Młody Projektant
Tytuł projektu
Młody Projektant
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Warszawski
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Trzecia Misja Uczelni
Wartość projektu
280 186,77 PLN
Wartość dofinansowania
271 601,34 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.06.2020 r. do 31.12.2023 r.
Poznaj nasz zespół
prof. Małgorzata Żytko
Rola: Kierownik projektu
Bio: Pedagog, pracownik naukowy Wydziału Pedagogicznego UW, członek ATEE (Association for Teacher Education in Europe) oraz PTP (Polskie Towarzystwo Pedagogiczne).
Zainteresowania naukowe: psychologiczne, pedagogiczne oraz społeczne aspekty rozwoju i edukacji dzieci, wspieranie profesjonalnego rozwoju nauczycieli, projektowanie i wprowadzanie do praktyki innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla szkoły podstawowej. Autorka licznych publikacji, koordynatorka badań w ramach grantów krajowych i zagranicznych.
dr Maciej Słomczyński
Rola: Główny metodyk, projektant i wykonawca gry hybrydowej.
Bio: Metodyk i trener z ponad 20-letnim doświadczeniem, posiadający interdyscyplinarne wykształcenie. Od 15 lat jest wykładowcą Uniwersytetu Otwartego Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zajmuje się popularyzacją nauki, zdobywając wyróżnienia m.in. w latach 2021, 2022 i 2023. Obecnie prowadzi badania nad zastosowaniem modeli generatywnych AI w toku problemowym.
mgr Karolina Prus-Wirzbicka
Rola: metodyczka, współautorka koncepcji projektu, prowadząca zajęcia
Bio: trenerka, nauczycielka edukacji początkowej, od sześciu lat współpracuje z Wydziałem Matematyki Informatyki i Mechaniki, Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, prowadząc zajęcia metodyczne i praktyczne dla przyszłych nauczycieli i nauczycielek. Autorka materiałów edukacyjnych, podręczników (CEO, Szkoła z Klasa, PWN Wydawnictwo Szkolne, Mac Edukacja).
mgr Ewelina Gorczyca
Rola: metodyczka, prowadząca zajęcia
Bio: pedagog, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, edukatorka, trenerka, od 2019 roku prowadzi zajęcia metodyczne i praktyczne na Wydziale Pedagogicznym UW. Autorka materiałów edukacyjnych(podręczniki, scenariusze zajęć, kursy online) z zakresu edukacji matematycznej i cognitive science. Metodyczka nauczania w międzynarodowej szkole podstawowej. Koordynatorka i ekspertka ds e-learningu w Centrum Edukacji Obywatelskiej.
mgr Joanna Rezmer
Rola: prowadząca zajęcia
Zobacz efekt naszej pracy
Materiały
Profil na FacebookuJaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Głównym celem projektu było skuteczne wdrożenie metod i środków dydaktycznych, które angażują uczniów w trakcie procesu uczenia się, osiągając planowane efekty w ramach hybrydowych zajęć projektowych. Dzięki temu wdrożono rozwiązanie w ramach trzeciej misji uczelni wspierając społeczności lokalne. Projekt przyczynił się do rozwoju kompetencji dostosowanych do potrzeb rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa. Opracowane programy kształcenia zostały wdrożone w szkołach podstawowych jako zajęcia dodatkowe, mając na celu pobudzenie aktywności edukacyjnej i kulturalnej, rozwijanie kluczowych kompetencji uczniów oraz zaznajomienie z nowymi technologiami (druk 3D, technologia NFC, laser grawerujący).
Kto skorzysta z wyników projektu?
Wyniki projektu mają wartość dla różnych grup odbiorców:
nauczyciele: projektowanie i wdrożenie własnych zajęć hybrydowych, które umożliwiają uzyskanie wysokiego poziomu zaangażowania uczniów oraz skuteczne osiąganie celów edukacyjnych;
uczniowie: testowanie gier i materiałów opracowanych w ramach projektu – wdrażanie opracowanej (gry zawierającej komponenty rzeczywiste i elektroniczne), co pozwala im na interaktywną i angażującą zabawę.
akademicy: możliwość badania skuteczności nowych rozwiązań metodycznych, co przyczyni się do rozwoju wiedzy na temat efektywnych metod dydaktycznych w edukacji zdalnej.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Największym wyzwaniem w realizacji projektu okazały się kwestie związane z rekrutacją uczestników oraz organizacją pracy. Koordynowanie harmonogramów i zapewnienie odpowiedniego dopasowania grafików okazało się skomplikowane, zwłaszcza w kontekście różnych dostępności uczestników. Ponadto, gromadzenie niezbędnych dokumentów i skuteczne nadzorowanie rodziców uczniów w tym zakresie wymagało dużej precyzji i zaangażowania. Wszystkie te elementy musiały być zsynchronizowane, aby zapewnić sprawną realizację projektu i osiągnąć zamierzone cele.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Zajęcia zdalne dla młodych odbiorców wymagają starannego przygotowania oraz realizacji w małych grupach, aby były efektywne, angażujące i atrakcyjne dla młodego pokolenia. Optymalne jest wdrożenie hybrydowego schematu odwróconej klasy (ostatnie zajęcia realizowane stacjonarne). Metodyka zajęć zdalnych realizowanych rotacyjnie z dwoma prowadzącymi, okazała się skuteczna, odporna na potencjalne trudności techniczne oraz zapewniła odpowiednią dynamikę zajęć utrzymując uwagę młodych uczestników. Taki format pozwala na przeprowadzenie zajęć o łącznym czasie od godziny zegarowej (60 minut: 4x15 minut) lub dwóch jednostek lekcyjnych (90 minut: 4x22,5 minuty). Personalizacja, którą można osiągnąć w zdalnym kształceniu synchronicznym w małych grupach, jest kluczowa dla spełnienia oczekiwań młodych odbiorców, umożliwiając dostosowanie treści do indywidualnych potrzeb i zainteresowań dzieci.