W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Misja 100 miast neutralnych dla klimatu do 2030 – dla obywateli, dzięki obywatelom

21.07.2021

Misja 100 miast neutralnych dla klimatu do 2030 – dla obywateli, dzięki obywatelom

21 czerwca odbyło się spotkanie pt. „Misja 100 miast neutralnych dla klimatu do 2030 – dla obywateli, dzięki obywatelom” zorganizowane przez Biuro NCBR w Brukseli we współpracy z PolSCA PAN. Spotkanie poświęcone było jednej z nowych inicjatyw Komisji Europejskiej, mającej na celu – podobnie jak inne misje – rozwiązanie jednego ze współczesnych, globalnych problemów. W przypadku „Misji miejskiej” chodzi o znalezienie takich rozwiązań, które pozwolą na osiągnięcie neutralności klimatycznej, na początek w 100 europejskich miastach, a docelowo we wszystkich ośrodkach miejskich UE.

W spotkaniu udział wzięła Rosalinde van der Vlies, Zastępca Menedżera Misji i Dyrektor Działu Clean Planet w Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji Komisji Europejskiej, nakreślając kontekst, strategię i cele Misji. W drugiej części spotkania odbyły się 2 panele dyskusyjne, moderowane przez prof. Hannę Gronkiewicz-Waltz, przewodniczącą Zarządu Misji przy Komisji Europejskiej – pierwszy panel dotyczył transportu w kontekście zintegrowanego planowania miejskiego, drugi zaś zaangażowania mieszkańców. Paneliści – reprezentanci środowisk naukowych, samorządowych czy strony społecznej – komentowali poszczególne zagadnienia ze swojej perspektywy.

Jak zauważył Aldo Vargas z Krajowego Punktu URBACT Związku Miast Polskich, fundamentalnym punktem odniesienia i ramami działań z obszaru Misji powinna być odnowiona Karta Lipska stanowiąca zbiór zasad zrównoważonego rozwoju miejskiego. Jednocześnie zaprezentował wypracowaną w ramach URBACT metodę działania, umożliwiającą szerokie i wyczerpujące zaangażowanie wszystkich interesariuszy. Z kolei dr Cezary Mazurek z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego zwrócił uwagę na wykorzystanie nowoczesnych technologii, w szczególności z zakresu big data, przy planowaniu i realizacji transportu miejskiego, a prof. Bożena Degórska z Instytutu Geografii i Przestrzennego  Zagospodarowania PAN nakreśliła ramy teoretyczne pojęcia „zintegrowanego planowania miejskiego” ilustrując to stosownymi przykładami.

Kwestia zaangażowania mieszkańców została zaprezentowana z perspektywy socjologicznej przez dra Dawida Krysińskiego z Uniwersytetu Wrocławskiego, który zwrócił uwagę m.in. na percepcję społeczną działań podejmowanych przez władze lokalne, tzn. fakt, że inicjatywy samorządu nie tylko powinny być uczciwe, lecz również powinny być postrzegane jako uczciwe, co wbrew pozorom nie jest jednoznaczne. Podobnie uważa Marta Bejnar-Bejnarowicz z Kongresu Ruchów Miejskich, twierdząc, że samorząd powinien zadbać o spójność i wiarygodność lokalnej polityki zrównoważonego rozwoju, np. ogłaszanie polityki zazieleniania miasta współgra z nowymi nasadzeniami, ale jednoczesna wycinka drzew pod budowę parkingu jest dla wiarygodności tejże polityki destrukcyjna. Wreszcie Katarzyna Dyzio z Biura Aktywności Miejskiej Urzędu Miasta Łodzi zaprezentowała paletę instrumentów, które miasto może zastosować w realizacji swych celów klimatycznych.

Spotkanie zgromadziło niemal setkę widzów z najróżniejszych środowisk – naukowego, badawczego, administracji rządowej i samorządowej, jak również z sektora prywatnego.

{"register":{"columns":[]}}