W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Inteligentny Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Opracowanie innowacyjnego stanowiska szkolenia i doszkalania operatora kontroli bezpieczeństwa w porcie lotniczym

IMG_4616

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Opracowanie innowacyjnego stanowiska szkolenia i doszkalania operatora kontroli bezpieczeństwa w porcie lotniczym

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

SIM Factor Sp. z o.o.; Politechnika Wrocławska

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Projekty Aplikacyjne

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

5 702 472,63 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

4 396 218,02 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.10.2020 r. do 31.05.2023 r.

Zobacz efekt naszej pracy

1

2

3

4

Wideo

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Kontrola bezpieczeństwa to obszar, z którym spotykamy się najczęściej na lotniskach. Nasz bagaż jest skanowany w specjalnym tunelu a my sami przechodzimy przez bramkę i podlegamy kontrolom. Cały ten proces odbywa się według tych samych reguł niemal na całym świecie. Podobne kontrole odbywają się też w innych miejscach (np. sądy czy obiekty o wyższym poziomie bezpieczeństwa).

Celem projektu było opracowanie innowacyjnego systemu szkoleniowego dla operatorów kontroli bezpieczeństwa, który posiadałby cechy, których nie mają dotychczasowe systemy szkoleniowe, wspierał obszary szkolenia dotychczas nieuwzględnione oraz byłby tańszy od obecnie funkcjonujących na rynku rozwiązań.

Przed realizacją projektu najczęściej wskazywanymi przez ekspertów z branży brakami w systemie szkolenia operatorów kontroli bezpieczeństwa były:

  • brak możliwości wstępnej weryfikacji zdolności kandydata na pracownika,
  • ręczny generator obrazów,
  • długi okres szkolenia operatora do oczekiwanych wyników,
  • niskie wyniki operatorów podczas rzeczywistej pracy,
  • brak możliwości wygenerowania raportów dotyczących umiejętności wykrywania przedmiotów zabronionych,
  • brak programów ukierunkowanych na słabe strony operatora,
  • brak biblioteki obrazów dotyczących zaopatrzenia portu lotniczego,
  • praca na obrazach które są znacznie różne od tych, z którymi do czynienia ma operator podczas codziennej pracy,
  • brak funkcji regulacji obrazu,
  • brak możliwości definiowania swoich sesji szkoleniowych i egzaminacyjnych.

W ramach projektu podjęto próbę niwelacji wskazanych problemów.

W tym celu stworzono dwa narzędzia szkoleniowe:

  1. Oparty o wirtualną rzeczywistość system szkoleniowy dla operatorów bramek (zaprezentowany na filmie)
  2. System szkoleniowy dedykowany obsłudze skanera bagażu, w którym odtworzono stanowisko skanera. Obrazy widoczne na skanerze są generowane automatycznie przez system na podstawie rozbudowanej biblioteki prawdziwych zdjęć oraz skanów różnych przedmiotów.

Oba stanowiska szkoleniowe są wyposażone w system eye-trackingu, który pozwala na zbieranie informacji o tym na jakie obiekty patrzył szkolony, jakie błędy popełnił i co mógłby poprawić.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Opracowane narzędzia szkoleniowe przeznaczone są dla podmiotów, które zajmują się szkoleniami pracowników bezpieczeństwa, czyli:

  • podmiotów zarządzających portami lotniczymi odpowiedzialnymi za utrzymanie bezpieczeństwa na wymaganym poziomie,
  • organizacji szkolących pracowników kontroli bezpieczeństwa,
  • podmiotów wykonujących opisane wyżej zadania, realizowanych jako usługa na rzecz zarządzających portami lotniczymi.

Podmioty te będą mogły taniej i lepiej szkolić pracowników bezpieczeństwa.

Na koniec warto wspomnieć, że wyżej wymienione podmioty na wynikach projektu zyskają bezpośrednio, natomiast pośrednio zyskają wszyscy pasażerowie lotniczy, gdyż wyniki projektu pozwolą na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.

Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?

Początkowe miesiące projektu były realizowane w okresie pandemii COVID. Lotniska były wtedy praktycznie wymarłe, specjaliści odesłani na przymusowe urlopy, możliwości wyjazdów służbowych oraz prowadzenia warsztatów dla kilkunastu osób w jednym miejscu bardzo ograniczone. Ciężko było zbierać materiał filmowy i zdjęciowy z pracy kontroli bezpieczeństwa gdy taka praca nie była wtedy wykonywana. A jednocześnie była to taka faza projektu, w której wykonanie tych prac było koniecznie. Organizacyjnie udało się nam przezwyciężyć te problemy i zebrać odpowiednie materiały. Udało się również odwiedzić lotnisko, na którym nie odbywał się ruch pasażerski. Wyzwaniem technologicznym były prace związane z wykorzystaniem eyetrackingu i opracowaniem algorytmów wskazujących jakie błędy popełnił szkolony i co mógłby poprawić.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

  1. Zdefiniuj dokładnie cel swojego projektu oraz korzyści, jakie przyniesie społeczności lokalnej. Im lepiej określisz oczekiwane rezultaty, tym większe szanse na uzyskanie dofinansowania.
  2. Dobrze przygotuj budżet projektu, uwzględniając wszystkie koszty oraz planując odpowiednie środki na ewentualne nieprzewidziane wydatki.
  3. Wykorzystaj potencjał partnerstw i współpracy z innymi organizacjami lub instytucjami. Połączenie sił może przynieść dodatkowe korzyści oraz poprawić efektywność realizacji projektu.
  4. Pamiętaj o terminach składania wniosków oraz staraj się dostarczyć wszystkie wymagane dokumenty i informacje kompletnie i zgodnie z wymaganiami.
  5. Przygotuj się na ewentualne pytania oraz dodatkowe informacje, które mogą być wymagane w trakcie oceny wniosku. Bądź otwarty na dialog i gotowy na ewentualne poprawki.
  6. Pamiętaj o monitorowaniu postępu realizacji projektu oraz regularnym raportowaniu swoich działań. Dzięki temu będziesz mógł na bieżąco dostosowywać działania do założonych celów.
  7. Korzystaj z dostępnych źródeł informacji i wsparcia, takich jak poradniki, szkolenia czy konsultanci. Pozyskanie dodatkowej wiedzy i wsparcia może znacząco zwiększyć szanse na sukces w pozyskaniu dofinansowania.
  8. Bądź kreatywny i otwarty na nowe pomysły. Unijne projekty dają możliwość realizacji innowacyjnych rozwiązań oraz tworzenia pozytywnych zmian w społeczności lokalnej.
  9. Nie poddawaj się w razie ewentualnego odrzucenia wniosku. Analizuj feedback otrzymany od instytucji oraz pozyskaj wskazówki, jak poprawić swój projekt, aby w przyszłości zwiększyć szanse na przyznanie środków.
  10. Pamiętaj, że celem projektów unijnych jest wspieranie rozwoju społecznego, ekonomicznego i środowiskowego. Realizując swoje plany, staraj się maksymalnie wykorzystać potencjał dotacji UE dla dobra lokalnej społeczności.

W trakcie realizacji projektu warto konsultować wątpliwości i problemy z opiekunem projektu. Gdy pojawią się problemy, komplikacje czy potrzeby zmian w projekcie nie należy bać się procedury wniosku o zmiany – ta procedura nie jest skomplikowana. Czasy zatwierdzania takich wniosków znacząco się ostatnio skróciły.

Z naszego doświadczenia każda rozsądna zmiana ze zrozumiałym uzasadnieniem zostanie przez NCBR zaakceptowana.

{"register":{"columns":[]}}