W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Język niemiecki w obrocie gospodarczym

studia dualne

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Język niemiecki w obrocie gospodarczym

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

UNIWERSYTET HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZY IM. JANA DŁUGOSZA W CZĘSTOCHOWIE

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 

ikona gazety  Konkurs

Kompetencje w szkolnictwie wyższym

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

648 566,17 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

629 109,18 PLN w tym wkład z Funduszy Europejskich 546 611,57 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.06.2019 r. do 30.11.2022 r.

Poznaj nasz zespół

dr Małgorzata Niemiec-Knaś, prof. UJD - Koordynator Projektu

dr Andrzej Skwara - Zastępca Koordynatora Projektu

1. Zdjęcia z konferencji prasowej promującej kierunek i Dnia Otwartego
Zdjęcia z konferencji prasowej promującej kierunek i Dnia Otwartego

 

Andrzej Skwara z twarzą projektu Dagmarą Kępczyńską
Andrzej Skwara z twarzą projektu Dagmarą Kępczyńską

 

Małgorzata Niemiec-Knaś z twarzą projektu
Małgorzata Niemiec-Knaś z twarzą projektu

 

Zdjęcie z konferencji Edual Gliwice – uczestnictwo koordynator projektu w panelu – metody nauczania w trakcie realizacji studiów dualnych
Zdjęcie z konferencji Edual Gliwice – uczestnictwo koordynator projektu w panelu – metody nauczania w trakcie realizacji studiów dualnych

 

Zdjęcie z konferencji Edual Gliwice z kolegami z UJD z zespołu projektowego kierunku Innowacyjne technologie i nowoczesne materiały
Zdjęcie z konferencji Edual Gliwice z kolegami z UJD z zespołu projektowego kierunku Innowacyjne technologie i nowoczesne materiały

 

Zobacz efekt naszej pracy

Wideo

 

Język niemiecki w kształceniu dualnym

W naszym Wydawnictwie Naukowym Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie ukazała się publikacja autorstwa Małgorzaty Niemiec-Knaś i Andrzeja Skwary „Język niemiecki w kształceniu dualnym”.

Poradnik powstał na podstawie działań i przemyśleń w ramach przeprowadzonych studiów dualnych Język niemiecki w obrocie gospodarczym w latach 2019-2022 na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie. Koncepcja studiów powstała na potrzeby konkursu „Studia dualne” ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w 2017 roku i została zrealizowana wraz z nowoczesnym przedsiębiorstwem  w Częstochowie ZF AUTOMOTIVE SYSTEMS POLAND Sp. z o.o. 

Publikacja zawiera informacje dotyczące idei kształcenia dualnego, rozważania na temat kompetencji przyszłości, wskazuje na kluczowe aspekty w modelu uczenia się języka specjalistycznego oraz zwraca uwagę na istotę staży i praktyk w dualnej formie kształcenia. W podsumowaniu zostały zamieszczone najważniejsze wnioski i postulaty dotyczące koncepcji kształcenia dualnego po trzech latach doświadczeń w łączeniu wiedzy teoretycznej z praktyczną. Poradnik zawiera wykaz lektur godnych polecenia w tematyce uczenia się języka specjalistycznego, dualnej formy kształcenia oraz przygotowania i przeprowadzania staży i praktyk. Na końcu publikacji znajduje się wykaz kompetencji specjalistycznych zdobytych przez studentów w trakcie studiów dualnych Język niemiecki w obrocie gospodarczym.

Małgorzata Niemiec-Knaś, Andrzej Skwara

 

Certyfikaty egzaminu WiDaF - przykładowy certyfikat
Certyfikaty egzaminu WiDaF - przykładowy certyfikat

 

Plakat promujący studia dualne
Plakat promujący studia dualne

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Głównym celem projektu było stworzenie programu studiów dualnych o profilu praktycznym i podniesienie szans studentów Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana  Długosza w Częstochowie na zatrudnienie w regionie. Projekt wspierał rozwój kadr dla Centrum Obsługi Finansowej w ramach rozwoju tzw. usług wspólnych, stanowiących duży potencjał rozwojowy dla gospodarki i zatrudnieniowy dla absolwentów szkół wyższych w zakresie rozwoju kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, poprzez: realizację programu studiów dualnych, nastawionego na rozwój językowy (język niemiecki biznesu poziom B2+ i język angielski z elementami biznesu B2+) oraz wprowadzenie podstawowych pojęć z ekonomii i rachunkowości.

Oprócz rozwoju kompetencji językowych położono nacisk na  rozwój kompetencji interpersonalnych i interkulturowych, realizację wysokiej jakości programów stażowych w przedsiębiorstwie (Centrum Obsługi Finansowej), zaangażowanie pracodawców w przygotowanie programów kształcenia i ich realizację. Program studiów dualnych o profilu praktycznym został zrealizowany przez zaplanowanie i realizacje następujących elementów: opracowanie efektów kształcenia i programu studiów wraz z sylabusami na poszczególne przedmioty, realizację podejścia zadaniowego na zajęciach językowych, przygotowanie i realizację zadań praktycznych przez studentów wykonywanych w formie projektu jako prace dyplomowe, przekonsultowane z otoczeniem społeczno-gospodarczym miasta Częstochowy i regionu.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Z wyników projektu skorzystali  uczestnicy studiów dualnych, zdobywając kompetencje, poszukiwane na lokalnym i krajowym rynku pracy. Istotny jest fakt podniesienia kompetencji językowych w dwóch językach obcych: język niemiecki i język angielski, zapoznanie się z nowoczesnymi systemami  w trakcie staży w Dziale Obsługi Finansowej, możliwość odbycia płatnych staży, dzięki którym absolwenci mieli znacznie ułatwione wejście na rynek pracy ( 5 absolwentów zostało pozytywnie zrekrutowanych do zakładu pracy, gdzie odbywały się staże).

Przedsiębiorstwo pozyskało nowych, dobrze przygotowanych pracowników. Projekt Język niemiecki w obrocie gospodarczym promuje region, miasto, uczelnię oraz nauczanie języków obcych dla celów zawodowych.

Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?

Największym wyzwaniem dla realizacji projektu był okres pandemii. Połowa studiów dualnych odbyła się w trakcie trwania zagrożenia epidemiologicznego. Zespół Projektowy podjął działania zaradcze, dzięki którym projekt został w pełni zrealizowany:

- budowanie i realizacja zadań stażowych ( 7 tygodni) w pierwszym okresie stażowym;

- działanie projakościowe: udział Zespołu Projektowego w konferencjach, organizowanie w trybie online spotkań i webinarów dla studentów, wizyty studyjne u pracodawcy;

- realizacja zajęć na uczelni w trybie zdalnym - wykorzystanie narzędzi do pracy zdalnej ze studentami, dobór odpowiednich zadań i metod pracy.

Zespól Projektowy musiał podejmować niestandardowe wyzwania w celu realizacji projektu.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Kluczowym punktem realizacji projektu oraz wszelkich nowych form nowoczesnego kształcenia jest stworzenie dobrego zespołu, posiadającego wiedzę, doświadczenie oraz  motywację do przeprowadzenia działań projektowych. Zespół ten musi zmierzyć się często z licznymi trudnościami, których nie da się przewidzieć w fazie planowania koncepcji projektowej, a zatem musi  wykazać się autonomią i elastycznością.

Istotne jest także otoczenie społeczno-gospodarcze, które nie zawsze jest gotowe do podjęcia współpracy z uczelnią. O jakości działania projektowego decyduje również kondycja uczelni, jej warunki lokalowe, wyposażenie oraz wsparcie administracyjne.

{"register":{"columns":[]}}