Język niemiecki w obrocie gospodarczym
Tytuł projektu
Język niemiecki w obrocie gospodarczym
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
UNIWERSYTET HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZY IM. JANA DŁUGOSZA W CZĘSTOCHOWIE
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Wartość projektu
648 566,17 PLN
Wartość dofinansowania
629 109,18 PLN w tym wkład z Funduszy Europejskich 546 611,57 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.06.2019 r. do 30.11.2022 r.
Poznaj nasz zespół
dr Małgorzata Niemiec-Knaś, prof. UJD - Koordynator Projektu
dr Andrzej Skwara - Zastępca Koordynatora Projektu
Zobacz efekt naszej pracy
Wideo
W naszym Wydawnictwie Naukowym Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie ukazała się publikacja autorstwa Małgorzaty Niemiec-Knaś i Andrzeja Skwary „Język niemiecki w kształceniu dualnym”.
Poradnik powstał na podstawie działań i przemyśleń w ramach przeprowadzonych studiów dualnych Język niemiecki w obrocie gospodarczym w latach 2019-2022 na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie. Koncepcja studiów powstała na potrzeby konkursu „Studia dualne” ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w 2017 roku i została zrealizowana wraz z nowoczesnym przedsiębiorstwem w Częstochowie ZF AUTOMOTIVE SYSTEMS POLAND Sp. z o.o.
Publikacja zawiera informacje dotyczące idei kształcenia dualnego, rozważania na temat kompetencji przyszłości, wskazuje na kluczowe aspekty w modelu uczenia się języka specjalistycznego oraz zwraca uwagę na istotę staży i praktyk w dualnej formie kształcenia. W podsumowaniu zostały zamieszczone najważniejsze wnioski i postulaty dotyczące koncepcji kształcenia dualnego po trzech latach doświadczeń w łączeniu wiedzy teoretycznej z praktyczną. Poradnik zawiera wykaz lektur godnych polecenia w tematyce uczenia się języka specjalistycznego, dualnej formy kształcenia oraz przygotowania i przeprowadzania staży i praktyk. Na końcu publikacji znajduje się wykaz kompetencji specjalistycznych zdobytych przez studentów w trakcie studiów dualnych Język niemiecki w obrocie gospodarczym.
Małgorzata Niemiec-Knaś, Andrzej Skwara
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Głównym celem projektu było stworzenie programu studiów dualnych o profilu praktycznym i podniesienie szans studentów Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie na zatrudnienie w regionie. Projekt wspierał rozwój kadr dla Centrum Obsługi Finansowej w ramach rozwoju tzw. usług wspólnych, stanowiących duży potencjał rozwojowy dla gospodarki i zatrudnieniowy dla absolwentów szkół wyższych w zakresie rozwoju kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, poprzez: realizację programu studiów dualnych, nastawionego na rozwój językowy (język niemiecki biznesu poziom B2+ i język angielski z elementami biznesu B2+) oraz wprowadzenie podstawowych pojęć z ekonomii i rachunkowości.
Oprócz rozwoju kompetencji językowych położono nacisk na rozwój kompetencji interpersonalnych i interkulturowych, realizację wysokiej jakości programów stażowych w przedsiębiorstwie (Centrum Obsługi Finansowej), zaangażowanie pracodawców w przygotowanie programów kształcenia i ich realizację. Program studiów dualnych o profilu praktycznym został zrealizowany przez zaplanowanie i realizacje następujących elementów: opracowanie efektów kształcenia i programu studiów wraz z sylabusami na poszczególne przedmioty, realizację podejścia zadaniowego na zajęciach językowych, przygotowanie i realizację zadań praktycznych przez studentów wykonywanych w formie projektu jako prace dyplomowe, przekonsultowane z otoczeniem społeczno-gospodarczym miasta Częstochowy i regionu.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Z wyników projektu skorzystali uczestnicy studiów dualnych, zdobywając kompetencje, poszukiwane na lokalnym i krajowym rynku pracy. Istotny jest fakt podniesienia kompetencji językowych w dwóch językach obcych: język niemiecki i język angielski, zapoznanie się z nowoczesnymi systemami w trakcie staży w Dziale Obsługi Finansowej, możliwość odbycia płatnych staży, dzięki którym absolwenci mieli znacznie ułatwione wejście na rynek pracy ( 5 absolwentów zostało pozytywnie zrekrutowanych do zakładu pracy, gdzie odbywały się staże).
Przedsiębiorstwo pozyskało nowych, dobrze przygotowanych pracowników. Projekt Język niemiecki w obrocie gospodarczym promuje region, miasto, uczelnię oraz nauczanie języków obcych dla celów zawodowych.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Największym wyzwaniem dla realizacji projektu był okres pandemii. Połowa studiów dualnych odbyła się w trakcie trwania zagrożenia epidemiologicznego. Zespół Projektowy podjął działania zaradcze, dzięki którym projekt został w pełni zrealizowany:
- budowanie i realizacja zadań stażowych ( 7 tygodni) w pierwszym okresie stażowym;
- działanie projakościowe: udział Zespołu Projektowego w konferencjach, organizowanie w trybie online spotkań i webinarów dla studentów, wizyty studyjne u pracodawcy;
- realizacja zajęć na uczelni w trybie zdalnym - wykorzystanie narzędzi do pracy zdalnej ze studentami, dobór odpowiednich zadań i metod pracy.
Zespól Projektowy musiał podejmować niestandardowe wyzwania w celu realizacji projektu.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Kluczowym punktem realizacji projektu oraz wszelkich nowych form nowoczesnego kształcenia jest stworzenie dobrego zespołu, posiadającego wiedzę, doświadczenie oraz motywację do przeprowadzenia działań projektowych. Zespół ten musi zmierzyć się często z licznymi trudnościami, których nie da się przewidzieć w fazie planowania koncepcji projektowej, a zatem musi wykazać się autonomią i elastycznością.
Istotne jest także otoczenie społeczno-gospodarcze, które nie zawsze jest gotowe do podjęcia współpracy z uczelnią. O jakości działania projektowego decyduje również kondycja uczelni, jej warunki lokalowe, wyposażenie oraz wsparcie administracyjne.