Hydrauliczno-mechaniczna automatyczna skrzynia biegów dla pojazdów rolniczych i maszyn roboczych
Projekt dotyczył zaprojektowania innowacyjnej automatycznej skrzyni biegów do pojazdów rolniczych i budowlanych
Tytuł projektu
Hydrauliczno-mechaniczna automatyczna skrzynia biegów dla pojazdów rolniczych i maszyn roboczych
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Politechnika Gdańska - Piotr Patrosz
Nazwa programu
Programy krajowe
Konkurs
LIDER VIII
Wartość projektu
1 197 500,00 zł
Wartość dofinansowania
1 197 500,00 zł
Okres realizacji projektu
od 01.03.2018 r. do 30.06.2021 r.
Poznajcie nasz zespół
Zespół badawczo rozwojowy: Piotr Patrosz, Paweł Załuski, Marcin Bąk
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Projekt dotyczył zaprojektowania innowacyjnej automatycznej skrzyni biegów do pojazdów rolniczych i budowlanych. Innowacyjność rozwiązania polega na wykorzystaniu w jednym urządzeniu najlepszych cech przekładni hydraulicznej i przekładni mechanicznej. W zakresie niskich prędkości roboczych pojazdu napęd w przekładni przekazywany jest na drodze hydraulicznej, a przy wyższych prędkościach na drodze mechanicznej. Przekładnia hydrauliczna pozwala na całkowicie bezstopniową zmianę przełożenia w zakresie trudnym do osiągnięcia dla przekładni mechanicznych. Dzięki temu rozwiązaniu na koła pojazdu przenoszony jest wysoki moment bez ryzyka przeciążenia silnika spalinowego. Natomiast przekładnia mechaniczna pozwala uzyskiwać sprawności niedostępne dla hydrauliki siłowej, redukując tym samym zużycie paliwa, gdy pojazd porusza się z większymi prędkościami ale z małym obciążeniem. Przy okazji prac nad projektem zaprojektowano:
- przekładnię mechaniczną wyposażoną w sprzęgła mokre oraz automatyczny system przełączania biegów ,
- silnik tłoczkowy osiowy z możliwością pracy w wolnym kole,
- tłoczkową pompę hydrauliczną z tarczą o przesuniętej osi obrotu.
Każde z powyższych urządzeń jest częścią automatycznej skrzyni biegów, ale możliwe jest ich zastosowanie osobno.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Ze skrzyni biegów opracowanej w ramach tego projektu skorzystać mogą firmy produkujące pojazdy dla rolnictwa, budownictwa oraz do
zastosowań militarnych. Obecny kształt przekładni umożliwia jej współpracę z pojazdami wyposażonymi w silnik o mocy do
50kW, ale istnieje możliwość jej dostosowania do potrzeb klienta. Możliwe jest także odrębne wykorzystanie komponentów skrzyni,
a w szczególności pompy i silnika hydraulicznego. Sprawdzą się one znakomicie jako standardowe komponenty szeroko pojętych
układów hydraulicznych.
Dodatkowo niektóre wyniki prac badawczych przedstawiają znaczną wartość naukową i dzięki temu po opublikowaniu mogą być
wykorzystywane przez inżynierów i naukowców na całym świecie.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Największym wyzwaniem technicznym związanym z wykonaniem projektu było ograniczenie hałasu przekładni mechanicznej. Był to problem
szczególnie ważny, ponieważ skrzynia biegów montowana jest w pojazdach obsługiwanych przez operatora, którego komfort
jest istotnym parametrem dla każdego producenta. Aby osiągnąć zamierzone efekty konieczne było nie tylko zastosowanie wyciszających rozwiązań
konstrukcyjnych, ale także dokładny nadzór nad jakością wykonania poszczególnych elementów. Dzięki ciężkiej pracy całego
zespołu i staranności podwykonawców ostatnia wersja przekładni była cichsza od pierwszej wersji o 20dB.
Natomiast największym wyzwaniem poza aspektem technicznym była realizacja projektu w czasie pandemii COVID-19. Praca zdalna, zerwane łańcuchy
dostaw, rosnące ceny podzespołów, niekończące się opóźnienia spowodowane kwarantanną pracowników firm wykonujących
komponenty prototypów to tylko najważniejsze spośród wielu problemów, z którymi musieliśmy się zmagać.
Najważniejsze, że na koniec wszystko udało się zrealizować.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Nie poddawać się i w obliczu problemów zawsze starać się szukać rozwiązań a nie winnych. Spokojna, konstruktywna rozmowa z członkami zespołu, kooperantami czy pracownikami NCBiR może pozwolić na znalezienie bardzo łatwego rozwiązania problemu, który z początku mógł wydawać się nierozwiązywalnym.