Innowacyjna technologia produkcji, logistyki, zabudowy i utrzymania prefabrykowanych rozjazdów tramwajowych w blokach
Tytuł projektu
Innowacyjna technologia produkcji, logistyki, zabudowy i utrzymania prefabrykowanych rozjazdów tramwajowych w blokach
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
KZN Rail Sp. z o.o. , Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o.
Nazwa programu
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
Konkurs
Szybka Ścieżka
Wartość projektu
8 607 518,35 PLN
Wartość dofinansowania
3 443 007,34 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.01.2022 r. do 31.12.2023 r.
Poznaj nasz zespół
Dorota Błaszkiewicz-Juszczęć
Małgorzata Urbanek
Agata Misiaszek-Uchańska
Tomasz Bis
Mateusz Kozak
Grzegorz Leszczyński
Zobacz efekt naszej pracy
Poznań
Kraków
Mysłowice
Materiały
Bytom – pierwsza realizacja, wykonana jako prototypowa zabudowa pierwszych prefabrykowanych płyt rozjazdowych, 2023Nagroda Nowkuńskiego na Targach TRAKO 2023
Układ rozjazdowy w technologii CONTRACK w Poznaniu z wykorzystaniem zbrojenia hybrydowego
CONTRACK w Rudzie Śląskiej – Pętla Chebzie
Pierwszy przejazd CONTRACK na ul. Telimeny w Krakowie
Przejazd rozjazdowy CONTRACK w mniej niż 100 godzin! – przyspieszamy zabudowę kluczowych elementów infrastruktury tramwajowej – zabudowa w Mysłowicach
Wideo
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Contrack przyspiesza powstawanie i remonty kluczowej infrastruktury tramwajowej. Zabudowa, która dotychczas trwała tygodniami (warstwy betonu wiążą się w miejscu budowy min. 28 dni) docelowo będzie wykonywana nawet w trybie weekendowym (72h). Gotowe prefabrykaty rozjazdów, nietypowych przejazdów (np. łuku czy przechyłce) trafiają na miejsce zabudowy i są instalowane w technologii plug-in. Tym samym technologia odciąża miasta, zmniejszając koszt społeczny modernizacji najważniejszych elementów nawierzchni tramwajowej. To szczególnie ważnie w punktach łączenia się transportu tramwajowego i kołowego. Zarządcy dróg nie muszą organizować długotrwałych objazdów i zastępczej komunikacji, a mieszkańcy nie są skazani na niekończące się korki spowodowane wiecznymi remontami. Co więcej, przeniesienie etapu produkcyjnego do hali producenta podnosi jakość początkową produktu i wydłuża jego trwałość, zmniejszając jednocześnie koszt utrzymania w całym cyklu życia.
Naszą przewagą jest też możliwość deinstalacji nawierzchni torowej bez uszkadzania betonowego prefabrykatu (z wykorzystaniem technologii cięcia wodą pod wysokim ciśnieniem). Ma to olbrzymie znaczenie w sytuacji, gdy żywotność intensywnie eksploatowanego układu torowego wynosi ok 10-12 lat a warstwy betonowej ponad 30 lat. Obecna technologia wymaga skuwania i odtwarzania wierzchnich warstw betonu. Dzięki Contrackowi remont torowiska np. wyeksplotowanego węzła rozjazdowego nie będzie powodował wielotygodniowych utrudnień dla mieszkańców.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Z wyników projektu korzystają dwie grupy docelowe:
- Mieszkańcy miast, z uwzględnieniem nie tylko osób poruszających się komunikacją miejską, ale też kierowców. Dotychczasowo dostępne technologie powodowały wielotygodniowe blokady ruchu w miejscu remontu/budowy, często blokując płynność ruchu w całym mieście, wymuszając objazdy i powodując korki. To szczególnie uciążliwe w węzłach łączących ruch tramwajowy i kołowy.
- Zarządcy miast – szybka zabudowa to odciążenie miast od konieczności ciągłej reorganizacji ruchu i obniżonych nastrojów społecznych. Prefabrykacja zapewnia też wyższą jakość początkową i wydłuża trwałość produktu, zmniejszając też koszt jego utrzymania w całym cyklu życia.