W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Laserowy system korekcji toru lotu dla bomb lotniczych

Celem projektu było opracowanie demonstratora technologii bomby lotniczej wyposażonej w laserowy układ korekcji lotu.

Bomba LBĆw-10K V7.3 na podwieszeniu Su-22

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Laserowy system korekcji toru lotu dla bomb lotniczych

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

  • Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie

  • Zakłady Metalowe DEZAMET S.A. w Nowej Dębie

ikona teczki  Nazwa programu

Projekt realizowany na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa

ikona gazety  Konkurs

Konkurs Nr 8/2016 na wykonanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

3 945 881,00 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

3 945 881,00 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 13.12.2016 r. do 12.10.2020 r.

Zobacz efekt naszej pracy

Bomba LBĆw-10K V7.4 na podwieszeniu Mi-24
Bomba LBĆw-10K V7.4 na podwieszeniu Mi-24

 

Bomba LBĆw-10K V7.3 na podwieszeniu Su-22
Bomba LBĆw-10K V7.3 na podwieszeniu Su-22

 

Wykresy przedstawiające: czas detekcji promieniowania laserowego, wartości kątów wychylenia sterów, a także
wartości zmian prędkości kątowych i przyspieszeń
Wykresy przedstawiające: czas detekcji promieniowania laserowego, wartości kątów wychylenia sterów, a także wartości zmian prędkości kątowych i przyspieszeń

 

Zrzut bomby LBĆw-10K V7.4
Zrzut bomby LBĆw-10K V7.4

 

Ujęcia poklatkowe procesu detekcji promieniowania laserowego – bomba V7.3. Zdjęcia wykonane za pomocą kamery umieszczonejw zespole detekcji promieniowania laserowego

Ujęcia poklatkowe procesu detekcji promieniowania laserowego – bomba V7.3. Zdjęcia wykonane za pomocą kamery umieszczonejw zespole detekcji promieniowania laserowego

Ujęcia poklatkowe procesu detekcji promieniowania laserowego – bomba V7.3. Zdjęcia wykonane za pomocą kamery umieszczonejw zespole detekcji promieniowania laserowego

Ujęcia poklatkowe procesu detekcji promieniowania laserowego – bomba V7.3. Zdjęcia wykonane za pomocą kamery umieszczonejw zespole detekcji promieniowania laserowego

Ujęcia poklatkowe procesu detekcji promieniowania laserowego – bomba V7.3. Zdjęcia wykonane za pomocą kamery umieszczonej w zespole detekcji promieniowania laserowego

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Celem projektu było opracowanie demonstratora technologii bomby lotniczej wyposażonej w laserowy układ korekcji lotu. Z uwagi na interdyscyplinarny charakter pracy, w projekcie zawarto problematykę związaną z określeniem założeń konstrukcyjnych bomby korygowanej, modelowaniem właściwości dynamicznych ruchu bomby w różnych stanach lotu, projektowaniem i badaniem różnych wersji elektrooptycznych układów detekcji promieniowania laserowego, a także układami sterowania lotem bomby korygowanej. Ponadto, w trakcie realizacji postawionego zadania, przeprowadzony został m.in. proces wielopoziomowego projektowania polegającego na symulacyjnej i doświadczalnej weryfikacji uzyskanych rezultatów. W efekcie wyniki projektu stanowią metodykę całościowego ujęcia najistotniejszych problemów związanych z projektowaniem bomb lotniczych naprowadzających się na odbity promień laserowy. W wyniku realizacji projektu wykonano m.in.:

  • model fizyczny i matematyczny lotniczej bomby korygowanej;
  • program symulacyjny bomby korygowanej;
  • własny układ detekcji promieniowania laserowego;
  • dokumentację konstrukcyjną demonstratora technologii bomby korygowanej;
  • partię demonstratorów technologii bomby korygowanej;
  • wnioski  z realizacji badań naziemnych i w locie bomby korygowanej.

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

Osiągnięte w ramach projektu wyniki powinny zostać wykorzystane w celu opracowania lotniczej bomby korygowanej  odpowiadającej IX. PGT. Kontynuacja projektu powinna doprowadzić do powstania rodziny bomb składającej się z bomb ćwiczebnych i bojowych wyposażonych w układ korekcji lotu. Z uwagi na wagomiar bomb (ok. 20 kg), bomby te mogłyby być skutecznie stosowane np. na bezpilotowych uzbrojonych statkach powietrznych. Ponadto, zdobyte doświadczenie pozwoli na budowę bomb korygowanych większych wagomiarów. Ostatecznie, konsekwentne działanie może doprowadzić do opracowania pierwszej polskiej bomby korygowanej, co przyczyni się do rozwoju polskiego przemysłu zbrojeniowego oraz do zwiększenia potencjału Polskich Sił Powietrznych.

{"register":{"columns":[]}}