W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Laboratorium Edukacji Przyszłości

KADRA

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Laboratorium Edukacji Przyszłości

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Kompetencje w szkolnictwie wyższym

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

1 167 221,21 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

1 116 961,21 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.03.2019 r. do 30.09.2023 r.

Poznaj nasz zespół

W zarządzanie i realizację projektu zaangażowana była wykwalifikowana i doświadczona kadra. Kierowniczka projektu, koordynatorki merytoryczne oraz osoby prowadzące zajęcia ze studentkami i studentami to wieloletni pracownicy Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego – specjaliści w zakresie wczesnej edukacji, w jej wymiarach teoretycznym, empirycznym i praktycznym. Wspierali ją nauczyciele – liderzy praktyki edukacyjnej oraz doświadczona w realizacji projektów UE kadra administracyjno-finansowa.

1

Twarze projektu:

prof. Małgorzata Żytko

Rola: Kierownik projektu

Bio:Pedagog, pracownik naukowy Wydziału Pedagogicznego UW, członek ATEE (Association for Teacher Education in Europe) oraz PTP (Polskie Towarzystwo Pedagogiczne). Zainteresowania naukowe: psychologiczne, pedagogiczne oraz społeczne  aspekty rozwoju i edukacji dzieci, wspieranie profesjonalnego rozwoju nauczycieli, projektowanie i wprowadzanie do praktyki innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla szkoły podstawowej. Autorka licznych publikacji, koordynatorka badań w ramach grantów krajowych i zagranicznych.

 

dr Małgorzata Sieńczewska

Rola: Koordynatorka merytoryczna (realizacja programu projektu)

Bio:Pedagog, adiunkt Wydziału Pedagogicznego UW ,autorka publikacji, naukowych i edukacyjnych, współautorka podręczników dla klas 0 -III, specjalistka z zakresu stosowania dramy i metody projektów na poziomie wczesnej edukacji, certyfikowany tutor akademicki, ekspertka w zakresie stosowania innowacyjnych i nowatorskich metod w procesie nauczania i uczenia się.

Jej zainteresowania naukowe koncentrują̨ się także wokół zagadnień́ związanych z popularyzacją nauki oraz efektywnością wykorzystywania nowoczesnych technologii na różnych poziomach edukacji. Realizowała wiele projektów, finansowanych ze środków UE. 

 

dr Dorota Sobierańska

Rola: Koordynatorka merytoryczna (ewaluacja projektu)

Bio: Pedagog, adiunkt Wydziału Pedagogicznego UW. Trenerka kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe nauczycieli wczesnej edukacji. Instruktorka dramy i teatru. Członek Rady Fundacji Edukacji Międzykulturowej i Fundacji Dobrostan Umysłu. Zainteresowania naukowe: psychologiczne, pedagogiczne i społeczne aspekty wczesnej edukacji, wykorzystanie metod aktywnych i narzędzi TIK w edukacji przyrodniczo-technicznej oraz  nauczanie-uczenie się oparte na współdziałaniu. Autorka tekstów naukowych i metodycznych. Członek licznych zespołów projektowych. 

Zobacz efekt naszej pracy

2

 

3

 

4

Zajęcia z wykorzystania design thinking w edukacji – szkoła letnia

 

5

Egzamin modułowy w formie debaty oxfordzkiej

 

6

Szkoła letnia - wizyta studentów w przedszkolu - poznanie metody Persona Dolls

 

7

Tutoring w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zajęcia opiekuńcze z dziećmi ukraińskimi

 

8

 

9

Lappboki  o metodach terapeutycznych przygotowane przez studentów

 

10

Badania partycypacyjne w przedszkolu

 

12

Szkoła letnia- spotkanie z prof. Davidem Poveda z UAM Madrid, hiszpańskim specjalistą od badań partycypacyjnych z dziećmi.

