Nieszablonowe biznesy i globalne ambicje w nowej edycji NCBR-NAP
22.02.2024
Trwa trzecia edycja programu NCBR-NAP dla innowatorów zainteresowanych skalowaniem swojego biznesu w USA. Startupy i mikroprzedsiębiorcy uczestniczący w działaniu akceleracyjnym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ze Stanem Nevada właśnie zaprezentowały się przed jury z Polski i USA. Wystąpienia odbyły się podczas Demo Day w Warszawie. Już tylko krok dzieli Polaków od wyjazdu do Nevady i Kalifornii, który otworzy im szansę zaistnienia na rynku amerykańskim i globalnym.
Działanie akceleracyjne NCBR-NAP ma umożliwić rozpoczęcie długofalowej współpracy między firmami i instytucjami z Polski i Stanu Nevada w różnych obszarach innowacyjności takich jak np. medycyna, edukacja, innowacyjne rolnictwo czy informatyczne usługi hotelarskie. Ma to przyczynić się do komercjalizacji oferowanych rozwiązań technologicznych oraz wspierania kooperacyjnych form działalności B+I, a także ekspansji międzynarodowej polskich firm.
Solidna dawka wiedzy
Luty 2024 roku to czas kluczowego etapu w działaniu NCBR-NAP i wiąże się z wyborem firm, które wezmą udział w akceleracji w Nevadzie i Kalifornii. W dniach 19-21 lutego w Warszawie odbył się Bootcamp Warsaw, będący dla startupów czasem intensywnych warsztatów, pracy w grupach, konsultacji eksperckich i dyskusji. W ciągu 3 dni spotkań z ekspertami z Polski i USA firmy poznały również ofertę i specyfikę Nevady oraz aglomeracji San Francisco.
Ta dawka wiedzy posłużyła uczestnikom do przygotowania swoich wystąpień podczas Demo Day, który miał miejsce 22 lutego.
- Cieszę się niezmiernie, że istotną część firm w tej edycji NCBR-NAP reprezentują kobiety, a start-upy i mikrofirmy wszystkich Państwa pochodzą dosłownie z całej Polski, od Olsztyna po Rzeszów i od Gdańska po Głogów. Dziesięć podmiotów będzie miało szansę wziąć udział w procesie akceleracji w Las Vegas i Reno w Nevadzie oraz kalifornijskim San Francisco i jego okolicach. Ale o tym, kto to będzie zadecydują Państwa dzisiejsze wystąpienia i prezentacje – mówiła podczas otwarcia Demo Day Agnieszka Ratajczak, dyrektor Działu Współpracy Międzynarodowej w NCBR. – W czasie Bootcamp Warsaw uczyli się Państwo, jak najlepiej promować i sprzedawać swój innowacyjny produkt lub usługę na rynku amerykańskim. Jak pozyskać zagranicznego inwestora, jak zarejestrować firmę w USA, jak sprostać wymaganiom tamtejszego klienta oraz wyzwaniu, jakim jest rozpoczęcie działalności gospodarczej w Nevadzie. Teraz nadszedł czas, aby sprawdzić swoje umiejętności w praktyce i spróbować szczęścia w Srebrnym Stanie, jak nazywana jest Nevada oraz w Słonecznym Stanie, czyli w Kalifornii. Życzę powodzenia, gdyż otwiera się przed Państwem bardzo ciekawa perspektywa - dodała.
Czas na dobrą autoprezentację
Podczas Demo Day każdy podmiot miał kilka minut na prezentację w zwięzłej, ale przekonującej formule typu „elevator pitch”, po której nastąpiła sesja pytań i odpowiedzi. Swoje wystąpienia wygłosiły następujące firmy: Prana Polska Sp. z o.o., CThings.co Sp. z o.o., Extremo Technologies Sp. z o.o., ICSec Sp. z o. o., Intelligent Hives Sp. z o.o., Getloyalty Sp. z o.o., MyPetStory Sp. z o.o., Outline AI Sp. z o.o., Syglass Paweł Wiencław, Finigame Technology Sp. z o.o., Seafoo P.S.A., Easy OZE Sp. z o. o., 4ECO-Synergy Sp. z o.o., UXMINING Sp. z o.o., Digimans AI P.S.A., MD Management Consulting Sp. z o.o., SkyMedia sp. z o.o. Funk the Code Sp. z o.o. oraz UltronAR Sp z o.o. Wymienione firmy oferują różnorodne rozwiązania i produkty, jak np. kawior przyszłości, aplikacje dla posiadaczy zwierząt domowych, platforma orkiestracyjna dla zasobów brzegowych i aplikacji IoT, oparte na sztucznej inteligencji analizy oraz platforma lojalnościowa dla branży hotelarskiej, podtynkowe, bezkanałowe systemy rekuperacji, innowacyjna terapia logopedyczna dla dzieci oparta na grach komputerowych, bezzałogowce, aplikacja do zwiedzania z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości, inteligentne ule, rozwiązania biotechnologiczne dla przemysłu kosmicznego czy też kaskadowe stawy przelewowe do uprawy rzęsy na biomasę.
