Kompleksowy program rozwoju Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy
Tytuł projektu
Kompleksowy program rozwoju Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Zintegrowane Programy Uczelni
Wartość projektu
8 246 458,73 PLN
Wartość dofinansowania
7 999 064,95 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.06.2018 r. do 31.10.2023 r.
Poznaj nasz zespół
mgr Łukasz Juszczak, kierownik projektu, zaangażowany na każdym etapie realizacji niniejszego projektu, od koncepcji, przez składanie wniosku, realizację oraz etap zamknięcia i ewaluacji. Chociaż przypadła mu rola lidera, zawsze podkreśla, iż tego typu przedsięwzięcie nie jest możliwe bez wsparcia szerokiego zespół osób, reprezentujących różne jednostki uczelniane, w tym m.in. Biuro Projektów, Jednostki Badawczo-Kształceniowe, Dział Kształcenia, Administrację, Zespół IT, Biuro Informacji i Promocji, Biuro Obsługi Zarządu Uczelni, a z całą pewnością nie jest to pełna jednostek, które dokładały swoją cegiełkę, by stworzyć projekt spójny z wizją i misją uczelni, wdrożyć go i powiązać efekty tej pracy z szeregiem innych projektów realizowanych przez Uczelnię. Tego typu podejście służyć ma nie tylko osiągnięciu wymaganych projektem wskaźników, ale także utrwalaniu jego efektów po zakończeniu bezpośredniego wsparcia beneficjentów.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy działa w oparciu o koncepcję uniwersytetu przedsiębiorczości i uczelni zaangażowanej w modelu organizacji uczącej się. Wynika to wprost z przyjętej misji, co w pewien sposób narzuca perspektywę chęci ciągłego szukania nowych rozwiązań, zmierzających w stronę upraktycznienia kształcenia i optymalizacji wdrażanych procedur. Przekładając to na potrzeby różnych członków i członkiń naszej społeczności akademickiej oraz uwzględniając postulaty otoczenia społeczno-gospodarczego, w ramach projektu założono:
- dostosowanie i realizację programów kształcenia na kierunkach studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, I i II stopnia, w tym studiów prowadzonych w języku angielskim.
- realizację wsparcia w postaci szkoleń dla studentów z zakresu kompetencji informatycznych i analitycznych oraz kompetencji miękkich (komunikacja, rozwiązywanie problemów, zarządzanie i przywództwo).
- realizację warsztatów podnoszących kompetencje kadry dydaktycznej, kierowniczej i administracyjnej w celu podnoszenia kompetencji dydaktycznych, zarządczych i zwiększenia efektywności procesów zarządzania uczelnią.
- podnoszenia świadomości dotyczącej bezpieczeństwa w pracy, w tym związanych z kwestiami cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, pierwszej pomocy i zachowań w sytuacjach kryzysowych.
Powyższe działania wzmocnione zostały poprzez zakup sprzętu informatycznego i oprogramowania wspierającego zarówno bezpieczeństwo pracy, sprawne zarządzanie procesami na Uczelni, pozwalające na realizację zajęć w warunkach symulowanych (wdrożenie gier symulacyjnych z zakresu zakładania i prowadzenia przedsiębiorstwa oraz z zakresu prowadzenia projektów).
Kto skorzysta z wyników projektu?
Bezpośrednimi beneficjentami wsparcia byli członkowie społeczności akademickiej: studenci, kadra dydaktyczna, administracyjna, kierownicza. Realizując kształcenie w ramach profilu praktycznego, mamy świadomość, że tego typu działania nie są wartością autoteliczną. Podnoszenie kompetencji kadry, upraktycznianie procesu kształcenia, podnoszenie kompetencji studentów, wszystko to jest także odpowiedzią na szersze potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego w którym funkcjonują nasi studenci oraz absolwenci.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Podobnie jak dla większości uczelni, realizujących w tym okresie projekty, jednym z większych wyzwań był okres pandemii, który przyśpieszył przewidywane procesy zmian związanych z funkcjonowaniem społeczności akademickiej. Zaplanowane w projekcie szkolenia dla kadry administracyjnej i dydaktycznej związane z wdrażaniem narzędzi informatycznych, w tym narzędzi wykorzystywanych do pracy zdalnej ze studentami, pomogły w szybkim „przełączeniu się” w tryb kształcenia zdalnego i hybrydowego. Paradoksalnie największa trudność, w postaci wystąpienia tzw. siły wyższej, jeszcze bardziej podkreśliła znaczenie przyjętego w projekcie kieruneku rozwoju Uczelni i wartość wdrażanych rozwiązań.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Przy projektach realizowanych w tak długiej perspektywie czasowej (6 lat, licząc od momentu złożenia wniosku, do zakończenia realizacji projektu), warto być otwartym na ciągłą ewaluację i, gdy występuje realna potrzeba, modyfikację wstępnych założeń.