Ogarniamprad.pl – opracowanie technologii automatyzacji procesów przy wykorzystaniu zbiorów rozmytych z elementami algorytmów sztucznej inteligencji do obsługi dynamicznych aukcji sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego
Tytuł projektu
Ogarniamprad.pl – opracowanie technologii automatyzacji procesów przy wykorzystaniu zbiorów rozmytych z elementami algorytmów sztucznej inteligencji do obsługi dynamicznych aukcji sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Ogarniamprad 4.0 Sp. z o. o.
Nazwa programu
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
Konkurs
Bridge Alfa
Wartość projektu
1 000 000,00 PLN
Wartość dofinansowania
800 000,00 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.10.2020 r. do 30.06.2022 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Rozpoczynając prace B+R nad projektem, postawiliśmy sobie bardzo konkretne i ambitne cele – zautomatyzować proces dynamicznych zakupów i sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego i wykorzystać sztuczną inteligencję do stworzenia technologii pozwalającej optymalizować i ułatwiać zakup mediów energetycznych. Mając na uwadze nasze doświadczenia z rynku, wiedzieliśmy, że w dynamicznie zmieniającym się świecie również handel energią wchodzi w nową erę. I trzeba temu sprostać jednocześnie wychodząc naprzeciw możliwościom. Innowacyjność naszego podejścia do zakupu/sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego określamy w kilku obszarach: (1) Optymalizacja poprzez inteligentne – homogeniczne - zakupy grupowe. Pomysł tworzenia grup zakupowych jest bardzo stary, wiele lat sprawdzał się również bardzo dobrze w przypadku energii elektrycznej i paliwa gazowego. Niemniej szereg przemian rynku energii, transformacja energetyczna, instrumenty zakupowe i możliwości wytwarzania własnej energii przez odbiorców końcowych, sprawiły, że proste kumulowanie wolumenu przestało działać. Wynika to z tego, że koszty bilansowania kontraktów w zależności od profili odbiorców bardzo się różnią. W efekcie prac B+R opracowaliśmy metodę tworzenia tzw. homogenicznych grup zakupowych. To podejście sprawia, że sprzedawcy otrzymują do wyceny nie grupę przypadkowych profili, a grupę atrakcyjnych i podobnych do siebie odbiorców; (2) Ofertowanie w czasie rzeczywistym. Kolejnym wyzwaniem związanym z dynamiką zmian na rynku w tym na Towarowej Giełdzie Energii, staje się fakt, że ważność ofert jest coraz krótsza. W odpowiedzi opracowaliśmy metodę automatycznego ofertowania użytkowników, gdzie nasz „kreator ofert”, może zaoferować 1000 użytkowników o różnych parametrach umowy w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie to sprawia, że jeden handlowiec, który skonfiguruje kreator, oraz doda bazę cenową dla poszczególnych taryf i okresów, nie musi ręcznie składać różnych ofert wielu klientom. System w oparciu o pozyskane dane, samodzielnie przedstawia ofertę zgodną z preferencjami użytkownika. Oferta jest zawsze aktualna i uwzględnia zdefiniowane parametry sprzedażowe i zakupowe. Oferty można filtrować i zmieniać parametry a wszystko dzieje się w kilka sekund. Jednocześnie system pozwala szybko porównać oferty różnych sprzedawców i podpowie, która jest najkorzystniejsza; (3) Nowe sposoby zakupu - Oferty Plecakowe. Pewna grupa klientów poszukuje ofert długoterminowych z gwarancją ceny. Często sprzedawcy składają oferty 3-5 letnie z dobrą ceną, bywa jednak, że spółki oferują lepsze lub gorsze oferty na różne okresy. Np. rok 2025 i 2026 najlepszą cenę ma sprzedawca x a na 2027 sprzedawca y. Dla klientów, którzy chcą zakontraktować się na kilka lub nawet kilkanaście lat i mieć najlepszą ofertę opracowaliśmy ofertę składającą się z najlepszych jednostkowych ofert różnych sprzedawców.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Naszym najważniejszym celem, który przyświecał nam w trakcie prac nad projektem było wdrożenie przyjaznego, intuicyjnego a co najważniejsze skutecznego narzędzia do optymalizacji zakupu energii elektrycznej i paliwa gazowego w oparciu o zautomatyzowaną platformę ogarniamprad.pl.
