W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inspirujące spotkania na Forum Inteligentnego Rozwoju

09.06.2022

Prezentacja na temat programu Horyzont Europa, dyskusja o kształceniu innowatorów z udziałem beneficjentów, rozmowa o idei dwujęzyczności dzieci i Gala wyróżniająca przedsiębiorców i naukowców przyszłości. Za nami intensywny czas ciekawych spotkań i wymiany opinii podczas dwudniowego 7. Forum Inteligentnego Rozwoju, które w tym roku zawitało do Uniejowa.

Inspirujące spotkania na Forum Inteligentnego Rozwoju

NCBR było partnerem głównym tegorocznego Forum, odbywającego się w dniach 6-7 czerwca.

Horyzont Europa – pokazaliśmy dlaczego naprawdę warto uczestniczyć

Pierwszego dnia wydarzenia NCBR reprezentowała Magdalena Bem-Andrzejewska, dyrektor Działu Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK), która w zaproponowanej przez organizatorów formule „Areny Projektów Przyszłości”, wygłosiła prezentację nt. programu Horyzont Europa. Ekspertka przedstawiła ten największy na świecie program finansujący badania i innowacje głównie przez pryzmat korzyści z udziału dla polskiej gospodarki, krajowej nauki i dla firm. Krajowy Punkt Kontaktowy, działający w strukturach NCBR, wspiera uczestnictwo polskich jednostek naukowych, przedsiębiorstw oraz innych podmiotów w programie Horyzont Europa.

- „Przyszłość dzieje się u nas” – to nie tylko hasło NCBR ale i zobowiązanie, oznaczające, że mierzymy wysoko i działamy ambitnie. W te działania świetnie wpisuje się program Horyzont Europa, który rozpoczął się około rok temu. Warto posłuchać jak można skorzystać. Program HUE to, używając terminologii sportowej, pierwsza światowa liga innowacji – zachęcała na początku swojej prezentacji Magdalena Bem – Andrzejewska. 

Słuchacze Areny Projektów Przyszłości mogli dowiedzieć się jaką strukturę ma program, kto może w nim wziąć udział i jaką ścieżkę musi przejść wnioskodawca oraz – co ważne – jak w tym procesie pomagają mu instytucje takie jak NCBR, w którego strukturach znajduje się KPK.

- Udział w programie to głównie prestiż i szansa na współpracę z najlepszymi innowatorami na świecie i dostęp do świetnych infrastruktur badawczych. Dla Polski to środki finansowe w krajowym systemie B+I i wpływ na pozycję międzynarodową. Dobra marka polskiej nauki przekłada się na dobrą markę polskich jednostek i polskich naukowców i vice versa. Warto również zaznaczyć, że współpraca międzynarodowa opłaca się naukowo naukowcom, zarówno jednostce naukowej jak i indywidualnie badaczom  – mówiła o korzyściach z udziału w programie HUE dyrektor Bem-Andrzejewska.

– Jeśli chodzi o korzyści dla firm to przywołuję te, o których donoszą nam sami przedsiębiorcy czyli np. możliwość sfinansowania przełomowych innowacji na różnym etapie dojrzałości technologicznej pomysłu, dostępność nowoczesnych rozwiązań powstających w danym segmencie branżowym na etapie bardzo wczesnych idei oraz analiza możliwości ich adaptacji w biznesie, rozszerzenie działalności na nowe segmenty rynku i na nowe rynki zagraniczne. Firmy, które już korzystają z programu mówią również o budowaniu sieci kontaktów biznesowych na świecie i w Polsce, narzędziach wdrażania firmowej strategii B+I, budowaniu marki i zwiększaniu wiarygodności – to tylko niektóre z argumentów, które przytaczała ekspertka NCBR.

Zastanawialiśmy się nad rolą sztucznej inteligencji w edukacji

7 czerwca w wydarzeniu uczestniczył dr Remigiusz Kopoczek – p.o. dyrektor NCBR. Swoje aktywności rozpoczął panelem „Od idei powszechnej dwujęzyczności do pełnej indywidualizacji procesu nauczania”. W rozmowie wzięli udział także dr hab. Marek Piotrowski, prof. UW oraz Jakub Romanowski, CEO, Data Scientist z Evorain Sp. z o.o. Moderatorem był Waldemar Miksa, koordynator krajowy Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci/ Bilingual Future”. Była to dyskusja poświęcona programowi powszechnej dwujęzyczności, który ma na celu wprowadzenie dziecka w świat języka angielskiego równolegle do języka polskiego tak, aby angielski nigdy nie stał się dla niego językiem obcym.

Podczas panelu zostały przedstawione m.in. założenia projektów wspieranych przez NCBR w tym obszarze. Dyskusja skłoniła uczestników również do rozważań nad tym na ile potrzebna i możliwa jest indywidualizacja nauczania. W procesach tych pomaga sztuczna inteligencja, a świetnym przykładem projektów są m.in. te wspierane przez NCBR dzięki środkom z Funduszy Europejskich w ramach POIR: Tola Gimme i iPreschool. Pierwszy projekt ma na celu opracowanie silnika do generowania treści, który następnie będzie umieszczony w uniwersalnej platformie gamingowej do „całkowitego zanurzenia w języku angielskim poprzez gry”. Z kolei iPreschool to platforma do zdalnego nauczania w przedszkolach w warunkach izolacji – pomysł na nią narodził się w trakcie pandemii COVID-19.

Dyrektor Kopoczek został zapytany m.in. o potencjał dla szerokiego wdrożenia tego typu projektów.

