W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe technologie, nowe rozwiązania na kolei – debata PKP S.A. z udziałem NCBR

23.09.2021

- To, co jest absolutnie konieczne, to stworzenie polskich rozwiązań innowacyjnych na potrzeby kolei - mówił Przemysław Kurczewski, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podczas dyskusji o rozwoju kolejnictwa.

Przemysław Kurczewski, zastępca dyrektora NCBR bierze udział online w debacie PKP „Nowe technologie, nowe rozwiązania na kolei”, ze studia NCBR.

Debata, zorganizowana przez Polskie Koleje Państwowe S.A., „Nowe technologie, nowe rozwiązania na kolei” odbyła się 22 września br. podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO. Jej uczestnicy dyskutowali o przyszłości kolei, wpływie czwartej rewolucji przemysłowej na całą branżę transportową; o wykorzystaniu w kolejnictwie technologii cyfrowych oraz o tym, co może usprawnić obsługę pasażerów, transport towarów i zarządzanie szeroko rozumianymi zasobami.

W spotkaniu, poza przedstawicielem NCBR, udział wzięli: Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP; Michał Pariaszewski, dyrektor departamentu rozwiązań innowacyjnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.; Piotr Dardziński, prezes Centrum Łukasiewicz; Jacek Konop, wiceprezes zarządu ds. technicznych, PESA Bydgoszcz SA; Carlo Borghini, dyrektor wykonawczy Shift2Rail; Michał Putkiewicz, prezes zarządu KZŁ sp. z o.o.

- Dziś kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu i już dziś powinniśmy pracować nad tym, żeby zwiększyć atrakcyjność kolei, której jakość i komfort podróży znacząco się poprawiają. To co jest absolutnie konieczne, to finansowanie badań i rozwoju i stworzenie polskich rozwiązań innowacyjnych na potrzeby kolei – mówił Przemysław Kurczewski, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Zastępca dyrektora Centrum podkreślił, że projekty z obszaru kolejnictwa są dofinansowywane w ramach różnych programów i inicjatyw NCBR, np. programu Szybka Ścieżka, czy BRIdge Alfa. W sumie NCBR współfinansuje 66 projektów związanych z branżą kolejową o wartości blisko 745 mln zł, a przyznane dofinansowanie w ramach programów NCBR to około 365 mln zł. Znaczna część tej kwoty pochodzi z funduszy europejskich z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

 –To są pieniądze zainwestowane w badania i rozwój, czyli prace nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla kolei. Kluczowe jest dla nas to, aby dofinansowywane projekty były wdrażane. Dlatego sprawdza się model konkursów, które nakierowane są na rozwiązywanie konkretnych problemów technologicznych, przedstawionych przez potencjalnego odbiorcę rozwiązań – dodał Przemysław Kurczewski.

Przykładem takiej inicjatywy jest Wspólne przedsięwzięcie NCBR i PKP Polskich Linii Kolejowych  – BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej. W I konkursie BRIK o budżecie 50 mln zł dofinasowanych zostało 10 projektów. Celem przedsięwzięcia BRIK jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2026. BRIK obejmuje pięć obszarów badawczych, zdefiniowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Są to: digitalizacja i przetwarzanie parametrów ruchu kolejowego; zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko; zwiększenie dostępności i trwałości projektów związanych z obsługą podróżnych; zwiększenie odporności infrastruktury kolejowej na czynniki klimatyczne i ingerencję osób trzecich; usprawnienie procesu utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej.

{"register":{"columns":[]}}