dotyczące układów stacjonarnych. Mowa tu o innowacji co najmniej na skalę Polski. Rynek jest tutaj otwarty. Pojazdy podobne do oferowanych przez nas są obecne w Niemczech, Hiszpanii i we Włoszech, w Polsce będziemy natomiast pierwsi. Jeśli zaś chodzi o akumulatory hybrydowe w pojazdach, to innowacja będzie miała wymiar europejski.
Nasz rynek skłania się ku rozwiązaniom proekologicznym, stosunkowo tanim i wygodnym. Wpisujemy się z naszym projektem w zmiany pejzażu motoryzacyjnego – jesteśmy o tym przekonani.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Jeżeli chodzi o technologię, to połączenie dwóch różnych typów akumulatorów bez znaczącego podnoszenia ceny stanowi nie lada wyzwanie. Z jednej strony można byłoby zastosować rozwiązanie z aktywnym przekształtnikiem mocy, który jest w pełni sterowalny, wykorzystać skomplikowane algorytmy optymalizacji. Musimy jednak pamiętać, że lekkie auta elektryczne z punktu widzenia klienta mają sens tylko wtedy, jeżeli są niedrogie i ich koszt częściowo pokryją oszczędności wynikające z braku konieczności tankowania. Stąd musieliśmy wypracować rozwiązania znacznie prostsze, ale dające podobny efekty jak zaawansowane systemy zarządzania energią.
Z biznesowego punktu widzenia największym wyzwaniem było i nadal jest przekonanie ludzi, że młoda osoba, w wieku 14 lat, jest na tyle odpowiedzialna, aby prowadzić auto w ruchu miejskim.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Łączność na styku nauka-biznes jest związana z liczebnością kadry naukowej. Naukowców musi być tylu, by część z nich mogła – dzieląc czas – prowadzić badania nie tylko teoretyczne, ale także dotyczące innowacji mających perspektywy komercyjne.
Tak postrzegamy rolę NCBR – jako instytucji wspierającej praktyczne zastosowania pracy naukowej i dopingującej biznes do sięgania po zasoby naukowe. Opracowanie sensownego modelu tej właśnie łączności i związku jest, naszym zdaniem, jednym z głównych wymogów składania dobrych wniosków o dofinansowanie. Do tego determinacja i cierpliwość, poważne traktowanie uwag ekspertów oceniających projekty – w naszym przypadku większość z eksperckich postulatów okazała się trafna i pomocna.