- Rolą NCBR jest zawsze element wdrożeniowy. To jest cel nadrzędny, zwracamy uwagę na to, aby nie finansować badań dla samych badan, czy to ze środków krajowych czy unijnych. Zawsze patrzymy na to, żeby efekty projektu miały szerokie zastosowanie – mówił dyrektor Kopoczek. – Wspomniane w trakcie rozmowy badania jak najbardziej powinny być skomercjalizowane. Zastosowanie sztucznej inteligencji w procesie zindywidualizowanej nauki jest bardzo ważne, ponieważ aplikacje mogą szybko dostosować się do zmieniających się warunków. Jako NCBR dostrzegamy potencjał dla rozwoju AI w Polsce, dlatego w naszej ofercie innowatorzy mogą znaleźć chociażby program Infostrateg, dedykowany temu tematowi – dodał dyrektor Kopoczek.

Zainicjowaliśmy dyskusję o kształceniu innowatorów

Również drugiego dnia wydarzenia odbył się panel własny NCBR „Jak wykształcić nowe pokolenie innowatorów? Postawy, umiejętności, wiedza i kompetencje przyszłości”, w którym poza dyrektorem Kopoczkiem, na zaproszenie NCBR, udział wzięli: dr Magdalena Jelonek, ekspertka ds. metodologii badań i analiz oraz ewaluacji polityk publicznych z UJ oraz przedstawiciele beneficjentów – dr inż. Rafał Ruzik, Kierownik Działu Wsparcia Edukacji z Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej i Izabela Rusin, Dyrektor Biura Projektów z Wyższej Szkoły Humanitas.

Proponowana dyskusja miała jednak szerszy kontekst. Hasło NCBR mówi, że „Przyszłość dzieje się u nas” – ponieważ instytucja stara się podejmować już dziś takie działania, które tworzą lepszą przyszłość. Centrum dostrzega, że we współczesnym, pełnym wyzwań świecie, kluczową kwestią jest wykształcenie kolejnego pokolenia innowatorów. Jednocześnie ma świadomość wielu barier towarzyszących temu procesowi, szczególnie w świecie po pandemii. Jako ośrodek wspierający innowacyjność i wysokie technologie NCBR zainicjowało dyskusję, do której zaprosiło osoby, mające praktyczne doświadczenie we współpracy z młodzieżą i realizujące projekty z obszaru kształtowania kompetencji przyszłości, pobudzania kreatywności i dostosowywania programów edukacyjnych do potrzeb rynku pracy.

Panel w dużej mierze poświęcony był roli programu POWER w ramach Funduszy Europejskich na rzecz rozwoju oferty uczelni i podnoszenia kompetencji kadry dydaktycznej.

- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, poprzez programy realizowane ze środków Funduszy Europejskich, od lat stara się niwelować luki kompetencyjne studentów wchodzących na rynek pracy. Programy cieszą się dużym zainteresowaniem uczelni wyższych. Bliski start konkursów w nowej perspektywie finansowej UE to dobry moment na podsumowania i wnioski z realizacji tych programów – mówił dyrektor Kopoczek. – To co na pewno udało nam się zrobić to zacieśnienie współpracy między uczelniami a biznesem i wypracowanie kultury tej współpracy. Przed nami kontynuacja tego procesu w ramach realizacji programu FERS  – dodał dyrektor.

Każdy z beneficjentów opowiedział o własnych doświadczeniach przez pryzmat realizowanych projektów. Dr inż. Rafał Ruzik przedstawił projekt „NERW – Nauka, Edukacja, Rozwój, Współpraca”, którego celem jest poprawa funkcjonowania Politechniki Warszawskiej zarówno w obszarze kształcenia jak i zarządzania oraz dostosowania oferty dydaktycznej Uczelni do potrzeb rynku pracy, poprzez wdrożenie kompleksowego programu działań na rzecz realizacji kształcenia zorientowanego na studenta.  Dyrektor Izabela Rusin przybliżyła założenia i efekty projektu „Młody Da Vinci”, który realizowała Wyższa Szkoła Humanitas we współpracy z władzami samorządowymi wybranych miejscowości. Wsparciem edukacyjnym w ramach cyklu projektów objęci byli uczniowie z klas 4, 5, 6 i 7 szkół podstawowych. Udział w projektach realizowanych w miejscowościach, w których uczęszczają do szkół umożliwi im rozwijanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych z zakresu: nauk matematyczno-przyrodniczych, metod szybkiego uczenia się, ICT, rozwiązywania problemów, kreatywności oraz umiejętności pracy zespołowej niezbędnych na rynku pracy. Zajęcia dla młodzieży realizowane były w trzech blokach tematycznych: Młody Geniusz, Młody Badacz, Młody Programista.

Z kolei dr Magdalena Jelonek opowiedziała o najciekawszych wnioskach z raportu „Niedopasowanie kompetencyjne w programach wsparcia studentów i doktorantów”, przeprowadzonego przez Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ na zlecenie NCBR.

Wśród poruszanych tematów nie zabrakło wątków dotyczących kompetencji przyszłości oraz tego jak efektywnie wykorzystywać dorobek nauki we współpracy z biznesem.

Na zakończenie Forum odbyła się Gala rozdania nagród Forum Inteligentnego Rozwoju, podczas której dyrektor NCBR wręczył wyróżnienia w kategorii Naukowiec Przyszłości.

 

Dowiedz się więcej

{"register":{"columns":[]}}