Projektowanie uniwersalne (POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19)
Uczelnie mogą otrzymać dofinansowanie na opracowanie i wdrożenia zajęć obowiązkowych w programie studiów, obejmujących projektowanie uniwersalne. Zajęcia mają umożliwić studentom poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz praktyczne zastosowanie zasad uniwersalnego projektowania produktów i usług. Produkty projektów muszą opierać się o modele zajęć na studiach I stopnia i/lub II stopnia i/lub na jednolitych studiach magisterskich, wypracowane przez Zespół ds. opracowania modeli projektowania uniwersalnego.
Modele są drogowskazem dla uczelni zainteresowanych wdrażaniem idei projektowania uniwersalnego. Uwzględniają tematykę projektowania uniwersalnego w modułach zajęć nie tylko na kierunkach technicznych, ale także humanistycznych, społecznych i artystycznych.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
- Uczelnie (publiczne i prywatne)
-
Rozwiń tekst
Na co
Na opracowanie i wdrożenia zajęć obowiązkowych w programie studiów, obejmujących projektowanie uniwersalne.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do programów kształcenia, umożliwiając w ten sposób studentom poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz praktyczne zastosowanie zasad uniwersalnego projektowania produktów i usług.
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
Alokacja: 30 000 000 zł
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Minimalna kwota kosztów kwalifikowalnych:
438 090 złMaksymalna kwota kosztów kwalifikowalnych:
brak -
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia: 30 września 2019 r.
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 31 października 2019 r., godz. 8:15
- Zakończenie naboru wniosków: 2 grudnia 2019 r., godz. 14:00
- Wyniki konkursu – publikacja listy rankingowej: marzec 2020 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioski o dofinansowanie są składane w konkursie wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem systemu obsługi wniosków aplikacyjnych SOWA. Wraz z przesłaniem wniosku w systemie nie jest wymagane jego uprzednie podpisanie kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym ePUAP.
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Oceny spełniania przez dany projekt poszczególnych kryteriów horyzontalnych, kryteriów dostępu określonych dla konkursu oraz kryteriów merytorycznych dokonuje dwóch ekspertów – członków Komisji Oceny Projektów (KOP) wybieranych w drodze losowania na posiedzeniu KOP, w obecności co najmniej trzech członków KOP oraz ewentualnych obserwatorów zewnętrznych.
-
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
- Czy modele stanowiące jeden z załączników do Regulaminu konkursu są obowiązkowe, czy stanowią wzór dla Wnioskodawcy?
Modele stanowią wzór dla Wnioskodawcy. Najważniejsza jest idea podziału na trzy etapy.
- Czy można objąć wsparciem studentów, którzy w ramach projektu nie ukończą studiów, a jedynie zrealizują oba obowiązkowe moduły w trakcie studiów licencjackich/inżynierskich? Zostaliby wykazani jedynie we wskaźniku produktu, a nie we wskaźniku rezultatu?
Niestety nie. Wskaźniki produktu (uczestnicy) powinny – co do zasady – stać się wskaźnikami rezultatu. A wskaźniki rezultatu liczone są liczbą uzyskanych dyplomów ukończenia studiów.
- Czy pracownicy (dydaktycy) stanowią grupę docelową w projekcie obok studentów włącznie?
Zdecydowanie TAK.
- Prosimy o potwierdzenie tych kierunków studiów, które pozwalają na otrzymanie premii punktowej – identyfikujemy rozbieżności między s. 23 Regulaminu (przypis: …tj.: architektury, architektury wnętrz, budownictwa, urbanistyki, informatyki, programowania, wzornictwa przemysłowego, inżynierii lądowej, wzornictwa) a zał. 13 (s. 19: architektura/budownictwo/architektura krajobrazu/gospodarka przestrzenna; • transport; • cyfryzacja; • design/komunikacja wizualna/architektura wnętrz; • inżynieria mechaniczna; • edukacja/rehabilitacja/terapia zajęciowa; • usługi (opieka zdrowotna, kultura i inne)?
Kierunki premiowane zostały wskazane w Regulaminie konkursu na s. 23. W załączniku na s. 19 zostały wskazane przykładowe obszary projektowania uniwersalnego.
