Od adeptów do mistrzów
Od adeptów do mistrzów. Uniwersytet Dziecięcy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
Tytuł projektu
RAZEM ODKRYWAMY ŚWIAT na Uniwersytecie Dziecięcym Jana Kochanowskiego w Kielcach
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Nazwa programu
PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Konkurs
Trzecia misja uczelni
Wartość projektu
999 312,50 zł
Wartość dofinansowania
969 332,50 zł
Okres realizacji projektu
1 września 2019 r. – 31 sierpnia 2022 r.
Poznajcie nasz zespół
Mgr Barbara Skuza – kierownik Działu Funduszy Europejskich
Mgr Marta Gajewska – Dział Funduszy Europejskich
Inż. Grzegorz Baran – strona internetowa
Współpracownicy:
- Dr Izabela Jaros
- Mgr Paweł Garbuzik
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Zadaniem projektu jest podniesienie wybranych kompetencji uczestników w wieku 6-15 lat oraz ich rodziców. Jak to robimy? Przez opracowanie nowych programów kształcenia i realizację zajęć dydaktycznych na poziomie edukacji uniwersyteckiej. Podjęte w ramach projektu działania merytoryczne i zaproponowane aktywności stanowią odpowiedź na potrzeby społeczne, gospodarki oraz rynku pracy w ramach trzeciej misji uczelni, a więc społecznej odpowiedzialności nauki.
Realizowany przez Uniwersytet Dziecięcy UJK projekt wykorzystuje potencjał dzieci zdolnych, otwartych na nową wiedzę, a także ich opiekunów. Nie tylko tworzy przestrzeń do odkrywania fascynującego świata nauki w samym sercu środowiska akademickiego, ale też umożliwia wyrównanie szans dzieciom o specjalnych potrzebach.
Dążymy do podniesienia wybranych aspektów kompetencji kluczowych u 80% uczestników. Skupiamy się w szczególności na kompetencjach interpersonalnych (w tym: komunikacyjnych i medialnych), umiejętnościach kognitywnych (zdolności analityczne, heurystyczne, myślenie krytyczne) i zdolnościach samoorganizacji (projektowanie i kreatywna realizacja zadań, samodzielność w decyzjach, odporność na stres, elastyczne reagowanie na zmiany). Istotny jest również rozwój kompetencji społecznych (umiejętność współdziałania w zespole, twórcze rozwiązywanie problemów), kompetencji informatycznych oraz w zakresie świadomości kulturowej (świadome uczestnictwo we współczesnej kulturze).
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Do udziału w projekcie zostało zakwalifikowanych 441 osób, w tym 337 dzieci i 104 rodziców (258 kobiet i 183 mężczyzn). Działania realizujemy w dwóch oddzielnych ścieżkach:
- I – dla Adeptów (uczniowie klas 1-3);
- II – dla Juniorów i Mistrzów (uczniowie klas 4-8).
Opiekunowie biorą udział w zajęciach w terminach zjazdów swoich dzieci. Uczestników projektu podzieliśmy na grupy:
- 12 grup Adeptów – 178 dzieci z klas I-III, w tym 97 dziewczynek i 81 chłopców;
- 3 grupy Rodziców Adeptów – 55 osób, w tym 43 kobiety i 12 mężczyzn;
- 10 grup Juniorów i Mistrzów – 159 dzieci z klas IV-VIII, w tym 76 dziewczynek i 83 chłopców;
- 3 grupy Rodziców Juniorów i Mistrzów – 49 osób, w tym 42 kobiety i 7 mężczyzn.
