Opracowanie i wdrożenie produkcji piwa bezalkoholowego typu gruit
Tytuł projektu
Opracowanie i wdrożenie produkcji piwa bezalkoholowego typu gruit
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Centrum Badań i Innowacji Pro-Akademia
Agro-Drink Witold Franczak
Nazwa programu
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
Konkurs
Projekty Aplikacyjne
Wartość projektu
8 810 115,11 PLN
Wartość dofinansowania
7 540 037,71 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.10.2020 r. do 30.06.2023 r.
Poznaj nasz zespół
Zobacz efekt naszej pracy
Rezultatem projektu jest wzbogacony produkt spożywczy, stanowiący unikalne odżywczo i sensorycznie surowe piwo bezalkoholowe typu GRUIT, wytworzone dzięki zastosowaniu nowej technologii produkcji, w oparciu o surowce pozyskiwane z roślin leczniczych, bez udziału chmielu.
GRUIT charakteryzuje się zupełnie nowymi cechami w porównaniu do innych piw bezalkoholowych oferowanych w Polsce, w tym m.in.:
- wyższą zawartością witamin z grupy B dzięki opracowanej w ramach projektu innowacyjnej technologii produkcji;
- wyjątkowymi właściwościami sensorycznymi i smakiem
- wzbogaceniem dodatkowymi surowcami adaptogennymi, pozyskiwanymi z roślin leczniczych, które wzmacniają działanie organizmu człowieka.
W 2023 roku GRUIT został wprowadzony przez Konsorcjanta przemysłowego na rynek.
W ramach konkursu Food & Retail Awards 2023, organizowanego przez wydawcę portalów dlahandlu.pl, horecatrends.pl, portalspozyczy.pl, GRUIT został uznany za Najbardziej Innowacyjny Produkt roku 2023.
Nasze rozwiązanie otrzymało także Nagrodę Internautów dla laureata wyłonionego w drodze głosowania czytelników Portalu Spożywczego.
Wideo
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Projekt przyczynił się do lepszego rozwiązania szeregu problemów, potrzeb i braków na rynku, m.in.:
- Problemy rynkowe: rosnący popyt na piwa bezalkoholowe wymusza na browarach dywersyfikację i inwestycje w nowe technologie. Jednocześnie, wzrost zainteresowania produktami spożywczymi organicznymi i wzbogaconymi stawia przed producentami wyzwania związane z certyfikacją, kontrolą jakości i rozwojem nowych linii produktów, aby sprostać zmieniającym się preferencjom konsumentów. Wg Statista Market Insigths 2023, globalny rynek piw bezalkoholowych był wart 17,7 miliarda dolarów w 2023 roku i oczekuje się, że będzie rósł rocznie o 4,95% (CAGR 2023-2028). Z kolei sprzedaż żywności organicznej rośnie dwucyfrowo rocznie, znacznie przewyższając tempo wzrostu dla całego rynku żywności, co wiąże się z rosnącym zainteresowaniem zdrowym stylem życia. Opracowany w ramach projektu produkt umożliwił lepsze zaspokojenie tego typu potrzeb konsumenckich.
- Problemy technologiczne: produkcja piwa bezalkoholowego wiąże się z koniecznością zapanowania nad trudnymi do kontroli procesami biologicznymi zachodzącymi przy udziale drożdży. Dotyczą one m.in. potencjalnego wytwarzania niepożądanych aromatów czy składników chemicznych, w tym zwłaszcza alkoholu etylowego. Inną grupą wyzwań technologicznych jest zapewnienie trwałości przechowalniczej produktu w sposób skuteczny i efektywny energetycznie, jak również wydajna ekstrakcja pożądanych związków aktywnych z surowców pozyskiwanych z roślin leczniczych. Opracowana w ramach projektu technologia produkcji skutecznie rozwiązała tego typu problemy.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Bezpośrednio z wyników projektu skorzystał konsorcjant: firma AgroDrink, która wytwarza GRUIT w browarze rzemieślniczym – Bóbr Limanowa.
GRUIT jako innowacyjne, pro-zdrowotne piwo bezalkoholowe i bezchmielowe zostało ciepło przyjęte przez konsumentów, zwłaszcza ludzi młodych, którzy zdecydowanie odchodzą od piwa alkoholowego, zastępując go piwem bezalkoholowym o walorach prozdrowotnych.
Z wyników projektu w postaci zwiększonych zdolności badawczych Lidera Projektu – Centrum Badań i Innowacji Pro-Akademia będzie korzystać także polska branża spożywcza, w tym browarnictwo. W ramach projektu utworzona została Pracownia Browarnictwa CBI Pro-Akademia, wyposażona m.in. w browar laboratoryjny o wydajności 1 hl. Pracownia oferuje m.in. prototypowanie nowych produktów piwnych i innych innowacyjnych napojów fermentowanych.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
1. Kluczem do sukcesu jest stworzenie mądrego konsorcjum naukowo-przemysłowego. Starajcie się o zespół, który jest zaangażowany, kompetentny i gotowy do współpracy. To nie tylko poszerza zakres ekspertyz, ale również przyspiesza rozwiązywanie problemów.
2. Regularna analiza trendów i feedback od konsumentów mogą pomóc w dostosowaniu projektu do zmieniających się warunków, co zwiększa szanse na komercyjny sukces.
3. Nie bójcie się innowacji i eksperymentowania. Prawdziwy postęp często wymaga wyjścia poza utarte ścieżki. Otwartość na nowe podejścia może prowadzić do lepszych rozwiązań.
4. Planowanie czasu: Rezerwujcie znacznie więcej czasu niż przewidujecie na powtórzenia, nieudane próby i niespodziewane opóźnienia (np. w dostawach urządzeń czy materiałów).
5. Komunikacja z Konsorcjantami: Utrzymujcie regularną, otwartą komunikację. Zrozumienie potrzeb i oczekiwań każdej ze stron pomaga w efektywnym zarządzaniu projektem i tworzeniu warunków dla kolejnych wspólnych działań.
Powodzenia!