Informacje dla Beneficjentów
Zasady dokonywania zwrotów
Zasady dokonywania zwrotów w ramach działań 01.05 i 03.01 FERS
W związku z możliwością dokonywania zwrotów związanych z realizowanymi projektami w ramach działań 01.05 oraz 03.01 FERS, w celu uniknięcia błędów przy ich dokonywaniu, Instytucja Pośrednicząca (IP) zamieszcza poniżej szczegółową instrukcję z prośbą o dokładne zapoznanie się przed zleceniem przekazania środków. Beneficjenci ww. działań są zobowiązani do dokonywania zwrotów na dwa rachunki bankowe w następujący sposób:
I. na rachunek bankowy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) nr 77 1130 0007 0020 1020 9820 0036 należy dokonywać zwrotów dotyczących:
- niewykorzystanych zaliczek, stwierdzonych wydatków niekwalifikowalnych, nieprawidłowości a także korekt finansowych (wykazanych w końcowym wniosku o płatność), które podlegają zwrotowi w części dotacji celowej;
- odsetek (wszystkie odsetki, w tym bankowe, umowne) oraz przychodów, które powinny zostać przekazane na ww. rachunek bankowy Instytucji Pośredniczącej (IP) w pełnej wysokości (100%).
W opisie przelewu Beneficjent jest zobowiązany zawrzeć następujące dane:
- numer umowy np.: FERS.01.05-IP.08-0000/23
- informację czego dotyczy zwrot (należy użyć sformułowań wskazanych w cudzysłowie lub ich skrótów):
- „odsetki bankowe”;
- „odsetki umowne” – w przypadku naliczenia przez IP odsetek jak dla zaległości podatkowych z art. 189 UFP tj. w przypadku nieterminowego złożenia wniosku o płatność lub wniosku o płatność nierozliczającego 70% otrzymanych środków;
- „dochód” – w przypadku zwrotu dochodu powstałego w związku z realizowanym projektem w części, do której przedmiotowy projekt przyczynił się do jego powstania (nie stanowiącego wkładu własnego Beneficjenta);
- „korekta” – w przypadku korekt finansowych (wykazanych w końcowym wniosku o płatność)*;
- „nieprawidłowość” – o sposobie zwrotu stwierdzonej nieprawidłowości Beneficjent jest informowany odrębnym pismem*;
- „niekwalifikowalne” – wydatki stwierdzone w trakcie weryfikacji wniosku o płatność*;
- „zwrot transzy” – zwrot nadwyżki transzy na zakończenie okresu sprawozdawczego (UWAGA: Zwrot części transzy powinien być uzasadniony np. nierozstrzygnięciem planowanych przetargów, i nie może być stosowany notorycznie jako sposób uniknięcia naliczenia odsetek z art. 189 UFP)*;
- „koniec projektu” – zwroty środków niewydatkowanych na zakończenie projektu tj. w terminie 30 dni od daty zakończenia projektu
- rok, w którym środki zostały przekazane na konto Beneficjenta, a których dotyczy ten zwrot np. odsetki od środków 2024 r.;
- informację, jaka część podlega zwrotowi tj. dotacja celowa.
* przed dokonaniem przelewu Beneficjent jest zobowiązany do zweryfikowania, z której transzy została wydatkowana kwota podlegająca zwrotowi. Rok przekazania przedmiotowej transzy będzie tożsamy z rokiem wskazanym w opisie zwrotu.
Przykłady poprawnych opisów:
- FERS.01.05-IP.08-0000/23 odsetki bankowe 2024 r. 100%
- FERS.01.05-IP.08-0000/23 niekwalifikowalne; 2025 r.; dotacja celowa
Przykład: W przypadku stwierdzonych wydatków niekwalifikowalnych we wniosku o płatność za okres od 1 lipca do 30 września 2024 r., poniesionych z transzy zawnioskowanej wnioskiem za I kw. 2024 r. i wypłaconej w 2024 r., Beneficjent powinien zawrzeć następujący opis przelewu:
„FERS.01.05-IP.08-0000/23 niekwalifikowalne 2024 r. dotacja celowa”
UWAGA:
W sytuacji, gdy Beneficjent nie ma możliwości zawarcia wymaganych informacji dotyczących zwrotu (poza numerem umowy), należy niezwłocznie po zleceniu płatności na konto NCBR, przesłać powyższe dane drogą mailową na adres: kamil.nowicki@ncbr.gov.pl oraz
malgorzata.szymanska@ncbr.gov.pl wskazując numer projektu w tytule maila oraz dodatkowo datę i kwotę dokonanego przelewu w jego treści.
