Katecheta – człowiek z klasą. Program innowacyjnego przygotowania pedagogicznego do nauczania religii
Tytuł projektu
Katecheta – człowiek z klasą. Program innowacyjnego przygotowania pedagogicznego do nauczania religii
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Wartość projektu
253 793,51 PLN
Wartość dofinansowania
246 098,51 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.08.2019 r. do 31.10.2022 r.
Poznaj nasz zespół
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Projekt „Katecheta – człowiek z klasą” rozwiązuje problem przygotowania pedagogicznego do nauczania religii, które w dotychczasowym kształcie nie zawsze wyposażało przyszłych nauczycieli religii w umiejętności i kompetencje przydatne w dzisiejszej szkole. Uczestnicy projektu – stosownie do trzech istotnych wymiarów formacji: być, wiedzieć, umieć działać – poprzez indywidualne spotkania z doradcą odkrywali swoje mocne i słabe strony istotne w procesie dydaktycznym. Przeszli także cykl zajęć poszerzonych o najnowszą wiedzę, zaś dzięki dodatkowym zajęciom praktycznym i szkoleniom rozwijali umiejętność pracy nie tylko z uczniem, ale także z jego rodzicami oraz innymi pracownikami szkoły. Szczególnie cenny był udział w projekcie alumnów wyższych seminariów duchownym, którzy po ukończeniu studiów będą mogli podjąć pracę w szkole. To właśnie ta grupa nauczycieli bywa traktowana stereotypowo i zarzuca się jej brak stosownego przygotowania. Uczestnicy projektu będą mogli przyczynić się do obalenia tego stereotypu.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Z wyników projektu „Katecheta – człowiek z klasą” bezpośrednio skorzystają absolwenci studiów teologicznych, którzy zrealizowali program innowacyjnego przygotowania pedagogicznego do nauczania religii. Innowacyjność polegająca m.in. na zaktualizowaniu i wzbogaceniu programu studiów, nade wszystko zaś - spersonalizowaniu procesu kształcenia pozwoliła przygotować każdego z uczestników w indywidualny sposób, oparty na jego mocnych stronach. Jako nauczyciele religii będą wykorzystywać zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje w pracy w szkole, dzięki czemu z wyników projektu pośrednio skorzystają także uczniowie, ich rodzice oraz inni pracownicy szkół, w których będą zatrudnione osoby, które brały udział w projekcie.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Największym wyzwaniem w czasie realizacji projektu było ograniczenie w możliwości odbywania praktyk, ze względu na ograniczenia w funkcjonowaniu placówek edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych spowodowane pandemią COVID-19. Inną trudnością było koordynowanie działań, których miejscem realizacji były trzy placówki, co w czasach pandemii dzięki stosowanym nowoczesnym technologiom zostało nieco ułatwione. Przyczyną niezależną a utrudniającą realizację projektu była zmniejszająca się liczba uczestników, którzy z powodów nie związanych z projektem tracili status studenta bądź z przyczyn osobistych przedłużali czas studiów, co w konsekwencji wiązało się z opuszczeniem przez nich projektu. Było to tym trudniejsze, iż według deklaracji niektórych z nich, wciąż byli oni zainteresowani udziałem w innowacyjnym przygotowaniu pedagogicznym do nauczania religii.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
W projektowaniu działań warto rozważyć na tyle elastyczne ścieżki realizacji, by w miarę możliwości zezwolić na udział w projekcie uczestnikom, którzy np. w związku z trudnościami w realizacji podstawowego toku studiów odbywają te studia w innej formie niż planowali.