Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy
Tytuł projektu
Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
AMZ-KUTNO S.A.
Wojskowy Instytut Łączności
Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia
Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii
Nazwa programu
Projekty na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa
Konkurs
Konkurs 4/2013
Wartość projektu
według umowy 36 450 970,98 PLN (według wykonania 41 144 762,55 PLN)
Wartość dofinansowania
33 420 454,78 PLN
Okres realizacji projektu
od 23.12.2013 r. do 22.11.2022 r.
Poznaj nasz zespół
Zespół realizacyjny LOTR (od lewej):
Dominik Dębiński – Dyrektor Biura Wdrożeń i Rozwoju AMZ-KUTNO S.A.
Jarosław Gasik – Specjalista ds. elektryki i elektroniki, Biuro Wdrożeń i Rozwoju AMZ-KUTNO S.A.
Bartłomiej Modrzejewski – Kierownik Biura Wdrożeń i Rozwoju AMZ-KUTNO S.A.
Zygmunt Fabisiak – Kierownik Projektu LOTR
Kacper Pawłowski – Koordynator Biura Wdrożeń i Rozwoju AMZ-KUTNO S.A.
Dominik Błaszczyk – Kontruktor-Technolog, Biuro Wdrożeń i Rozwoju AMZ-KUTNO S.A.
Konrad Tomczak – Kierownik ds. technicznych, Biuro Wdrożeń i Rozwoju AMZ-KUTNO S.A.
Zobacz efekt naszej pracy
Wideo
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Opracowany w ramach projektu pojazd LOTR ma za zadanie zastąpić w jednostkach wojskowych pojazdy BRDM-2 obecnie używane przez pododdziały rozpoznawcze, których konstrukcja sięga początku lat sześćdziesiątych i nie przystaje już do wymogów współczesnego pola walki. Zdolności LOTR wykazują znaczący postęp w technologii i bezpieczeństwie załogi. Obejmują pozyskiwanie i gromadzenie danych o przeciwniku i środowisku walki, a także przekazywanie ich w formie zaszyfrowanych danych rozpoznawczych. Pojazd pozwala na generacyjną zmianę w ramach sił zbrojnych, oferując funkcje takie jak transport załogi z wyposażeniem, wsparcie ogniowe przy użyciu broni pokładowej, a także zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, nisko lecących celów powietrznych oraz siły żywej. Opiera się na platformie kołowej 4×4 Bóbr-3, która zapewnia wysoki poziom ochrony załogi i jest przystosowana do realizacji zadań rozpoznawczych. Pojazd wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 7200 cm³ i mocy 240 kW, spełniający normy emisji spalin EURO 3. Ma automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na wszystkie koła z niezależnym zawieszeniem.
LOTR osiąga prędkość maksymalną 90 km/h na drogach utwardzonych i ma zasięg 600 km, natomiast prędkość pływania wynosi 7 km/h. Pojazd może transportować drużynę rozpoznawczą składającą się z pięciu żołnierzy, a także ich wyposażenie osobiste i sprzęt rozpoznawczy. Wyposażono go w zaawansowane systemy, takie jak taktyczny radar rozpoznania pola walki, głowica optoelektroniczna, system łączności umożliwiający komunikację z innymi pojazdami, śmigłowcami oraz przełożonymi do szczebla batalionu. LOTR dysponuje również zdalnie sterowanym systemem uzbrojenia, wyposażonym w karabiny maszynowe WKM-B kal. 12,7 mm i UKM kal. 7,62 mm. Dodatkowo posiada system ochrony przed bronią masowego rażenia oraz system ochrony przed opromieniowaniem wiązką lasera.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Projekt LOTR realizowany był na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Wpisywał się w program „Operacyjne rozpoznanie patrolowe" będący elementem Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych na lata 2013-2022 i kontynuowany w ramach PMT 2021-2035, a konkretnie podprogram pozyskania lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego Kleszcz, mającego zastąpić w jednostkach pojazdy BRDM-2 odmian rozpoznawczych.