- Zgodnie z brzmieniem kryterium premiującego nr 1, Działania w projekcie prowadzone będą we współpracy o charakterze sformalizowanym z podmiotami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Czy w tym przypadku wymagana jest umowa partnerska i udział finansowy danego podmiotu w projekcie, czy też wystarczy sformalizowana współpraca np. na podstawie porozumienia, ale bez partnerstwa w projekcie?
Partnerstwo nie jest wymagane. Wystarczy sformalizowana współpraca np. na podstawie porozumienia.
- Zgodnie z kryterium dostępu nr 2 zajęcia realizowane w ramach projektu będą obowiązkowe w programie studiów i będą realizowane w oparciu o modelowe rozwiązania (…). Proszę o sprecyzowanie, co NCBR rozumie poprzez sformułowanie „obowiązkowe”. Czy zajęcia muszą być obowiązkowo ujęte w planie studiów? Czy w przypadku ujęcia zajęć obowiązkowo w planie studiów – NCBR nie widzi zagrożenia „podwójnego finansowania”?
Najlepiej, aby zajęcia te miały charakter obowiązkowy, tj. zostały wprowadzone do planu studiów. Dopuszczalny jest też model obieralny. A na Wnioskodawcy/Beneficjencie spoczywa obowiązek pilnowania, by nie zaistniało podwójne finansowanie. Dobrym przykładem są tu wynagrodzenia wykładowców – uczelnie publiczne na ten cel otrzymują dotację celową, stąd w budżecie projektu nie powinny pojawić się koszty związane z wynagrodzeniem wykładowców.
- W nawiązaniu do odpowiedzi Instytucji Organizującej Konkurs, „najlepiej, aby zajęcia te miały charakter obowiązkowy” – proszę o określenie przez IOK pełnej definicji słowa „obowiązkowy” – gdyż ww. kwestia w dalszym ciągu budzi wątpliwości Wnioskodawcy. Proszę o doprecyzowanie, w jaki sposób zajęcia winny być ujęte w ramach projektu, aby spełnić zapisy kryterium dostępu nr 2? Serdecznie proszę o przedstawienie przez IOK definicji/wyjaśnień do kryterium dostępu nr 2.
Istotne jest, by na koniec realizacji projektu Beneficjent wykazał, że zajęcia z projektowania uniwersalnego weszły/wejdą do programu studiów jako element/przedmiot obowiązkowy. W ramach projektu, biorąc pod uwagę fakt, że nie zawsze istnieje możliwość dokonania szybkiej modyfikacji programu kształcenia w trakcie toku nauczania, można elementy projektowania uniwersalnego zrobić na bazie przedmiotów obieralnych.
Wszelkich wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu udziela Instytucja Organizująca Konkurs (IOK) w odpowiedzi na zapytania kierowane na adres poczty elektronicznej: projektowanie@ncbr.gov.pl.
Dokumenty
-
Kontakt
E-mail: projektowanie@ncbr.gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 31.12.2020 12:47 Paweł Kęska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Dział Rozwoju Kadry Naukowej
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Projektowanie uniwersalne (POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19) | 9.0 | 26.01.2022 08:31 Szymon Iwańczuk |
Projektowanie uniwersalne (POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19) | 8.0 | 26.01.2022 08:30 Szymon Iwańczuk |
Projektowanie uniwersalne (POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19) | 7.0 | 04.11.2021 10:13 Szymon Iwańczuk |
Projektowanie uniwersalne | 6.0 | 15.10.2021 12:33 Szymon Iwańczuk |
Projektowanie uniwersalne | 5.0 | 19.01.2021 12:35 Szymon Iwańczuk |
Projektowanie uniwersalne | 4.0 | 07.01.2021 09:41 Monika Ciślak |
Projektowanie uniwersalne | 3.0 | 07.01.2021 07:31 Paweł Kęska |
Projektowanie uniwersalne | 2.0 | 31.12.2020 12:48 Paweł Kęska |
Projektowanie uniwersalne | 1.0 | 31.12.2020 12:47 Paweł Kęska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP