W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Plazmowa technologia usuwania tlenków azotu z gazów spalinowych

Instytut opracował technologię pozwalającej na jednoczesną kontrolę emisji wszystkich szkodliwych zanieczyszczeń gazowych, która potencjalnie pozwoliłaby na rozwiązanie problemu zanieczyszczeń gazowych emitowanych z okrętowych silników diesla a także może być użyta w przypadku emiterów stacjonarnych.

Inatalacja pilotowa zbudowana w Rydze (PoC EU ARIES)

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Plazmowa technologia usuwania tlenków azotu z gazów spalinowych.

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

  • Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, Warszawa
  • „Biopolinex” Sp.z o.o. Lublin

ikona teczki  Nazwa programu

Wspólne Przedsięwzięcie  Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz  Narodowego Centrum Nauki „Tango”

ikona gazety  Konkurs

TANGO

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

1 295 522,47

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

1 118 153,89 ZŁ

ikona zegara  Okres realizacji projektu

Od 01 czerwca 2017 do 29 lutego 2020

Poznajcie nasz zespół

  • Tango 2 - Prof. dr hab. inż. Andrzej G. Chmielewski, dr hab. Yongxia Sun, prof. ICHTJ; dr inż. Andrzej Pawelec; dr inż. Ewa Zwolińska (King), dr  Liang Zhao, dr Andrzej Dobrowolski, mgr inż. Sylwester Bułka, dr inż. Zbigniew Zimek. 
  • EU ARIES PoC (eksperyment w Rydze) -  dr inż. Andrzej Pawelec;   techn. Henryk Burliński, Prof. dr hab. inż. Andrzej G. Chmielewski, dr hab. Yongxia Sun, prof. ICHTJ; oraz zespoły FEP, Drezno, Niemcy; RTU, Ryga, Łotwa; Biopolinex, Lublin. Polska przy współpracy z CERN, Genewa.

Zobacz efekt naszej pracy

Rys.1. Instalacja laboratoryjna zbudowana w ramach projektu TANGO 2. Wykorzystano akcelerator
ILU-6 (max.20kW, 2 MeV).

Inatalacja pilotowa zbudowana w Rydze (PoC EU ARIES)

Rys.3.Holownik “ORKANS” (Stocznia Remontowa Ryga) napędzany silnikiem diesla z którego
oczyszcano gazy spalinowe.

https://home.cern/news/news/knowledge-sharing/cleaner-cruises-thanks-particle-accelerators

https://www.rtu.lv/en/hep/projects-hep/aries

http://www.ichtj.waw.pl/drupal/?q=node/997

https://biopolinex.pl/aries

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Podstawowym paliwem okrętowym są ciężkie oleje opałowe zawierające do 3,5% wagowych siarki, zaś w wyniku spalania tych paliw w silnikach wysokoprężnych emitowane są tlenki siarki i azotu, przy czym stężenie tlenków azotu w spalinach dochodzi do 1700 ppmv, a stężenia dwutlenku siarki (SO2) do 700 ppmv. Emisje te w połączeniu z intensywnością transportu morskiego przekładają się na globalne zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego. W celu kontroli emisji tlenków azotu i siarko zanieczyszczeń nieorganicznych obecnych w spalinach konieczne jest stosowanie dwóch osobnych systemów kontroli emisji połączonych szeregowo.Instytut opracował technologię pozwalającej na jednoczesną kontrolę emisji wszystkich szkodliwych zanieczyszczeń gazowych, która potencjalnie pozwoliłaby na rozwiązanie problemu zanieczyszczeń gazowych emitowanych z okrętowych silników diesla a także może być użyta w przypadku emiterów stacjonarnych ( generatory prądu, biogazownie etc).

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

W stoczni w Rydze (Łotwa) odbyła się pierwsza w świecie praktyczna demonstracja możliwości oczyszczania spalin z okrętowych silników diesla za pomocą nowatorskiej hybrydowej technologii łączącej w sobie napromieniowanie spalin wiązką elektronów z akceleratora z pochłanianiem zanieczyszczeń w roztworze wodnym opracowanej w ramach projektu TANGO2.
https://www.rtu.lv/en/hep/projects-hep/aries

Prace wdrożeniowe zostały sfinansowane  w ramach projektu H2020 ARIES (Accelerator Research and Innovation for European Science and Society) i były realizowane we współpracy międzynarodowej pomiędzy instytucjami z trzech państw: Polski (Instytut Chemii i Techniki Jądrowej oraz firma Biopolinex), Niemiec (Fraunhofer Institute for Organic Electronics, Electron Beam and Plasma Technology FEP) oraz Łotwy (Riga Technical University) w powiązaniu z CERN koordynującym projekt europejski. Proszę obejrzeć film poniżej. https://home.cern/news/news/knowledge-sharing/cleaner-cruises-thanks-particle-accelerators
Oferta jest kierowana do stoczni i armatorów statków wyposażonych w  silniki diesla a także do użytkowników urządzeń stacjonarnych będących emiterami spalin i gazów wymagających oczyszczania( generatory prądu, ciepłownie,  biogazownie etc). CERN i jednostki współpracujące przygotowały projekt mający na celu uzyskanie sfinansowania budowy instalacji pilotowej na statku, prawdopodobnie należącym do armatora Grimaldi.

Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?

Projekt musiał być zrealizowany w oparciu o ograniczone warunkami konkursu środki finansowe. Dalsze prace dotyczące budowy demonstratora wymagały uzyskania środków EU. Demonstracja w warunkach rzeczywistych, bardzo kosztowna i trudna,  jest konieczna w działaniach związanych z dalszym wdrożeniem rozwiązania. ICHTJ wraz z partnerami zagranicznymi ( w oparciu o wyniki projektu TANGO2) wygrał konkurs na projekt Proof of Concept w ramach EU ARIES, działania strony polskiej zostały dofinansowane przez MSzWiN oraz duży wkład wniósł FEP Instytut w Dreżnie (400.000,00 €). Demonstrator został zbudowany w Stoczni Ryskiej, Łotwa. Partnerzy Riga Technical University (RTU) ze Stocznią Riga zapewniło statek z obsługą i paliwo, Fraunfofer Institute (FEP) Dresden dostarczył drogą morską do Rygi , akcelerator elektronów i zapewnił jego obsługę. Tak, że wkład partnerów wyniósł grubo ponad to co zapewniła strona polska,  strona polska zbudowała skruber i pozostałe elementy instalacji oraz przeprowadziła badania polowe oraz opracowała ich wyniki i wnioski. Korzyści uzyskane dla Polski z realizacji projektu, poza przygotowanymi publikacjami i nowym zgłoszeniem patentowym są zatem bardzo duże. Wprowadzają nas do czołówki światowej na tym polu technologicznym Ponadto CERN podjął wspólne prace związane z wdrożeniem polskiego rozwiązania poprzez przygotowanie projektu HERTIS ( z udziałem ICHTJ) - budowa instalacji na statku firmy Grimaldi – Włochy.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

W tego typu projektach niezwykle ważne jest posiadanie solidnych polskich partnerów przemysłowych oraz dobra współpraca międzynarodowa z przekonanymi co do wspólnych korzyści silnymi partnerami. Dalsze działania wdrożeniowe wymagają zaangażowania znacznie większych środków od uzyskanych w ramach projektu TANGO 2, mamy nadzieję, że w późniejszych konkursach TANGO dofinansowania były bardziej adekwatne do typu projektów przemysłowych.

{"register":{"columns":[]}}