Z doświadczenia wiemy jak mało transparentny jest rynek cen detalicznych energii elektrycznej i paliwa gazowego. Ile wysiłku trzeba włożyć aby pozyskać oferty od kilku sprzedawców jednocześnie i móc porównać je zanim stracą ważność. Kiedyś cenniki sprzedawców nie zmieniały się miesiącami, dziś przy dynamicznie zmieniających się cenach energii są aktualizowane nawet kilka razy w tygodniu. W poszukiwaniu najniższej ceny ważny jest też moment zakupu, czyli wtedy kiedy ceny spadają a nie rosną. Małe firmy nie mają doradców i są zdane w tym obszarze same na siebie. Kiedy cena energii wahała się w granicach 200 PLN/MWh nie było presji na obniżanie kosztów energii. Gdy cena wzrosła kilkaset procent sytuacja uległa zmianie. Dlatego powstała platforma do dynamicznego – w czasie rzeczywistym – ofertowania i porównywania cen energii elektrycznej i paliwa gazowego dla odbiorców indywidualnych i firm z możliwością zdalnego, indywidualnego i grupowego zakupu i sprzedaży energii. One Stop Shop. Jedyna taka na rynku polskim i europejskim.
Zastosowaliśmy autorskie algorytmy dopasowujące oferty do wolumenów energii i profili zużycia. Stworzyliśmy autorski model tzw. homogenicznych grup zakupowych, które budowane są w oparciu o indywidualne cechy odbiorców energii. Zautomatyzowaliśmy proces porównywania cen, ofertowania i zawierania umów w czasie rzeczywistym. Na potrzeby mechanizmu wspierającego użytkowników w wyborze ofert wykorzystaliśmy elementy sztucznej inteligencji. Zastosowaliśmy algorytmy, które pełnią w systemie funkcje uzupełniające do matchowanie ofert z użytkownikami. Zidentyfikowaliśmy dwa rodzaje algorytmów – do matchowania preferencji i do matchowania produktów zakupowych. W matchowaniu preferencji algorytmy dopasowują oferty do zdefiniowanych preferencji użytkowników (np. zielona energia, najniższa cena). Głównymi czynnikami klasyfikowania ofert są czynniki cenowe i poza cenowe.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Nasze narzędzie, to wsparcie w procesie decyzyjnym zarówno kupujących energię elektryczną i paliwo gazowe, jak i sprzedających. W szczególności po stronie kupujących naszymi użytkownikami są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MMSP). Potencjał stanowią też gospodarstwa domowe, po uwolnieniu cen energii elektrycznej i paliwa gazowego, które planowane jest na rok 2027.
Kupujący dostają aktualną, w czasie rzeczywistym, spersonalizowaną informację o cenach i ofertach sprzedawców. Poznają proces zmiany sprzedawcy i otrzymują szereg informacji dotyczących sposobu zużywania energii przez jego firmę. Co jednak najważniejsze, mogą dzięki platformie obniżyć koszty mediów energetycznych. Jakie są główne przewagi konkurencyjne?
- Cały proces w jednym miejscu (od wsparcia przy uzyskaniu danych pomiarowych poprzez ich analizę do dynamicznego ofertowania, przygotowania i procesowania umowy)
- Zawsze aktualne oferty 24/7
- Oferty uwzględniają cenowe i poza cenowe preferencje użytkownika
- Kilka metod zakupu i optymalizacji ceny „kup teraz”,” grupy taryfowe”,” grupy homogeniczne”, ”zakup łączony”
- Łatwe ofertowanie wielu użytkowników przez jednego handlowca
Sprzedającym, spółkom obrotu, narzędzie oferuje korzyści:
- przyjazny e-commerce
- 1-2 osoby do obsługi procesu
- Szybki proces ofertowo – zakupowy
- Różne modele sprzedaży: Kup Teraz, grupy homogeniczne
- Dynamiczne ofertowanie – 1 000 ofert/h
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Mając na uwadze warunki w jakich tworzyliśmy narzędzie - ciągła zmiana legislacji, pandemia, kryzys surowcowy, transformacja energetyczna - za sukces należy uznać, że wiele z projektowanych funkcjonalności znalazło swoją materializacje w naszym systemie.
Trzeba pamiętać, że zakres prac był szeroki, modyfikacje wynikające z otoczenia biznesowego spore, a czasu i środków nie było bardzo dużo. Wobec powyższego efekt końcowy, chociaż nie jest idealny to w dużej mierze spełnia nasze oczekiwania.
Widzimy również ogromny potencjał do rozwoju platformy o nowe funkcjonalności, które mogą uzupełnić te, które stworzyliśmy w tej rundzie finansowania.