Lekki autobus szynowy do ruchu regionalnego
Z wyników projektu skorzystają przede wszystkim pasażerowie regionalnych, aglomeracyjnych, a także dalekobieżnych połączeń kolejowych. Pojazd umożliwia komunikację zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych - bez konieczności przesiadania się - co znacząco wpłynie na redukcję wykluczenia transportowego.
Tytuł projektu
Lekki autobus szynowy do ruchu regionalnego
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” – Lider konsorcjum (obecnie Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny)
- H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. – Konsorcjant
Nazwa programu
Programy krajowe
Konkurs
Program Badań Stosowanych
Wartość projektu
23 074 750,00 zł
Wartość dofinansowania
6 600 000,00 zł
Okres realizacji projektu
od 01.01.2015 r. do 31.12.2021 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Projekt „Lekki autobus szynowy do ruchu regionalnego” / Nowa platforma pojazdów PLUS / NCBR / PBS
Wideo
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Celem projektu było zaprojektowanie oraz wykonanie demonstratora autobusu szynowego, przystosowanego do eksploatacji na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych.
Demonstrator nowej platformy pojazdów szynowych o nazwie „PLUS” wykonany został w ramach projektu jako dwuczłonowy, spalinowo – elektryczny zespół trakcyjny, przeznaczony do obsługi przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym, aglomeracyjnym lub dalekobieżnym.
Pojazd zasilany jest z sieci trakcyjnej (3 kV DC) oraz POWER PACK-ów z silnikami spalinowymi spełniającymi wymagania najnowszej normy emisji spalin STAGE V. Umożliwia to łączenie tras zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych.
Modułowa budowa pojazdu umożliwia dostosowanie go do potrzeb przewoźników (liczba drzwi, miejsc siedzących, toalet itp.). Z kolei konstrukcja pojazdu pozwala na wykorzystanie w przyszłości innowacyjnych źródeł zasilania: baterii akumulatorów lub ogniw wodorowych.
Pojazd został zaprezentowany na największych i najbardziej prestiżowych targach transportu kolejowego w Polsce – Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO w Gdańsku we wrześniu 2021 r.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Z wyników projektu skorzystają przede wszystkim pasażerowie regionalnych, aglomeracyjnych, a także dalekobieżnych połączeń kolejowych. Pojazd umożliwia komunikację zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych - bez konieczności przesiadania się - co znacząco wpłynie na redukcję wykluczenia transportowego. Z autobusu szynowego mogą wygodnie korzystać osoby z niepełnosprawnością, a także miłośnicy ekologicznych jednośladów. Pojazd jest przystosowany do przewozu rowerów.
Zmniejszona emisja spalin przyczynia się do ochrony środowiska, a także ochrony zdrowia pasażerów na dworcach kolejowych i mieszkańców miast.
Łukasiewicz – IPS „TABOR” biorąc udział w innowacyjnym projekcie poszerzył swoje kompetencje, a także skomercjalizował wynik projektu udzielając licencji na opracowane przez siebie rozwiązanie. H. Cegielski-FPS Sp. z o.o. pozyskał know-how i rozszerzył swoją ofertę rynkową. Rozwiązania opracowane w ramach projektu były także przedmiotem dwóch rozpraw doktorskich.