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Celem projektu było objęcie kształceniem studentów i studentek studiów II stopnia, przygotowujących się do zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej poprzez wdrożenie do praktyki części opracowanego programu jednolitych studiów magisterskich w tym zakresie. Program studiów obejmował doskonalenie kompetencji przyszłych nauczycieli i nauczycielek w następujących obszarach: wspieranie rozwoju uczniów i doskonalenie umiejętności organizowania sytuacji edukacyjno-wychowawczych, wykorzystanie technologii cyfrowych w procesie kształcenia, projektowanie i realizowanie programu własnego rozwoju zawodowego i osobistego, tworzenia kultury szkoły jako nowoczesnej, autonomicznej wspólnoty. Wymienione kompetencje są zgodne z wymaganiami kierunkowymi kształcenia pedagogów i Polską Ramą Kwalifikacji dla nauk społecznych, a także spełniają oczekiwania pracodawców odnośnie kwalifikacji niezbędnych do realizacji celów zawodowych w dynamicznie zmieniających się realiach współczesnego świata. W konstrukcji programu uwzględniono aktualne i perspektywiczne potrzeby gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, które są zgodne z wskazanymi przez Partnership for 21st Century Skills oraz National Council for Social Studies. Metodykę pracy ze studentami i studentkami oparto na zwiększonej liczbie godzin zajęć praktycznych (budowanie relacji między teorią i praktyką), aktywnych metodach nauczania-uczenia się i personalizacji procesu kształcenia poprzez zindywidualizowany tutoring akademicki, wspierający refleksyjne podejście do podejmowanych działań oraz gotowość do zmian w systemie edukacji.  W ramach projektu, organizowano też szkoły letnie , podczas których uczestnicy odwiedzali innowacyjne placówki edukacyjne, poznawali nowatorskie metody uczenia się, a także realizowali projekty edukacyjne oraz przygotowywali  projekty badawcze z wykorzystaniem metod partycypacyjnych. Doskonalili też swoje umiejętności językowe  w trakcie zajęć z udziałem ekspertów zagranicznych.   

Kto skorzysta z wyników projektu?

Uczestnictwo w studiach II stopnia na kierunku nauczycielskim podniosło studenckie kompetencje osobiste i zawodowe ważne dla realizacji zadań nowoczesnej edukacji. Z projektu skorzystali również nauczyciele i nauczycielki – liderzy praktyki edukacyjnej współpracujący z Wydziałem Pedagogicznym podczas studiów oraz akademicy. Bieżąca ewaluacja efektów i rezultatów projektu umożliwiała wprowadzanie niezbędnych zmian i modyfikacji do opracowanego programu kształcenia, ponowne testowanie jego założeń i organizacji w kolejnych edycjach, a także rozwój kadry naukowo-dydaktycznej, co przyczyniło się do podniesienia jakości kształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego. Szczególnie ważnym efektem projektu było opracowanie metodologii  wspierania rozwoju osobistego i budowania tożsamości zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Było to realizowane w toku studiów z wykorzystaniem zajęć tutoringu akademickiego i tworzenia indywidualnego portfolio osiągnięć rozwojowych studentów.

Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?

Największym wyzwaniem było włączenie innowacyjnych rozwiązań projektu do programu studiów przygotowujących przyszłych nauczycieli, który musiał być dostosowany do obowiązujących standardów kształcenia nauczycieli. Liczba godzin zajęć przewidzianych do realizacji w ramach standardów jest wysoka, zatem wprowadzenie dodatkowych form aktywności, ważnych i wartościowych z punktu widzenia przyjętych założeń projektu, stanowiło swoiste wyzwanie. Jednak efekty jakie udało się osiągnąć, są tak interesujące, że ten wysiłek się opłacił, a studenci docenili zdobyte umiejętności, doświadczenia i wiedzę oraz ich zastosowanie w pracy nauczyciela przedszkola i klas początkowych szkoły podstawowej. Warto też dodać, że realizacja projektu odbywała się częściowo w okresie pandemii covid 19, co stanowiło dodatkowe utrudnienie w efektywnej realizacji programu studiów wymagających ścisłego kontaktu z praktyką edukacyjną.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Zachęcamy do podejmowania wyzwań wprowadzających znaczące, łamiące schematy rozwiązania  w zakresie kształcenia nauczycieli. Tylko odważne, innowacyjne pomysły mają szansę realizacji, a trudności warto przewidywać, nawet” na wyrost” i zaplanować sobie alternatywne rozwiązania, aby przygotować się na nieoczekiwane sytuacje.

{"register":{"columns":[]}}