Łużycka Szkoła Wyższa – Uczelnia Równych Szans
Tytuł projektu
Łużycka Szkoła Wyższa – Uczelnia Równych Szans
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Łużycka Szkoła Wyższa im. Jana Benedykta Solfy
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Uczelnia dostępna II
Wartość projektu
5 038 909,56 PLN
Wartość dofinansowania
4 873 009,56 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.01.2020 r. do 30.09.2023 r.
Poznaj nasz zespół
Agnieszka Maj – Kanclerz Łużyckiej Szkoły Wyższej - Specjalista ds. Rozliczeń Projektu,
Jadwiga Borowiec – Asystent Kierownika Projektu,
Magdalena Biazik – Pracownik ds. Dostępności Uczelni.
Zobacz efekt naszej pracy
Tabliczka z alfabetem Braille'a
Parking z miejscami parkingowymi dla OzN łącznie z oświetleniem parkingu i kontrastowym oznaczeniem nawierzchni
Drukarka 3D
Drukarka alfabetu Braille’a
Winda dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Wydzielona przestrzeń Uczelni do funkcji kawiarni umożliwiającej jednocześnie wypoczynek w trakcie przerw pomiędzy zajęciami edukacyjnymi
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Realizacja projektu przyczyniła się do poprawy dostępności Uczelni dla osób z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami do kształcenia na poziomie wyższym, poprzez likwidację barier w obszarach takich jak: struktura organizacyjna, architektura, technologie wspierające, procedury, rodzaje wsparcia edukacyjnego, szkolenia podnoszące świadomość o niepełnosprawności. Powyższy cel ten został osiągnięty dzięki zrealizowaniu następujących działań projektowych:
- dostosowano strukturę organizacyjną Uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poprzez zmiany ułatwiające osobom z niepełnosprawnościami proces rekrutacji oraz kształcenia, powołany został pełnomocnik rektora ds. osób z niepełnosprawnościami oraz stanowisko osoby ds. dostępności Uczelni w ramach powołanej jednostki organizacyjnej BON;
- oznaczenia budynku zapewniające lepszy dostęp dla osób niewidzących i niedowidzących, poprzez zamontowanie tabliczek z napisami w alfabecie Braille'a oraz zainstalowanie pętli indukcyjnej dla osób niedosłyszących,
- przystosowano stronę internetową Uczelni do standardów WCAG 2.0, oraz dostosowano platformę edukacyjną i materiały dydaktyczne dla 4 kierunków studiów według standardów WCAG 2.0 poziom AA,
- przeprowadzono szkolenia wśród pracowników Uczelni, których celem było otwarcie społeczności Uczelni na potrzeby osób z niepełnosprawnościami,
- zlikwidowano bariery architektoniczne: uruchomiono wózek transportowy do wejścia głównego Uczelni oraz wyposażono windę w sygnalizację optyczną i dźwiękową, poręcze i panel przycisków Braille'a, dostosowano i wytyczono miejsca parkingowych dla OzN łącznie z oświetleniem parkingu i kontrastowym oznaczeniem nawierzchni.
W fazie ścieżki midi projektu wykonano roboty budowlane związane z przystosowaniem pomieszczeń położonych w części wschodniej budynku Uczelni do możliwości korzystania z nich przez osoby z niepełnosprawnościami. W wyniku dostosowania pomieszczeń do standardu WCAG 2.0 powstały następujące pracownie: terapeutyczno - metodyczna do zajęć o szczególnym charakterze, nauki języków obcych, multimedialna na potrzeby prowadzenia wykładów i seminariów w warunkach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto wydzielono przestrzeń Uczelni do funkcji kawiarni umożliwiającej jednocześnie wypoczynek w trakcie przerw pomiędzy zajęciami edukacyjnymi oraz dostosowano toalety do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Z wyników projektu korzystają:
- studenci ze szczególnymi potrzebami, którzy otrzymują wsparcie w procesie rekrutacji i kształcenia dzięki powołaniu Biura ds. Osób z Niepełnosprawnością z Pełnomocnikiem ds. Osób z Niepełnosprawnością, przeszkoloną kadrą kierowniczą, dydaktyczną oraz administracyjną. Wdrożono szereg rozwiązań architektonicznych i doposażono pomieszczenia, tak by umożliwić osobom z niepełnosprawnościami studiowanie na równych prawach z osobami zdrowymi. Udostępnienie przez Uczelnię edukacji na poziomie wyższym poprzez opracowanie i wdrożenie alternatywnych metod kształcenia, zapewnia osobom z niepełnosprawnościami pełny udział w procesie studiowania.
- kadra Uczelni, której udział w organizowanych w ramach projektu szkoleniach, dotyczących tematyki niepełnosprawności, podniósł świadomość oraz kompetencje kadry dydaktycznej i administracyjnej.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Największym wyzwaniem w realizacji projektu były inwestycje związane z likwidacją barier architektonicznych w zakresie robót budowlanych, z uwagi na: wzrost cen materiałów budowlanych i inflację, znalezienie odpowiednich dostawców dóbr i usług oraz krótki okres realizacji.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Realizacja działań projektu, nawet przy harmonogramie minimalizującym możliwość pojawienia się nieprzewidzianych problemów ( np. zmiany cen i kosztów materiałów budowlanych i kosztów pracy wynikające z inflacji, pandemia) niesie pewne ryzyka odchyleń w stosunku do harmonogramu. W przypadku naszej Uczelni bardzo pomocny był kontakt z NCBR, który pozwalał na rozwiązywanie bieżących, nawet najtrudniejszych problemów. Podejście komunikatywne stron połączone z odpowiedzialnością i wzajemnym szacunkiem daje szanse na efektywne prowadzenie projektu oraz osiągnięcie zakładanych rezultatów.