Komunikat dla Beneficjentów projektów III osi PO WER: wsparcie dla osób uciekających do Polski z terenu Ukrainy
08.04.2022
Szanowni Państwo – Beneficjenci projektów w ramach konkursów PO WER,
w obliczu konfliktu zbrojnego na Ukrainie, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, podjęło dialog i działania, aby wsparcie na rzecz osób uciekających z obszaru objętego wojną mogło płynąć również z projektów realizowanych w ramach III Osi Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Najszybszym i najbardziej efektywnym działaniem w tym zakresie będzie uruchomienie dodatkowych zadań/działań w już realizowanych projektach w obszarze szkolnictwa wyższego. Dotyczy to zarówno dofinansowania projektów obejmujących m.in. szkolenia językowe, doradztwo zawodowe, kursy, szkolenia, kontynuację kształcenia poprzez rozszerzenie grupy docelowej o obywateli Ukrainy, jak również dostosowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanych Programów Uczelni oraz Uczelni dostępnej do potrzeb środowiska akademickiego z Ukrainy.
Beneficjenci projektów realizowanych w NCBR z obszaru PO WER, będą mieli możliwość poszerzenia projektów o zadania i działania skierowane do osób uciekających z Ukrainy. Na ich sfinansowanie Beneficjenci będą mogli przeznaczyć dodatkowe środki, które Instytucja Zarządzająca PO WER zaplanowała na ten cel, jak również wygenerowane w projektach oszczędności. Powyższe będzie wiązało się z wprowadzeniem szeregu zmian w projektach już realizowanych.
Szczegółowe informacje dotyczące procedowania wsparcia oraz wysokości dodatkowej alokacji środków zostaną przekazane po uzyskaniu przez NCBR dodatkowych wytycznych.
Natomiast, z uwagi na powagę sytuacji, już teraz prosimy o przegląd realizowanych projektów pod kątem ich dostosowania do możliwości udzielenia wsparcia dla obywateli Ukrainy np. przygotowanie propozycji wprowadzenia do wniosków o dofinansowanie dodatkowych zadań, działań, wydatków, którymi objęte zostaną osoby uciekające z obszaru objętego konfliktem, z zastrzeżeniem zachowania celów i założeń projektów. Każda ze zmian polegająca na dołożeniu zadań/wsparcia skierowanego do nowej grupy docelowej obywateli Ukrainy, będzie rozpatrywana indywidualnie przez NCBR.
Należy wskazać, że grupą docelową w ramach projektów wdrażanych w III Osi są: studenci, doktoranci, kadra dydaktyczna, zarządzająca, administracyjna, a także społeczność pozaakademicka (m.in dzieci, osoby nieobjęte szkolnictwem wyższym) w zależności od rodzaju konkursu.
Rozszerzenie zakresu projektów, w których udzielone zostanie wsparcie obywatelom Ukrainy, będzie wiązało się z obowiązkiem odpowiedniego monitorowania wsparcia w zakresie uwzględnienia we wniosku o dofinansowanie następujących wskaźników:
- wskaźnika finansowego: „wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na działania mające na celu łagodzenie kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie”, który należy uwzględnić w projektach, w których ustanowiono nowe zadania dotyczące osób uciekających z Ukrainy. W projektach tych należy monitorować koszty bezpośrednie przeznaczone na działania obejmujące obywateli Ukrainy (powinny to być całkowite koszty kwalifikowalne). Wskaźnik, zdefiniowany jako kluczowy wskaźnik produktu wybierany z listy rozwijanej, należy dodać do wniosku o dofinansowanie w sekcji dotyczącej wskaźników i, jeśli jest to możliwe, oszacować jego wartość docelową. Wskaźnika nie należy monitorować w projektach zawierających działania w małej skali przeznaczone dla osób z Ukrainy, np. zawierające tylko wydatki dotyczące tłumaczenia dokumentów.
- wskaźnika wspólnego: „liczba migrantów, osób obcego pochodzenia, mniejszości (w tym społeczności zmarginalizowane takie jak Romowie), objętych wsparciem w programie”. Oznacza to konieczność zaznaczania właściwego pola w formularzu monitorowania uczestników.
Aktualnie, w związku z pilną potrzebą udzielenia wsparcia osobom przybywającym z Ukrainy, toczą się prace legislacyjne nad rozszerzeniem katalogu przesłanek zastosowania wyłączeń i odstępstw od obowiązku stosowania niektórych przepisów ustawy wdrożeniowej. Katalog tych mechanizmów będzie najprawdopodobniej tożsamy z tym, który został przyjęty podczas pandemii COVID-19, a nowe przepisy, które wejdą w życie, będą stosowane retrospektywnie. Obecnie stosowane są, za zgodą NCBR, rozwiązania polegające na wydłużeniu okresu realizacji projektu poza kryteria dostępu, a także inne uzasadnione odstępstwa od kryteriów określonych w dokumentacji konkursowej z uwagi na skutki COVID-19.
Biorąc pod uwagę możliwość sfinansowania wsparcia dla osób uciekających z Ukrainy z projektów realizowanych w ramach III Osi PO WER, prosimy o przegląd realizowanych projektów pod kątem dostosowania i poszerzenia ich o zadania i działania ukierunkowane na objęcie wsparciem obywateli Ukrainy, przy jednoczesnym zachowaniu celów i założeń projektów. Dzięki takim działaniom przeprowadzonym już teraz, w momencie zatwierdzenia zmian legislacyjnych umożliwiających wskazane wyżej rozwiązania, zarówno Beneficjenci jak i NCBR będą mogli szybciej podjąć działania prowadzące do przeprocedowania propozycji, co znacznie przyspieszy cały proces wsparcia.
Powyższa informacja została przekazana wszystkim Beneficjentom realizowanych projektów III Osi PO WER, m.in. poprzez korespondencję SL2014. W przypadku pytań prosimy o kierowanie korespondencji przez system SL2014 o tytule „Pomoc Ukrainie w ramach projektów PO WER”.
Szczegółowe informacje w zakresie procedowania i wdrożenia mechanizmów pomocowych zostaną przekazane po otrzymaniu przez NCBR szczegółowych wytycznych w tej sprawie.