Teraz prezentacje uczestników zostaną poddane ocenie. Komisja oceniająca przyzna każdemu podmiotowi punkty zgodnie z regulaminem działania akceleracyjnego. Dziesięć najwyżej ocenionych zostanie zaproszonych do udziału w procesie akceleracji prowadzonym na terenie Nevady i Kalifornii.
Sam proces akceleracji potrwa nieco ponad tydzień, a jego program ramowy będzie dostosowany do profilu wybranych uczestników. Akceleracja będzie uwzględniała wsparcie mentorów dobranych do etapu rozwoju poszczególnych startupów i mikroprzedsiębiorstw, a także organizację spotkań z firmami i instytucjami gospodarczymi.
Fenomen polsko-newadyjskiej współpracy
Za proces akceleracji odpowiada strona newadyjska, reprezentowana podczas Bootcamp Warsaw i Demo Day przez mentorów z firmy Granite Landings. Obecny był również dr hab. Paweł Pietrasieński, prof. SGH, pełniący funkcję pełnomocnika rektora SGH ds. współpracy z Nevadą.
- NCBR-Nevada Acceleration Program jest pierwszym tego typu działaniem realizowanym na podstawie Memorandum o Współpracy pomiędzy Polską a stanem Nevada. Jest to także jedyne działanie akceleracyjne pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i USA, które jest adresowane do firm z całej Polski – mówił prof. Paweł Pietrasieński. - Szczególna wartość NCBR-NAP to starannie wyselekcjonowane wsparcie mentorskie dla firm z Polski, które ma pomóc w skutecznym wejściu na rynek amerykański oraz, na co liczymy wraz z NCBR, również globalny. Nevada jest często zwana bramą do Kalifornii, jednej z największych gospodarek współczesnego świata. Cieszę się więc, że w tegorocznej edycji NCBR nieco uchyliło te wrota, dzięki czemu sam koniec akceleracji odbędzie się właśnie tam. Po owocnej wizycie polskich firm na styczniowych targach CES2024 w Las Vegas mam nadzieję, że kolejne pozytywne wrażenie na amerykańskich odbiorcach wywrą teraz laureaci NCBR-NAP – dodał.
Uczestnicy Demo Day dowiedzieli się, że koncepcja tego wielofazowego działania akceleracyjnego oparta jest na opracowanym w SGH przez prof. Pietrasieńskiego tzw. modelu „4C”.
– Na model ten składają się: konkurencyjny charakter prowadzonego naboru (Competitive admission); grupowanie uczestników w tzw. kohorty (Cohorts of scaleups), cykliczny charakter projektu (Cyclical program) oraz czwarte „C” czyli „Customer development” – ten dobrze znany w Zatoce San Francisco termin oznacza rozwijanie lub wręcz kreowanie rynku dla promowanych produktów czy rozwiązań – wyjaśnił prof. Pietrasieński.
Fenomen współpracy Nevady z Polską to przykład sukcesu nie tylko w wymiarze regionalnym. W latach 2022-2023 i tylko w zorganizowanych grupach Nevadę odwiedziło ponad 200 polskich firm. Wspólne projekty badawcze prowadzone są m.in. pomiędzy SGH i Uniwersytetem Nevady w Reno, a dzięki aktywnemu wsparciu, m.in. ze strony NCBR, mają one doprowadzić do wymiany niemal setki badaczy i studentów po obu stronach.
Więcej o działaniu akceleracyjnym NCBR-NAP na stronie.
***
Dwie pierwsze edycje działania akceleracyjnego NCBR-NAP zostały przeprowadzone przez Centrum w latach 2020-22 oraz 2023. Celem działania jest łączenie innowacyjnych ekosystemów Polski i Stanu Nevada poprzez akcelerację wyłonionych w konkurencyjnej procedurze, zarejestrowanych w Polsce, młodych firm technologicznych na rynku amerykańskim, przy skorzystaniu z doświadczenia mentorów ze Stanu Nevada i związanych z nimi instytucji. W roku 2024 realizowana jest kolejna edycja działania, a nabór do następnej jest planowany już w IV kwartale br.