W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Inteligentny Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Opracowanie technologii napędu liniowego oraz magnetycznego systemu lewitacji i stabilizacji typu EDS do Magnetycznej Kolei Hybrydowej oraz Kolei Nisko-Ciśnieniowej

tlo

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Opracowanie technologii napędu liniowego oraz magnetycznego systemu lewitacji i stabilizacji typu EDS do Magnetycznej Kolei Hybrydowej oraz Kolei Nisko-Ciśnieniowej

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Nevomo LM S.A.

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Szybka Ścieżka

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

20 948 171,53 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

16 408 093,98 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 1.08.2019 r. do 30.05.2023 r.

Poznaj nasz zespół

1

Przemysław Pączek, CEO. Absolwent ESCP Europe w Paryżu i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie z 10-letnim doświadczeniem w finansach i nieruchomościach. Doktorat z zarządzania w nowych technologiach kandydat na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Pracował również w Madrycie i San Francisco.

 

2

Paweł Radziszewski, CTO i dyrektor ds. projektowania pojazdów. Absolwent Politechniki Warszawskiej. Ekspert w dziedzinie aerodynamiki i pojazdów autonomicznych z dużym doświadczeniem w pracach R&D prowadzonych w Polsce i na świecie.

 

3

Łukasz Mielczarek, Dyrektor ds. projektowania infrastruktury. Absolwent Politechniki Łódzkiej. Inżynier budownictwa z ponad 10-letnim doświadczeniem w projektowaniu i kontroli procesu budowy infrastruktury transportowej. Posiada uprawnienia do sporządzania projektów inżynierskich dla dróg bez ograniczeń w Polsce.

 

4

Marcin Nikoniuk uzyskał stopień magistra (2009) i doktora (2018) nauk technicznych na Politechnice Warszawskiej. Obecnie pracuje na Wydziale Transportu PW i jest kierownikiem R&D w Nevomo, odpowiedzialnym za rozwój technologii MagRail.

 

5

Marek Michalczuk uzyskał stopnie magistra i doktora inżynierii elektrycznej na Politechnice Warszawskiej w latach 2009 i 2017. Obecnie jest adiunktem na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej oraz liderem ds. elektroniki mocy w Nevomo, gdzie pracuje nad innowacyjną technologią MagRail. Jego zainteresowania badawcze to automatyka w napędach i elektronika mocy.

Zobacz efekt naszej pracy

Testy MagRail potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia. Podczas testów na ponad 700-metrowym odcinku toru testowego Nevomo w Nowej Sarzynie w województwie podkarpackim, pojazdy MagRail osiągnęły prędkość 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym. Ważący 2 tony pojazd o długości 6 metrów zaczął lewitować przy prędkości około 70 km/h, a do 100 km/h rozpędził się w 11 sekund. Docelowo pociągi pasażerskie MagRail mają poruszać się po liniach kolejowych z prędkością do 550 km/h, znacznie skracając czas podróży.  

Poniżej film przedstawiający odbycie udanych testów lewitacji

Wideo

Prace przy rozwoju MagRail pozwoliły również na rozwinięcie kolejnego rozwiązania do zastosowań na infrastrukturze kolejowej, w której silnik liniowy stanowi główny komponent. MagRail Booster, będący częścią portfolio produktów MagRail, jest pierwszym na świecie rozwiązaniem do modernizacji istniejącej infrastruktury i wagonów kolejowych. Wykorzystuje on połączenie napędu elektromagnetycznego z silnikiem liniowym, które pozwala każdemu wagonowi poruszać się niezależnie, bez lokomotywy. Co więcej, zmodernizowane przy wykorzystaniu MagRail Booster wagony towarowe mogą autonomicznie łączyć się z innymi wagonami i rozłączać. Przeprowadzone testy technologii Booster na torze Nevomo w Nowej Sarzynie potwierdziły jego zdolność do zrewolucjonizowania transportu kolejowego.

Poniżej film przedstawiający udane testy technologii MagRail Booster

Wideo

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Rozwiązujemy problem nieefektywnego transportu kolejowego poprzez rozwój innowacyjnych technologii dla kolei nowej generacji. Istniejące linie kolejowe charakteryzują się niską wydajnością, co hamuje rozwój sektora. To oznacza, że potencjał transportu kolejowego nie jest w pełni wykorzystywany. Problem pogłębia fakt, że obecna infrastruktura nie jest przystosowana do przyjęcia nowych technologii kolejowych, co dodatkowo negatywnie wpływa na tempo rozwoju sektora.

Wyzwanie stanowi rozwój istniejących systemów transportowych, które nie doczekały się poważnego przełomu technologicznego od czasu pociągu magnetycznego w 1979 roku. W zglobalizowanym świecie transport osobowy i towarowy szybko się rozwijają, ale obecna infrastruktura nie jest w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi transportowe.

Stworzona przez Nevomo technologia MagRail, ma potencjał by rozwiązać te problemy. MagRail Booster, pierwsza z naszych technologii, dla której rozpoczęty został etap komercjalizacji, w pierwszej kolejności pomoże przenieść w transport ładunków z pojazdów ciężarowych, napędzanych silnikami spalinowymi, na znacznie bardziej bezpieczny i wydajny kolejowy system elektromagnetyczny. W następnej kolejności technologia Nevomo będzie mogła być wykorzystywana do zwiększenia wydajności i przepustowości w kolejowym transporcie pasażerskim. Tym samym MagRail Booster zredefiniuje transport kolejowy, umożliwiając jego szybką i efektywną modernizację, wspierając cele Europejskiego Zielonego Ładu. Homologacja MagRail Booster i jego pierwsze komercyjne wdrożenie otworzą drogę do transformacji sektora kolejowego, wprowadzając erę nowoczesnych, wydajnych i zrównoważonych rozwiązań kolejowych.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Wdrożenie wydajnego systemu kolejowego nowej generacji jest szczególnie ważne dla rozwoju gospodarczego i zrównoważonego rozwoju. Kolej jest jednym z najbardziej przyjaznych środowisku środków transportu publicznego, a znaczna poprawa i zwiększenie wydajności kolei, zwłaszcza w Europie, będzie miała znaczący wpływ na poprawę łączności, pogłębienie integracji krajów UE, wzrost gospodarczy i mobilność w regionie, a wszystko to przy zwiększonych korzyściach dla środowiska. Beneficjentem wdrożenia technologii MagRail na kolei będzie zatem praktycznie każdy.

{"register":{"columns":[]}}