Nowy rachunek bankowy - aktualizacja zasad dokonywania zwrotów w ramach III Osi Priorytetowej POWER
19.01.2023
W związku z możliwością dokonywania zwrotów związanych z realizowanymi projektami w ramach Osi Priorytetowej III POWER, w celu uniknięcia błędów przy ich dokonywaniu, Instytucja Pośrednicząca zamieszcza poniżej szczegółową instrukcję z prośbą o dokładne zapoznanie się przed zleceniem przekazania środków.
- Zwroty dokonywane na konta Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR)
- korekty finansowe oraz środki przekazane przez NCBR podlegają zwrotowi w części dotacji celowej na rachunek bankowy:
BGK 64 1130 1017 0020 1020 9820 0021 (dla dofinansowania przekazanego do końca 2022 r.)
i/lub BGK 80 1130 1017 0020 1020 9820 0024 (dla dofinansowania przekazanego od początku 2023 r.)
Podejmując decyzje o wyborze numeru rachunku należy odpowiedzieć na pytanie: Z której transzy dofinansowania pochodzą środki, które w danym momencie podlegają zwrotowi?
Przykład 1: Jeśli środki nie zostały wypłacone w 2023 r. to zwrotu należy dokonywać na rachunek nr 64 1130 1017 0020 1020 9820 0021 (niezależnie od powodu dokonania zwrotu).
Przykład 2: Jeśli środki były wypłacone w 2023 r. a kwota planowanego zwrotu na zakończenie realizacji projektu mieści się w kwocie wypłaconej dotacji celowej w 2023 r. to zwrotu należy dokonać na rachunek nr 80 1130 1017 0020 1020 9820 0024. Jeśli nie to beneficjent powinien dokonać dwóch zwrotów na oba rachunki z odpowiednim podziałem kwoty zaczynając od „najmłodszej” płatności dokonanej w 2023 r.
W razie wątpliwości prosimy o kontakt z opiekunem projektu.
- jednocześnie odsetki oraz przychód powinny zostać przekazane na ww. rachunek bankowy Instytucji Pośredniczącej (IP) w pełnej wysokości (100%).
- w opisie przelewu Beneficjent jest zobowiązany zawrzeć następujące dane:
- numer umowy np.”POWR.03.01.00-00-K777/15” lub „3.1-K777/15”
- informację czego dotyczy zwrot (należy użyć sformułowań wskazanych w cudzysłowie lub ich skrótów)
- „odsetki bankowe”
- „odsetki umowne” – w przypadku naliczenia przez IP odsetek jak dla zaległości podatkowych z art. 189 UFP tj. w przypadku nieterminowego złożenia wniosku o płatność lub wniosku o płatność nierozliczającego 70% otrzymanych środków
- „dochód” – w przypadku zwrotu dochodu powstałego w związku z realizowanym projektem w części, do której przedmiotowy projekt przyczynił się do jego powstania (nie stanowiącego wkładu własnego beneficjenta!).
- „korekta” – korekta finansowa wykazana w pkt. 7 wniosku o płatność, dotycząca zatwierdzonych wniosków o płatność*
- „nieprawidłowość” – o sposobie zwrotu stwierdzonej nieprawidłowości beneficjent jest informowany odrębnym pismem
- „zwrot transzy” – zwrot nadwyżki transzy na zakończenie okresu sprawozdawczego (UWAGA: Zwrot części transzy powinien być uzasadniony np. nierozstrzygnięciem planowanych przetargów, i nie może być stosowany notorycznie jako sposób uniknięcia naliczenia odsetek z art. 189 UFP). „koniec projektu” – zwroty środków niewydatkowanych na zakończenie projektu tj. w terminie 30 dni od daty zakończenia projektu.
- rok, którego środków dotyczy dany zwrot np. odsetki od środków 2016 r.
- informację, jaka część podlega zwrotowi tj. dotacja celowa;
POPRAWNY OPIS:
- POWR.03.01-K777/15 odsetki bankowe 2016 r. 100%
- 3.1-K777/15 kor fin 2016 r. dotacja celowa
UWAGA:
* W przypadku zwrotów korekt finansowych przed dokonaniem przelewu beneficjent jest zobowiązany do zweryfikowania, z której transzy został poniesiony błędnie wykazany wydatek. Rok przekazania przedmiotowej transzy będzie tożsamy z rokiem wskazanym w opisie zwrotu.
Przykład: W przypadku korekty finansowej wykazanej w SL2014 we wniosku o płatność za okres od 1 lipca do 30 września 2016 r. dotyczącej wydatku zatwierdzonego w ramach wniosku od 1 kwietnia do 30 czerwca 2016 r. (poniesionego z transzy zawnioskowanej wnioskiem za i I kw. 2016 r. i wypłaconej w 2016 r.) beneficjent powinien zawrzeć następujący opis przelewu: „3.1 K777/15 kor fin 2016 r. dotacja celowa.
