W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Inteligentny Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Opracowanie i wdrożenie produkcji piwa bezalkoholowego typu gruit

2

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Opracowanie i wdrożenie produkcji piwa bezalkoholowego typu gruit

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Centrum Badań i Innowacji Pro-Akademia

Agro-Drink Witold Franczak

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Projekty Aplikacyjne

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

8 810 115,11 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

7 540 037,71 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.10.2020 r. do 30.06.2023 r.

Poznaj nasz zespół

Zespół B+R projektu GRUIT (od lewego górnego rogu): mgr inż. Łukasz Gontar, dr Monika Sitarek-Andrzejczyk, dr inż. Maria Buła, mgr inż. Mateusz Haładaj, mgr Witold Franczak, mgr inż. Andżelika Drutowska, dr inż. Maksymilian Kochański, mgr Iwona Adamkiewicz, mgr inż. Justyna Markiewicz, dr hab. inż. Edyta Kordialik-Bogacka
Zespół B+R projektu GRUIT (od lewego górnego rogu): mgr inż. Łukasz Gontar, dr Monika Sitarek-Andrzejczyk, dr inż. Maria Buła, mgr inż. Mateusz Haładaj, mgr Witold Franczak, mgr inż. Andżelika Drutowska, dr inż. Maksymilian Kochański, mgr Iwona Adamkiewicz, mgr inż. Justyna Markiewicz, dr hab. inż. Edyta Kordialik-Bogacka

 

Zobacz efekt naszej pracy

2

Rezultatem projektu jest wzbogacony produkt spożywczy, stanowiący unikalne odżywczo i sensorycznie surowe piwo bezalkoholowe typu GRUIT, wytworzone dzięki zastosowaniu nowej technologii produkcji, w oparciu o surowce pozyskiwane z roślin leczniczych, bez udziału chmielu.

GRUIT charakteryzuje się zupełnie nowymi cechami w porównaniu do innych piw bezalkoholowych oferowanych w Polsce, w tym m.in.:

  1. wyższą zawartością witamin z grupy B dzięki opracowanej w ramach projektu innowacyjnej technologii produkcji;
  2. wyjątkowymi właściwościami sensorycznymi i smakiem
  3. wzbogaceniem dodatkowymi surowcami adaptogennymi, pozyskiwanymi z roślin leczniczych, które wzmacniają działanie organizmu człowieka.

 

W 2023 roku GRUIT został wprowadzony przez Konsorcjanta przemysłowego na rynek.

W ramach konkursu Food & Retail Awards 2023, organizowanego przez wydawcę portalów dlahandlu.pl, horecatrends.pl, portalspozyczy.pl, GRUIT został uznany za Najbardziej Innowacyjny Produkt roku 2023.

Nasze rozwiązanie otrzymało także Nagrodę Internautów dla laureata wyłonionego w drodze głosowania czytelników Portalu Spożywczego.

Wideo

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Projekt przyczynił się do lepszego rozwiązania szeregu problemów, potrzeb i braków na rynku, m.in.:

  1. Problemy rynkowe: rosnący popyt na piwa bezalkoholowe wymusza na browarach dywersyfikację i inwestycje w nowe technologie. Jednocześnie, wzrost zainteresowania produktami spożywczymi organicznymi i wzbogaconymi stawia przed producentami wyzwania związane z certyfikacją, kontrolą jakości i rozwojem nowych linii produktów, aby sprostać zmieniającym się preferencjom konsumentów. Wg Statista Market Insigths 2023, globalny rynek piw bezalkoholowych był wart 17,7 miliarda dolarów w 2023 roku i oczekuje się, że będzie rósł rocznie o 4,95% (CAGR 2023-2028)​. Z kolei sprzedaż żywności organicznej rośnie dwucyfrowo rocznie, znacznie przewyższając tempo wzrostu dla całego rynku żywności, co wiąże się z rosnącym zainteresowaniem zdrowym stylem życia. Opracowany w ramach projektu produkt umożliwił lepsze zaspokojenie tego typu potrzeb konsumenckich.

  2. Problemy technologiczne: produkcja piwa bezalkoholowego wiąże się z koniecznością zapanowania nad trudnymi do kontroli procesami biologicznymi zachodzącymi przy udziale drożdży. Dotyczą one m.in. potencjalnego wytwarzania niepożądanych aromatów czy składników chemicznych, w tym zwłaszcza alkoholu etylowego. Inną grupą wyzwań technologicznych jest zapewnienie trwałości przechowalniczej produktu w sposób skuteczny i efektywny energetycznie, jak również wydajna ekstrakcja pożądanych związków aktywnych z surowców pozyskiwanych z roślin leczniczych. Opracowana w ramach projektu technologia produkcji skutecznie rozwiązała tego typu problemy.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Bezpośrednio z wyników projektu skorzystał konsorcjant: firma AgroDrink, która wytwarza GRUIT w browarze rzemieślniczym – Bóbr Limanowa.

GRUIT jako innowacyjne, pro-zdrowotne piwo bezalkoholowe i bezchmielowe zostało ciepło przyjęte przez konsumentów, zwłaszcza ludzi młodych, którzy zdecydowanie odchodzą od piwa alkoholowego, zastępując go piwem bezalkoholowym o walorach prozdrowotnych.

Z wyników projektu w postaci zwiększonych zdolności badawczych Lidera Projektu – Centrum Badań i Innowacji Pro-Akademia będzie korzystać także polska branża spożywcza, w tym browarnictwo. W ramach projektu utworzona została Pracownia Browarnictwa CBI Pro-Akademia, wyposażona m.in. w browar laboratoryjny o wydajności 1 hl. Pracownia oferuje m.in. prototypowanie nowych produktów piwnych i innych innowacyjnych napojów fermentowanych.

Mikrobrowar laboratoryjny w CBI Pro-Akademia stworzony w ramach projektu GRUIT
Mikrobrowar laboratoryjny w CBI Pro-Akademia stworzony w ramach projektu GRUIT

 

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

1. Kluczem do sukcesu jest stworzenie mądrego konsorcjum naukowo-przemysłowego. Starajcie się o zespół, który jest zaangażowany, kompetentny i gotowy do współpracy. To nie tylko poszerza zakres ekspertyz, ale również przyspiesza rozwiązywanie problemów.

2. Regularna analiza trendów i feedback od konsumentów mogą pomóc w dostosowaniu projektu do zmieniających się warunków, co zwiększa szanse na komercyjny sukces.

3. Nie bójcie się innowacji i eksperymentowania. Prawdziwy postęp często wymaga wyjścia poza utarte ścieżki. Otwartość na nowe podejścia może prowadzić do lepszych rozwiązań.

4. Planowanie czasu: Rezerwujcie znacznie więcej czasu niż przewidujecie na powtórzenia, nieudane próby i niespodziewane opóźnienia (np. w dostawach urządzeń czy materiałów).

5. Komunikacja z Konsorcjantami: Utrzymujcie regularną, otwartą komunikację. Zrozumienie potrzeb i oczekiwań każdej ze stron pomaga w efektywnym zarządzaniu projektem i tworzeniu warunków dla kolejnych wspólnych działań.

Powodzenia!

{"register":{"columns":[]}}