Wszyscy słuchacze uczestniczą w interakcyjnych wykładach otwartych, które każdorazowo stwarzają możliwość nawiązania dyskusji z prowadzącym, a także w warsztatach w małych grupach ćwiczeniowych. Te ostatnie najbardziej aktywizują uczestników, gdyż są oparte na wspólnej kreacji wiedzy za pomocą konkretnych pytań i założeń początkowych.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Jednym z największych wyznań było zapewnienie udziału w projekcie – z zachowaniem najwyższych standardów merytorycznych i organizacyjnych – wszystkim osobom, które się zgłosiły, aby uczestniczyć w zaproponowanych aktywnościach. Podczas rekrutacji do projektu okazało się bowiem, że liczba kandydatów jest znacznie większa, niż pierwotnie zakładaliśmy. Do Komisji Rekrutacyjnej wpłynęły liczne, racjonalnie umotywowane prośby o uwzględnienie zgłoszeń dzieci i ich rodziców.
Po przeanalizowaniu tego rodzaju sygnałów ze strony zainteresowanych, wychodząc naprzeciw oczekiwaniem społeczności, rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego zdecydował, że w roku akademickim 2019/2020 do projektu zostaną zakwalifikowani wszyscy, którzy skutecznie złożyli wniosek, tj. łącznie 441 osoby, w tym 337 dzieci i 104 rodziców (pierwotnie zakładaliśmy udział 120 osób).
Oznaczało to zarazem nowe wyzwanie – nie jest łatwo sprostać oczekiwaniom tak licznej grupy osób co do organizacji zajęć. I to zarówno w wymiarze merytorycznym, czyli wdrożenia programu uwzględniającego ciekawość poznawczą uczestników (grupa zróżnicowana wiekowo, różne możliwości rozwojowe i intelektualne), rozwijającego zainteresowania na zajęciach prowadzonych metodami naukowymi (dociekania, obserwacja, eksperyment, miniprojekt), jak i logistycznym – zapewnienie komfortowych warunków do realizacji interaktywnych wykładów (zjazdy sobotnie), a także zaprojektowanie skutecznego monitoringu i ewaluacji osiągnięć.
Trudności natury organizacyjnej udało się nam zniwelować poprzez uruchomienie dwóch terminów zjazdów oraz podział niektórych grup wykładowych na mniejsze zespoły. Dzięki wysiłkowi zespołu projektowego oraz sprawnej, zaangażowanej pracy wykładowców i asystentów, a także dobrej współpracy z Działem Funduszy Europejskich UJK podjęte działania okazały się efektywne.
Zaproponowane w kilku modułach tematycznych wykłady i warsztaty, to jest: „Człowiek i natura”, „Człowiek i kultura”, „Człowiek i nowoczesne technologie”, „Człowiek i społeczeństwo” oraz „Rodzice na uniwersytecie” – cieszyły się niesłabnącym zainteresowaniem. Zajęcia inspirowały do ożywionej dyskusji, a spontaniczne brawa po wykładach świadczyły o dużej satysfakcji uczestników.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Przygotowując i realizując projekt, który osiągnie sukces, warto przestrzegać kilku zaleceń:
- Bardzo dokładnie rozpoznać potrzeby, zainteresowania oraz specyficzne niedostatki osób, do których będzie on kierowany;
- Zadbać zarówno o oryginalność i wartość merytoryczną oferty, jak i jej atrakcyjność komunikacyjną i interpersonalną (chwytliwe hasła, plakaty, logo itp., znaki identyfikujące uczestników, działania integrujące wspólnotę);
- Starannie opracować akcję promocyjną, w tym mediach tradycyjnych i społecznościowych;
- Zapewnić kadrę wykładowców nie tyko o dużej wiedzy, ale także o wysokich kompetencjach pedagogicznych, zrekrutować zaangażowanych asystentów, wspierających wykładowców podczas zajęć i dokonujących uważnej obserwacji potrzeb uczestników;
- Wykorzystywać metody aktywne i naukowe, pozwalające zapewnić kreowanie wiedzy, a nie jej podawanie, to znaczy inspirować do myślenia, dyskusji, własnych poszukiwań, a także umożliwić prezentację ich efektów na forum społeczności;
- Dokonywać nieustannej ewaluacji i elastycznie reagować na zauważone problemy;
- Dbać o wysoki poziom merytoryczny, dydaktyczny i organizacyjny wszystkich realizowanych zadań.