II. na rachunek bankowy Ministerstwa Finansów (MF) nr 17 1130 0007 0020 0660 2620 0016 należy dokonywać zwrotów dotyczących części transz przekazanych przez MF (środki europejskie). Dotyczy to: niewykorzystanych zaliczek, stwierdzonych wydatków niekwalifikowalnym, nieprawidłowości a także ewentualnych korekt finansowych wykazanych w końcowym wniosku o płatność. IP przypomina, iż na rachunek MF Beneficjent nie dokonuje żadnych zwrotów odsetek oraz dochodu powstałego w związku z realizacją projektu.
W opisie przelewu dokonywanego na powyższy rachunek Beneficjent jest zobowiązany zawrzeć następujące dane:
- numer umowy
- kwota otrzymanej z MF płatności, której dotyczy zwrot
- data otrzymania z MF płatności, której dotyczy zwrot
- informację, czy zwracana kwota to kwota główna powstała ze względu na stwierdzoną nieprawidłowość, wydatki niekwalifikowalne, niewykorzystane zaliczki, korektę finansową wykazaną w końcowym wniosku o płatność.
W związku z ograniczoną liczbą znaków w tytule przelewu, powyższe informacje mogą być zapisane skrótami umożliwiającymi ich identyfikację. W przypadku, gdy Beneficjent nie ma możliwości zawarcia wymaganych danych dotyczących zwrotu (poza numerem umowy) istnieje możliwość przesłania w dniu dokonania zwrotu wyjaśnień (zgodnie z poniższymi punktami) drogą mailową na adres: bgkzlecenia@bgk.pl
E-mail, z podaniem w tytule kwoty zwrotu i daty dokonania zwrotu, powinien zawierać w treści wiadomości następujące punkty:
- numer umowy;
- podmiot dokonujący zwrotu;
- datę dokonania zwrotu;
- tytuł zwrotu, a w przypadku zwrotu na podstawie decyzji, o której mowa w art. 207 uofp - numer decyzji;
- kwotę otrzymanej z BGK płatności, której dotyczy zwrot (wyłącznie środki przekazane przez MF);
- datę otrzymania z BGK płatności, której dotyczy zwrot (data przekazania środków przez MF);
- kwota zwrotu (globalna kwota zwrotu);
- należność główna (środki dotyczące przekazanych transz jak: korekty finansowe);
- klasyfikacja budżetowa zwracanej kwoty (część, dział, rozdział, paragraf) – TYLKO W PRZYPADKU JEŻELI JEST ZNANA.
Zmiany w projekcie
Instytucja Pośrednicząca przygotowała wzór Formularza zmian w projekcie FERS. Prosimy o zgłaszanie zmian wyłącznie poprzez formularz zmian i przesyłanie go w module korespondencja w systemie CST2021.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady wprowadzania zmian do projektu:
- Beneficjent może dokonywać zmian w projekcie zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu;
- Instytucja Pośrednicząca przygotowała jeden uniwersalny wzór formularza zmian;
- Zgłaszanie zmian odbywa się wyłącznie poprzez formularz zmian przekazywany w module korespondencja w systemie CST2021:
- kategoria korespondencji: zmiany w projekcie,
- opis zmian w formularzu załączonym do korespondencji, a nie w treści korespondencji,
- nie we wniosku o zmiany (WOZ) w systemie CST2021;
- Formularz zmian przesyłany jest w wersji edytowalnej (plik Word);
- Formularz przesyłany jest do Instytucji Pośredniczącej najpóźniej na 1 miesiąc przed złożeniem kolejnego wniosku o płatność (WNP);
- Zmiany nie mogą wpływać negatywnie na cel projektu;
- Zmiany w budżecie „na plus” i „na minus” powinny się bilansować do zera;
- Ograniczenie zakresu merytorycznego (np. zmniejszenie wartości wskaźników) powinno wiązać się z proporcjonalnym pomniejszeniem wartości projektu;
- Zapisy w poszczególnych częściach formularza powinny być ze sobą spójne;
- Po akceptacji formularza zmian przez Instytucję Pośredniczącą, w przypadku konieczności modyfikacji wniosku o dofinansowanie, Beneficjent zostanie poproszony o zmianę wniosku w systemie SOWA EFS (wniosek będzie skierowany do poprawy). Po zatwierdzeniu wniosku dane projektu zostaną wyeksportowane przez Instytucję Pośredniczącą do systemu CST2021.
Wzór formularza zmian do pobrania: Formularz_zmian_FERS_wzór