Kosmiczne studia
W kosmicznej awangardzie. Kształcenie wysokiej klasy specjalistów w branży technologii kosmicznych i satelitarnych
Tytuł projektu
Dostosowanie kierunku studiów II stopnia Technologie kosmiczne i satelitarne do potrzeb rynku pracy
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Politechnika Gdańska
Nazwa programu
PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Konkurs
Konkurs na Nowe Programy Kształcenia
Wartość projektu
1 973 352,00 zł
Wartość dofinansowania
1 914 150,00 zł
Okres realizacji projektu
1 października 2016 r. – 30 września 2018 r.
Poznaj nasz zespół
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele technologii opartych jest na danych satelitarnych i danych powiązanych z technikami kosmicznymi i satelitarnymi. Technologie kosmiczne to przecież nie tylko marsjańskie łaziki i międzyplanetarne podróże – to również codzienność każdego z nas: telekomunikacja, nawigacja satelitarna, Internet czy badanie zagrożeń klęskami żywiołowymi.
Kształcenie wysokiej klasy specjalistów w branży technologii kosmicznych stanowi nie lada wyzwanie. Dzięki połączeniu sił Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni opracowaliśmy program studiów magisterskich realizowanych na tych trzech uczelniach, a związanych z jedną tematyką: technologiami kosmicznymi i satelitarnymi. To nasza odpowiedź na sygnały płynące z rynku pracy. Przygotowany w ramach projektu program studiów dostosowany jest do potrzeb firm działających na rynku, a jednocześnie zaspokaja ambicje i oczekiwania studentów. Uruchomione zostały cztery specjalności: Technologie informacyjne i telekomunikacyjne w inżynierii kosmicznej i satelitarnej; Technologie mechaniczne i mechatroniczne w inżynierii kosmicznej; Morskie systemy satelitarne i kosmiczne; Aplikacje kosmiczne i satelitarne w systemach bezpieczeństwa.
Polska dość dobrze sobie radzi na międzynarodowym rynku technologii kosmicznych, uczestniczy w wielu projektach, a polskie firmy realizują zamówienia międzynarodowych konsorcjów i spółek. Chcemy wzmocnić ten trend. Dlatego nasz program kształcenia powstał i jest realizowany przy udziale pracodawców zrzeszonych w sektorze kosmicznym, we współpracy z Polską Agencją Kosmiczną. Wśród licznych firm można wymienić Centrum Badań Kosmicznych PAN czy spółkę Blue Dot Solutions z Gdańska.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Firmy potrzebują specjalistów – my ich kształcimy. Program opracowaliśmy i wdrażamy we współpracy z przedsiębiorcami zajmującymi się m.in.: teledetekcją i telekomunikacją satelitarną, robotyką, technologiami bezpieczeństwa, analizą danych satelitarnych, mechatroniką w zastosowaniach kosmicznych.
Studenci zdobywają kompetencje budowania zespołów badawczych, uczą się, jak wygląda praktyka rynkowa, jakie dziedziny związane z technologiami kosmicznymi rozwijają się najszybciej. Już na etapie studiów mogą zapoznawać się z potrzebami potencjalnych pracodawców, nabywać umiejętności ukierunkowane na współpracę przy konkretnych, rzeczywiście realizowanych projektach.
Jesteśmy przekonani, że dzięki naszemu projektowi polscy specjaliści będą odgrywać jeszcze bardziej znaczącą rolę w międzynarodowych i krajowych przedsięwzięciach.
W programie uczestniczyło ponad 60 studentów. Wszyscy oni po ukończeniu studiów pracują w szeroko pojętej branży technologii kosmicznych i satelitarnych bądź pokrewnych branżach inżynierskich. Kierunek studiów jest kontynuowany. W ostatnim roku do grona uczelni dołączył Uniwersytet Gdański z dwoma wydziałami, tj. Wydziałem Prawa i Administracji oraz Wydziałem Oceanografii i Geografii.
Obecnie trwają starania o umiędzynarodowienie studiów i otworzenie wspólnego kształcenia z Hochschule Bremen.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Największym wyzwaniem było samo utworzenie programu studiów. W projekcie uczestniczyły trzy duże uczelnie oraz przedstawiciele przedsiębiorców. W sumie otworzono cztery różne specjalności. Nowo przyjęci studenci byli absolwentami różnych kierunków inżynierskich, przez co posiadali różny poziom przygotowania oraz obszary kompetencji. Wyzwaniem było też dostosowanie się do wymogów wynikających z regulacji prawnych.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Otwieranie nowych kierunków studiów w powiązaniu z przedsiębiorcami to niekwestionowane korzyści dla wszystkich stron (studenci, kadra akademicka, pracodawcy), wynikające ze współpracy w procesie kształcenia. Pod uwagę trzeba wziąć konieczność odpowiedniego dostosowania procesu rekrutacji studentów i rozważanie organizacji zajęć wyrównawczych.