Laboratorium Edukacji Przyszłości
Tytuł projektu
Laboratorium Edukacji Przyszłości
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Wartość projektu
1 167 221,21 PLN
Wartość dofinansowania
1 116 961,21 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.03.2019 r. do 30.09.2023 r.
Poznaj nasz zespół
W zarządzanie i realizację projektu zaangażowana była wykwalifikowana i doświadczona kadra. Kierowniczka projektu, koordynatorki merytoryczne oraz osoby prowadzące zajęcia ze studentkami i studentami to wieloletni pracownicy Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego – specjaliści w zakresie wczesnej edukacji, w jej wymiarach teoretycznym, empirycznym i praktycznym. Wspierali ją nauczyciele – liderzy praktyki edukacyjnej oraz doświadczona w realizacji projektów UE kadra administracyjno-finansowa.
Twarze projektu:
prof. Małgorzata Żytko
Rola: Kierownik projektu
Bio:Pedagog, pracownik naukowy Wydziału Pedagogicznego UW, członek ATEE (Association for Teacher Education in Europe) oraz PTP (Polskie Towarzystwo Pedagogiczne). Zainteresowania naukowe: psychologiczne, pedagogiczne oraz społeczne aspekty rozwoju i edukacji dzieci, wspieranie profesjonalnego rozwoju nauczycieli, projektowanie i wprowadzanie do praktyki innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla szkoły podstawowej. Autorka licznych publikacji, koordynatorka badań w ramach grantów krajowych i zagranicznych.
dr Małgorzata Sieńczewska
Rola: Koordynatorka merytoryczna (realizacja programu projektu)
Bio:Pedagog, adiunkt Wydziału Pedagogicznego UW ,autorka publikacji, naukowych i edukacyjnych, współautorka podręczników dla klas 0 -III, specjalistka z zakresu stosowania dramy i metody projektów na poziomie wczesnej edukacji, certyfikowany tutor akademicki, ekspertka w zakresie stosowania innowacyjnych i nowatorskich metod w procesie nauczania i uczenia się.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują̨ się także wokół zagadnień́ związanych z popularyzacją nauki oraz efektywnością wykorzystywania nowoczesnych technologii na różnych poziomach edukacji. Realizowała wiele projektów, finansowanych ze środków UE.
dr Dorota Sobierańska
Rola: Koordynatorka merytoryczna (ewaluacja projektu)
Bio: Pedagog, adiunkt Wydziału Pedagogicznego UW. Trenerka kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe nauczycieli wczesnej edukacji. Instruktorka dramy i teatru. Członek Rady Fundacji Edukacji Międzykulturowej i Fundacji Dobrostan Umysłu. Zainteresowania naukowe: psychologiczne, pedagogiczne i społeczne aspekty wczesnej edukacji, wykorzystanie metod aktywnych i narzędzi TIK w edukacji przyrodniczo-technicznej oraz nauczanie-uczenie się oparte na współdziałaniu. Autorka tekstów naukowych i metodycznych. Członek licznych zespołów projektowych.
