Opracowanie prototypu radaru P-18PL wstępnego wskazywania celów pracującego w paśmie metrowym, ze skanowaniem fazowym w dwóch płaszczyznach dla zestawów rakietowych OP (ZROP) P-18PL
Tytuł projektu
Opracowanie prototypu radaru P-18PL wstępnego wskazywania celów pracującego w paśmie metrowym, ze skanowaniem fazowym w dwóch płaszczyznach dla zestawów rakietowych OP (ZROP) P-18PL
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Konsorcjum PIT-RADWAR S.A. (Lider konsorcjum)
Wojskowa Akademia Techniczna (Konsorcjant)
Nazwa programu
Programy na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa
Konkurs
Konkurs nr 3/2012
Wartość projektu
54 400 000,00 PLN
Wartość dofinansowania
46 000 000,00 PLN
Okres realizacji projektu
od 19.12.2012 r. do 18.12.2022 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Radar wczesnego ostrzegania dalekiego zasięgu P-18PL w pełnym ukompletowaniu (Jednostka antenowa, Jednostka wskaźnikowa, Jednostka zasilania)
Radar wczesnego ostrzegania dalekiego zasięgu P-18PL w pełnym ukompletowaniu (Jednostka antenowa, Jednostka wskaźnikowa, Jednostka zasilania)
Radar wczesnego ostrzegania dalekiego zasięgu P-18PL w pełnym ukompletowaniu (Jednostka antenowa, Jednostka wskaźnikowa, Jednostka zasilania)
Radar wczesnego ostrzegania dalekiego zasięgu P-18PL – jednostka antenowa
Radar wczesnego ostrzegania dalekiego zasięgu P-18PL – jednostka antenowa
Wideo
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Radar P-18PL pracuje w paśmie VHF, co wyróżnia go na tle konstrukcji wiodących koncernów zbrojeniowych, które w większości przypadków pracują w paśmie mikrofalowym. Główne cechy P‑18PL w to zdolność wykrywania i śledzenia pocisków balistycznych oraz hipersonicznych, wykrywanie obiektów powietrznych różnych typów, w tym również wykonanych w technologii Stealth, wykrywanie śmigłowców w zawisie, pracę w trybie pasywnym. Kreatywne rozwiązanie konstrukcyjne pozwala na osiągnięcie gotowości bojowej w czasie poniżej 30 min.
Głównym zadaniem radaru jest nadzór przestrzeni powietrznej i bliskiej kosmicznej a w szczególności wczesne wykrywanie zagrożenia, określenie położenia obiektów atakujących, rodzaju zagrożenia (klasyfikacja środka ataku). Wczesne wykrycie zagrożenia i jego wskazanie pozwala na skuteczniejsze działanie aktywnych środków zwalczania zagrożeń powietrznych.
P-18PL jest radarem trójwspółrzędnym (określa odległość, azymut i wysokość lotu wykrytych obiektów), z możliwością skanowania przestrzeni w płaszczyznach azymutu i elewacji. W radarze zastosowano antenę aktywną z elektronicznie sterowaną wiązką nadawczą i cyfrowym formowaniem wiązek odbiorczych, tzw. AESA (Active Electronically Scanned Array).
Zastosowanie wielotorowej struktury przetwarzania pozwoliło na dopasowanie radaru do wykrywania obiektów o bardzo odmiennych charakterystykach radiolokacyjnych.
Radar P-18PL może pracować w trybie obserwacji dookólnej z obracającą się anteną oraz obserwacji sektorowej obejmując sektor 90° w azymucie przy maksymalnym zasięgu obserwacji do 900 km.
Tryb obserwacji dookólnej przy możliwości zmiany prędkości obracania anteny dedykowany jest do obserwacji przestrzeni powietrznej np. dla systemów przeciwlotniczych krótkiego i średniego zasięgu.
Tryb sektorowy jest szczególnie dedykowany przy pracy dla przeciwrakietowych systemów obrony dalekiego zasięgu. Możliwość doboru wartości zasięgu instrumentalnego oraz czasu odnowy informacji pozwalana dostosowanie parametrów radaru do realizowalnej misji.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Radar może współpracować z wszystkimi systemami dowodzenia Sił Powietrznych oraz OPL wykorzystywanymi w Wojsku Polskim. Docelowo P-18PL będzie współpracować z Zintegrowanym Systemem Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS (Integrated Air and Missile Defense Battle Command System) na potrzeby zestawów rakietowych obrony powietrznej krótkiego zasięgu o kryptonimie NAREW oraz z zestawami obrony powietrznej średniego zasięgu, w ramach II etapu programu WISŁA.
Możliwe zastosowania P-18PL:
- radar dalekiego zasięgu wstępnego wykrywania obiektów powietrznych oraz obrony przed pociskami balistycznymi i hipersonicznymi,
- radar wykrywania i wskazywania celów dla zestawów obrony powietrznej średniego i krótkiego zasięgu,
- radar kontroli przestrzeni powietrznej krótkiego, średniego lub dalekiego zasięgu,
- radar wsparcia działań własnego lotnictwa.
Wypełnianie tak wielu różnych zadań jest możliwe dzięki przygotowaniu zestawu różnych trybów pracy, pozwalających elastycznie dopasować parametry do wykonywanej misji, w tym w zakresie zasięgu, pułapu wykrywania czy czasu odnowy informacji radiolokacyjnej.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Opracowanie anteny klasy AESA, wiążące się z koniecznością synchronizacji pracy wielu elementów, kalibracji ich parametrów i przesyłania dużych strumieni danych.
Opracowanie toru wykrywania różnych typów obiektów o bardzo różnych charakterystykach sygnału echa.
Opracowanie konstrukcji mechanicznej mobilnego radaru tzn. spełniającego wymagania transportu drogowego i czasu rozwijania przy rozmiarach szyku antenowego wynikającego z pracy w paśmie VHF.