UWAGA:
W sytuacji gdy Beneficjent nie ma możliwości zawarcia wymaganych informacji dotyczących zwrotu (poza numerem umowy), należy niezwłocznie po zleceniu płatności na konto NCBR przesłać powyższe dane drogą mailową na adres: kamil.nowicki-at-ncbr.gov.pl oraz malgorzata.szymanska-at-ncbr.gov.pl (wskazując numer projektu w tytule maila oraz dodatkowo datę i kwotę dokonanego przelewu w jego treści).
2. Zwroty dokonywane na konto Ministerstwa Finansów (MF)
- wszystkie środki, korekty finansowe itd., które dotyczą transz przekazanych przez MF podlegają zwrotowi na rachunek:
BGK 82 1130 0007 0020 0660 2620 0010
Jeśli planują Państwo dokonanie zwrotu otrzymanych transz dofinansowania pochodzących ze środków europejskich prosimy wziąć pod uwagę poniższe wskazówki. W sytuacji gdy zwrot:
- dotyczy płatności otrzymanych tylko w 2023 r. to zwrot powinien być dokonany w jednym przelewie (bez zmian);
- dotyczy płatności otrzymanych tylko przed 2023 r. to zwrot powinien być dokonany w jednym przelewie (bez zmian);
- (uwaga zmiana) dotyczy płatności otrzymanych w 2023 r. oraz otrzymanych w 2022 roku (lub wcześniej) Beneficjent powinien dokonać dwóch odrębnych zwrotów:
- jednego do wysokość sumy wszystkich płatności otrzymanych w 2023 r.
- oraz drugiego na pozostałą część kwoty (oba zwroty powinny być dokonane na ten sam rachunek MF; nr powyżej).
Ad. 1. Przykład.
Beneficjent otrzymał w 2023 r. zaliczkę ze środków europejskich na kwotę 1 mln. zł. Na koniec realizacji projektu okazuje się, że kwota niewykorzystanych środków europejskich to 150 tys. W takiej sytuacji zwrot powinien być dokonany na rachunek MF jednym przelewem.
Ad. 3 Przykład.
Beneficjent otrzymał zaliczki ze środków europejskich w 2022 r. na kwotę 500 tys. i w 2023 r. jeszcze 300 tys. Na zakończenie okresu realizacji projektu okazuje się, że kwota niewykorzystanych środków europejskich wynosi 350 tys. W takiej sytuacji zwrot środków powinien zostać dokonany w dwóch odrębnych przelewach: osobno na kwotę 300 tys. i osobno na kwotę 50 tys.
- w opisie przelewu dokonywanego na powyższy rachunek Beneficjent jest zobowiązany zawrzeć następujące dane:
- numer umowy
- kwota otrzymanej z MF płatności, której dotyczy zwrot
- data otrzymania z MF płatności, której dotyczy zwrot
- czy zwracana kwota to kwota główna, odsetki, inne (np. dochody, kary umowne itd.)
W związku z ograniczoną liczbą znaków w tytule przelewu powyższe informacje mogą być zapisane skrótami umożliwiającymi ich identyfikację. W przypadku, gdy Beneficjent nie ma możliwości zawarcia wymaganych danych dotyczących zwrotu poza numerem umowy istnieje możliwość przesłania w dniu dokonania zwrotu wyjaśnień (zgodnie z poniższymi punktami) drogą mailową na adres: bgkzlecenia-at-bgk.com.pl z podaniem w tytule maila kwoty zwrotu i daty dokonania zwrotu. E-mail powinien zawierać następujące punkty:
- numer umowy;
- podmiot dokonujący zwrotu;
- datę dokonania zwrotu;
- tytuł zwrotu, a w przypadku zwrotu na podstawie decyzji, o której mowa w art. 207 uofp - numer decyzji;
- kwotę otrzymanej z BGK płatności, której dotyczy zwrot (wyłącznie środki przekazane przez MF);
- datę otrzymania z BGK płatności, której dotyczy zwrot (data przekazania środków przez MF);
- kwota zwrotu (globalna kwota zwrotu);
- należność główna (środki dotyczące przekazanych transz jak: korekty finansowe;
- odsetki;
- inne (np. przychody, kary umowne, itp.);
- klasyfikacja budżetowa zwracanej kwoty (część, dział, rozdział, paragraf) – TYLKO W PRZYPADKU JEŻELI JEST ZNANA.
UWAGA:
IP przypomina, iż na rachunek MF beneficjent nie dokonuje żadnych zwrotów odsetek oraz dochodu powstałego w związku z realizacją projektu.