Zobacz efekt naszej pracy
Zajęcia z wykorzystania design thinking w edukacji – szkoła letnia
Egzamin modułowy w formie debaty oxfordzkiej
Szkoła letnia - wizyta studentów w przedszkolu - poznanie metody Persona Dolls
Tutoring w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zajęcia opiekuńcze z dziećmi ukraińskimi
Lappboki o metodach terapeutycznych przygotowane przez studentów
Badania partycypacyjne w przedszkolu
Szkoła letnia- spotkanie z prof. Davidem Poveda z UAM Madrid, hiszpańskim specjalistą od badań partycypacyjnych z dziećmi.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Celem projektu było objęcie kształceniem studentów i studentek studiów II stopnia, przygotowujących się do zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej poprzez wdrożenie do praktyki części opracowanego programu jednolitych studiów magisterskich w tym zakresie. Program studiów obejmował doskonalenie kompetencji przyszłych nauczycieli i nauczycielek w następujących obszarach: wspieranie rozwoju uczniów i doskonalenie umiejętności organizowania sytuacji edukacyjno-wychowawczych, wykorzystanie technologii cyfrowych w procesie kształcenia, projektowanie i realizowanie programu własnego rozwoju zawodowego i osobistego, tworzenia kultury szkoły jako nowoczesnej, autonomicznej wspólnoty. Wymienione kompetencje są zgodne z wymaganiami kierunkowymi kształcenia pedagogów i Polską Ramą Kwalifikacji dla nauk społecznych, a także spełniają oczekiwania pracodawców odnośnie kwalifikacji niezbędnych do realizacji celów zawodowych w dynamicznie zmieniających się realiach współczesnego świata. W konstrukcji programu uwzględniono aktualne i perspektywiczne potrzeby gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, które są zgodne z wskazanymi przez Partnership for 21st Century Skills oraz National Council for Social Studies. Metodykę pracy ze studentami i studentkami oparto na zwiększonej liczbie godzin zajęć praktycznych (budowanie relacji między teorią i praktyką), aktywnych metodach nauczania-uczenia się i personalizacji procesu kształcenia poprzez zindywidualizowany tutoring akademicki, wspierający refleksyjne podejście do podejmowanych działań oraz gotowość do zmian w systemie edukacji. W ramach projektu, organizowano też szkoły letnie , podczas których uczestnicy odwiedzali innowacyjne placówki edukacyjne, poznawali nowatorskie metody uczenia się, a także realizowali projekty edukacyjne oraz przygotowywali projekty badawcze z wykorzystaniem metod partycypacyjnych. Doskonalili też swoje umiejętności językowe w trakcie zajęć z udziałem ekspertów zagranicznych.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Uczestnictwo w studiach II stopnia na kierunku nauczycielskim podniosło studenckie kompetencje osobiste i zawodowe ważne dla realizacji zadań nowoczesnej edukacji. Z projektu skorzystali również nauczyciele i nauczycielki – liderzy praktyki edukacyjnej współpracujący z Wydziałem Pedagogicznym podczas studiów oraz akademicy. Bieżąca ewaluacja efektów i rezultatów projektu umożliwiała wprowadzanie niezbędnych zmian i modyfikacji do opracowanego programu kształcenia, ponowne testowanie jego założeń i organizacji w kolejnych edycjach, a także rozwój kadry naukowo-dydaktycznej, co przyczyniło się do podniesienia jakości kształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego. Szczególnie ważnym efektem projektu było opracowanie metodologii wspierania rozwoju osobistego i budowania tożsamości zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Było to realizowane w toku studiów z wykorzystaniem zajęć tutoringu akademickiego i tworzenia indywidualnego portfolio osiągnięć rozwojowych studentów.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Największym wyzwaniem było włączenie innowacyjnych rozwiązań projektu do programu studiów przygotowujących przyszłych nauczycieli, który musiał być dostosowany do obowiązujących standardów kształcenia nauczycieli. Liczba godzin zajęć przewidzianych do realizacji w ramach standardów jest wysoka, zatem wprowadzenie dodatkowych form aktywności, ważnych i wartościowych z punktu widzenia przyjętych założeń projektu, stanowiło swoiste wyzwanie. Jednak efekty jakie udało się osiągnąć, są tak interesujące, że ten wysiłek się opłacił, a studenci docenili zdobyte umiejętności, doświadczenia i wiedzę oraz ich zastosowanie w pracy nauczyciela przedszkola i klas początkowych szkoły podstawowej. Warto też dodać, że realizacja projektu odbywała się częściowo w okresie pandemii covid 19, co stanowiło dodatkowe utrudnienie w efektywnej realizacji programu studiów wymagających ścisłego kontaktu z praktyką edukacyjną.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Zachęcamy do podejmowania wyzwań wprowadzających znaczące, łamiące schematy rozwiązania w zakresie kształcenia nauczycieli. Tylko odważne, innowacyjne pomysły mają szansę realizacji, a trudności warto przewidywać, nawet” na wyrost” i zaplanować sobie alternatywne rozwiązania, aby przygotować się na nieoczekiwane sytuacje.