Opracowanie nowych typów innowacyjnych bram systemu FANCY FENCE
Tytuł projektu
Opracowanie nowych typów innowacyjnych bram systemu FANCY FENCE
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
JP NOVATION Sp. z o.o.
Nazwa programu
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
Konkurs
Szybka Ścieżka
Wartość projektu
5 711 247,21 PLN
Wartość dofinansowania
3 719 783,74 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.10.2020 r. do 31.07.2023 r.
Zobacz efekt naszej pracy
1. Bramy w wykonaniu antyterrorystycznym, chroniące przestrzenie publiczne przed atakami z wykorzystaniem pojazdów mechanicznych, spełniające najbardziej wyśrubowane wymogi amerykańskich norm ASTM i norm ISO. Materiał z testów zderzeniowych przeprowadzonych w niemieckim ośrodku badawczym CTS:
Wideo
2. Bramy o długościach przekraczających 5 m, które znajdują szerokie zastosowanie w przestrzeniach publicznych do ich wygrodzenia wyłącznie wtedy kiedy jest to potrzebne (na noc, w trakcie specjalnych wydarzeń, koncertów, w dni wolne od pracy. Przykładowa realizacja.
3. Bramy z pełnym wypełnieniem, które uzupełniły dotychczasową ofertę bram opuszczanych w ziemię systemu FANCY FENCE o nowe możliwości konfiguracji, w tym z wykorzystaniem paneli elewacyjnych. Przykładowa realizacja.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Opracowane w trakcie przeprowadzonych prac B+R rozwiązania techniczne rozwiązują następujące problemy:
a) jak zabezpieczyć przestrzenie publiczne w sposób nie ingerujący w otaczającą architekturę, a jednocześnie skuteczny wtedy kiedy to jest potrzebne ? Rozwiązaniem są opracowane bramy systemu FANCY FENCE od długościach powyżej 5 m, dzięki którym można osiągnąć nieskończone długości ogrodzeń, które pozostają dyskretnie schowane w ziemię wtedy kiedy nie są potrzebne, po to aby w razie takiej konieczności wysunąć się ponad poziom terenu, tym samym wygradzając pożądaną strefę,
b) jak zapewnić bezpieczeństwo osobom przebywającym w strefach publicznych przed atakami pojazdów mechanicznych, jednocześnie kontrolując dostęp do wybranych stref? Taką możliwość zapewniają atestowane bramy systemu FANCY FENCE w wykonaniu antyterrorystycznym.
Dodatkowo, zrealizowane prace B+R pozwoliły na opracowanie nowych wzorów bram (z pełnym wypełnieniem) systemu FANCY FENCE, na które było zgłaszane zapotrzebowanie przez architektów.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Jesteśmy zadowoleni, że dzięki wsparciu NCBR osiągnęliśmy już pierwsze sukcesy komercyjne, które są wynikiem przeprowadzonych prac B+R:
Opracowanie bram opuszczanych w ziemię o długości powyżej 5 m, pozwoliło na realizację zlecenia wykonania ogrodzenia basenu publicznego dla miasta Quebec w Kanadzie. Jesteśmy jedyną firmą na świecie, która ma rozwiązanie techniczne, umożliwiające wygrodzenie strefy publicznej wtedy kiedy jest ono potrzebne, i pozostanie całkowicie niewidocznym wtedy, kiedy nie ma takiej potrzeby.
Z kolei opracowanie bramy systemu FANCY FENCE w wykonaniu antyterrorystycznym sprawiło, że jesteśmy jedyną firmą na świecie, która posiada rozwiązanie pozwalające na zabezpieczenie przestrzeni publicznych zarówno przed dostępem ludzi, jak i samochodów. Dotychczasowe rozwiązania w postaci wysuwanych słupków typu „bollard” pozwalały jedynie na kontrolę dostępu samochodów, ale nie ludzi. Opracowane rozwiązanie przyczyniło się do podpisania umowy na realizację zamknięcia dla nowopowstającej stacji metra w Paryżu – Vitry Centre, gdzie z uwagi na bardzo specyficzny kształt głównego wejścia żadne inne rozwiązanie oprócz systemu FANCY FENCE nie mogło znaleźć zastosowania:
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Oczywiście, dużym wyzwaniem była realizacja projektu w trakcie trwania pandemii, kiedy to drastycznie zmniejszyła się dostępność zasobów i możliwości wykonania prac przez podmioty zewnętrzne. Nie bez znaczenia był również wybuch wojny w Ukrainie, który spowodował zwyżki cen stali - głównego surowca wykorzystywanego w prowadzonych przez nas pracach B+R.
Ale największym wyzwaniem była optymalizacja rozwiązań technicznych, które były poddawane testom w warunkach rzeczywistych. Przy opracowaniu wersji bramy antyterrorystycznej, nie mogliśmy sobie pozwolić na błąd w testach zderzeniowych z wykorzystaniem ciężarówki. Z uwagi na ograniczenia budżetowe wiedzieliśmy, że mamy tylko jedną szansę, a jednocześnie zdawaliśmy sobie sprawę że nie sztuką jest opracować rozwiązanie przewymiarowane, zbyt drogie, którego po prostu nie będziemy w stanie sprzedać przyszłym klientom. Dzięki zaawansowanym symulacjom komputerowym wykonanym przez naszych projektantów, udało się opracować optymalne rozwiązanie, spełniające najbardziej wyśrubowane normy bezpieczeństwa ISO i amerykańskie ASTM. Nie dość, że ciężarówka nie przekroczyła linii bramy, to jeszcze na skutek zaplanowanego efektu „rakiety do tenisa” odbiła się od niej, osiągając ujemny współczynnik penetracji, do tej pory nie występujący u konkurencji:
Wideo
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Już na etapie pisania wniosku o dofinansowanie należy bardzo dokładnie przemyśleć plan prac badawczych, uwzględniając w harmonogramie pewien zapas czasowy. W ten sposób nie tylko zminimalizujemy ryzyko opóźnień, ale również zidentyfikujemy dostępne alternatywy z odpowiednim wyprzedzeniem. Takie podejście okazało się wyjątkowo przydatne w okresie pandemii i pozwoliło nam na zakończenie projektu zgodnie z planem i budżetem.