W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp

Lekki autobus szynowy do ruchu regionalnego

Z wyników projektu skorzystają przede wszystkim pasażerowie regionalnych, aglomeracyjnych, a także dalekobieżnych połączeń kolejowych. Pojazd umożliwia komunikację zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych - bez konieczności przesiadania się - co znacząco wpłynie na redukcję wykluczenia transportowego.

Lekki autobus szynowy do ruchu regionalnego

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Lekki autobus szynowy do ruchu regionalnego

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

  • Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” – Lider konsorcjum (obecnie Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny)
  • H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. – Konsorcjant

ikona teczki  Nazwa programu

Programy krajowe

ikona gazety  Konkurs

Program Badań Stosowanych

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

23 074 750,00 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

6 600 000,00 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.01.2015 r. do 31.12.2021 r.

Zobacz efekt naszej pracy

szynobus
Lekki autobus szynowy do ruchu regionalnego – demonstrator nowej platformy pojazdów szynowych „PLUS”

 

Projekt „Lekki autobus szynowy do ruchu regionalnego” / Nowa platforma pojazdów PLUS / NCBR / PBS

Wideo

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Celem projektu było zaprojektowanie oraz wykonanie demonstratora autobusu szynowego, przystosowanego do eksploatacji na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych.

Demonstrator nowej platformy pojazdów szynowych o nazwie „PLUS” wykonany został w ramach projektu jako dwuczłonowy, spalinowo – elektryczny zespół trakcyjny, przeznaczony do obsługi przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym, aglomeracyjnym lub dalekobieżnym.

Pojazd zasilany jest z sieci trakcyjnej (3 kV DC) oraz POWER PACK-ów z silnikami spalinowymi spełniającymi wymagania najnowszej normy emisji spalin STAGE V. Umożliwia to łączenie tras zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych.

Modułowa budowa pojazdu umożliwia dostosowanie go do potrzeb przewoźników (liczba drzwi, miejsc siedzących, toalet itp.). Z kolei konstrukcja pojazdu pozwala na wykorzystanie w przyszłości innowacyjnych źródeł zasilania: baterii akumulatorów lub ogniw wodorowych.

Pojazd został zaprezentowany na największych i najbardziej prestiżowych targach transportu  kolejowego w Polsce – Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO w Gdańsku we wrześniu 2021 r.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Z wyników projektu skorzystają przede wszystkim pasażerowie regionalnych, aglomeracyjnych, a także dalekobieżnych połączeń kolejowych. Pojazd umożliwia komunikację zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych - bez konieczności przesiadania się - co znacząco wpłynie na redukcję wykluczenia transportowego. Z autobusu szynowego mogą wygodnie korzystać osoby z niepełnosprawnością, a także miłośnicy ekologicznych jednośladów. Pojazd jest przystosowany do przewozu rowerów.

Zmniejszona emisja spalin przyczynia się do ochrony środowiska, a także ochrony zdrowia pasażerów na dworcach kolejowych i mieszkańców miast.

Łukasiewicz – IPS „TABOR” biorąc udział w innowacyjnym projekcie poszerzył swoje kompetencje, a także skomercjalizował wynik projektu udzielając licencji na opracowane przez siebie rozwiązanie. H. Cegielski-FPS Sp. z o.o. pozyskał know-how i rozszerzył swoją ofertę rynkową. Rozwiązania opracowane w ramach projektu były także przedmiotem dwóch rozpraw doktorskich.

{"register":{"columns":[]}}