Kompleksowy system wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo w oparciu o Auto Mobility Center (AMC-2)
Tytuł projektu
Kompleksowy system wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo w oparciu o Auto Mobility Center (AMC-2)
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Instytut Transportu Samochodowego, Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego, Instytut Odlewnictwa, AMZ BIS Sp. z o.o.
Nazwa programu
INNOTECH
Konkurs
INNOTECH II, ścieżka programowa IN-TECH
Wartość projektu
5 136 489,86 PLN
Wartość dofinansowania
4 406 236,47 PLN
Okres realizacji projektu
od 1.02.2013 r. do 31.08.2015 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Wideo
Materiał dotyczący działań Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych. Instytut Transportu Samochodowego jest partnerem Programu Dostępność Plus. Film został sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Więcej informacji na stronie.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych (CUM) powołany został w 2015 roku na mocy zarządzenia prof. dr hab. inż. Marcina Ślęzaka, Dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego (ITS). Inicjatywa kontynuuje założenia projektu pt. Kompleksowy system wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo (AMC-2), realizowanego w latach 2013-2015 i sfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu INNOTECH. Przedmiotem projektu było opracowanie systemu wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo, dzięki zaadaptowanej - na potrzeby dziewięciu rodzajów grup dysfunkcji ruchowych - pilotażowej flocie samochodowej. Celem projektu było rozwiązywanie potrzeb związanych z transportem osób z niepełnosprawnościami. Centrum powstało w trosce o kierowców, kandydatów na kierowców i pasażerów z niepełnosprawnościami, dla których pojazd jest ważnym narzędziem, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania. Konsultanci Centrum to również osoby z niepełnosprawnościami realizujące poniższe inicjatywy:
1. Prowadzenie Ogólnopolskiego Punktu Informacji o Usługach Motoryzacyjnych przy wykorzystaniu mediów społecznościowych i strony internetowej.
2. Kierowanie wypożyczalnią samochodów przeznaczonych dla kierowców i pasażerów z niepełnosprawnościami.
3. Inicjowanie testów funkcjonalnych na rzecz klientów indywidualnych w zakresie adaptacji samochodów przeznaczonych dla kierowców i pasażerów z niepełnosprawnościami.
4. Przygotowanie opinii i ekspertyz na zlecenie instytucji rządowych i samorządowych.
5. Kreowanie nowych trendów w realizacji badań naukowych w obszarze transportu indywidualnego osób z niepełnosprawnościami (np. projekt Centrum Wiedzy o Dostępności).
6. Promowanie innowacyjnych technologicznych rozwiązań wykorzystujących wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Grupą docelową odbiorców projektu są osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi: kandydaci na kierowców, kierowcy i pasażerowie. Grupą pośrednią – przede wszystkim osoby zatrudnione w instytucjach rządowych, samorządowych oraz organizacja pozarządowych.
Oprócz ww. grup ze wsparcia i doradztwa mogą korzystać także opiekunowie osób z niepełnosprawnościami, lekarze orzecznicy badający kandydatów na kierowców, ośrodki szkolenia kierowców, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, adaptatorzy, ubezpieczyciele.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Zagadnienia zawarte w założeniach systemowego wsparcia w zakresie transportu osób z niepełnosprawnościami stały się areną wielu wyzwań merytoryczno-organizacyjnych, ponieważ była to pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce. Największym wyzwaniem było zainteresowanie decydentów problematyką szkolenia, egzaminowania i adaptacji pojazdów dla tego grona interesariuszy. Środowisko osób z niepełnosprawnościami odebrało projekt i jego kontynuację, w postaci Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych, jako ważną inicjatywę na rzecz realizacji potrzeb w zakresie transportu indywidualnego osób ze specjalnymi potrzebami.