W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projektowanie uniwersalne (POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19)

Status Status: Rozstrzygnięty

Uczelnie mogą otrzymać dofinansowanie na opracowanie i wdrożenia zajęć obowiązkowych w programie studiów, obejmujących projektowanie uniwersalne. Zajęcia mają umożliwić studentom poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz praktyczne zastosowanie zasad uniwersalnego projektowania produktów i usług. Produkty projektów muszą opierać się o modele zajęć na studiach I stopnia i/lub II stopnia i/lub na jednolitych studiach magisterskich, wypracowane przez Zespół ds. opracowania modeli projektowania uniwersalnego.
Modele są drogowskazem dla uczelni zainteresowanych wdrażaniem idei projektowania uniwersalnego. Uwzględniają tematykę projektowania uniwersalnego w modułach zajęć nie tylko na kierunkach technicznych, ale także humanistycznych, społecznych i artystycznych. 

    • Uczelnie (publiczne i prywatne)
  • Na opracowanie i wdrożenia zajęć obowiązkowych w programie studiów, obejmujących projektowanie uniwersalne.

  • Wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do programów kształcenia, umożliwiając w ten sposób studentom poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz praktyczne zastosowanie zasad uniwersalnego projektowania produktów i usług. 

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Alokacja: 30 000 000 zł

  • Minimalna kwota kosztów kwalifikowalnych:
    438 090 zł

    Maksymalna kwota kosztów kwalifikowalnych:
    brak

    • Data ogłoszenia: 30 września 2019 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 31 października 2019 r., godz. 8:15
    • Zakończenie naboru wniosków: 2 grudnia 2019 r., godz. 14:00
    • Wyniki konkursu – publikacja listy rankingowej: marzec 2020 r.
  • Wnioski o dofinansowanie są składane w konkursie wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem systemu obsługi wniosków aplikacyjnych SOWA. Wraz z przesłaniem wniosku w systemie nie jest wymagane jego uprzednie podpisanie kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym ePUAP.

  • Oceny spełniania przez dany projekt poszczególnych kryteriów horyzontalnych, kryteriów dostępu określonych dla konkursu oraz kryteriów merytorycznych dokonuje dwóch ekspertów – członków Komisji Oceny Projektów (KOP) wybieranych w drodze losowania na posiedzeniu KOP, w obecności co najmniej trzech członków KOP oraz ewentualnych obserwatorów zewnętrznych.

    • Czy modele stanowiące jeden z załączników do Regulaminu konkursu są obowiązkowe, czy stanowią wzór dla Wnioskodawcy?

    Modele stanowią wzór dla Wnioskodawcy. Najważniejsza jest idea podziału na trzy etapy.

     

    • Czy można objąć wsparciem studentów, którzy w ramach projektu nie ukończą studiów, a jedynie zrealizują oba obowiązkowe moduły w trakcie studiów licencjackich/inżynierskich? Zostaliby wykazani jedynie we wskaźniku produktu, a nie we wskaźniku rezultatu?

    Niestety nie. Wskaźniki produktu (uczestnicy) powinny – co do zasady – stać się wskaźnikami rezultatu. A wskaźniki rezultatu liczone są liczbą uzyskanych dyplomów ukończenia studiów.

     

    • Czy pracownicy (dydaktycy) stanowią grupę docelową w projekcie obok studentów włącznie?

    Zdecydowanie TAK.

     

    • Prosimy o potwierdzenie tych kierunków studiów, które pozwalają na otrzymanie premii punktowej – identyfikujemy rozbieżności między s. 23 Regulaminu (przypis: …tj.: architektury, architektury wnętrz, budownictwa, urbanistyki, informatyki, programowania, wzornictwa przemysłowego, inżynierii lądowej, wzornictwa) a zał. 13 (s. 19: architektura/budownictwo/architektura krajobrazu/gospodarka przestrzenna; • transport; • cyfryzacja; • design/komunikacja wizualna/architektura wnętrz; • inżynieria mechaniczna; • edukacja/rehabilitacja/terapia zajęciowa; • usługi (opieka zdrowotna, kultura i inne)?

    Kierunki premiowane zostały wskazane w Regulaminie konkursu na s. 23. W załączniku na s. 19 zostały wskazane przykładowe obszary projektowania uniwersalnego.

     

    • Zgodnie z brzmieniem kryterium premiującego nr 1, Działania w projekcie prowadzone będą we współpracy o charakterze sformalizowanym z podmiotami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Czy w tym przypadku wymagana jest umowa partnerska i udział finansowy danego podmiotu w projekcie, czy też wystarczy sformalizowana współpraca np. na podstawie porozumienia, ale bez partnerstwa w projekcie?

    Partnerstwo nie jest wymagane. Wystarczy sformalizowana współpraca np. na podstawie porozumienia.

     

    • Zgodnie z kryterium dostępu nr 2 zajęcia realizowane w ramach projektu będą obowiązkowe w programie studiów i będą realizowane w oparciu o modelowe rozwiązania (…). Proszę o sprecyzowanie, co NCBR rozumie poprzez sformułowanie „obowiązkowe”. Czy zajęcia muszą być obowiązkowo ujęte w planie studiów? Czy w przypadku ujęcia zajęć obowiązkowo w planie studiów – NCBR nie widzi zagrożenia „podwójnego finansowania”?

    Najlepiej, aby zajęcia te miały charakter obowiązkowy, tj. zostały wprowadzone do planu studiów. Dopuszczalny jest też model obieralny. A na Wnioskodawcy/Beneficjencie spoczywa obowiązek pilnowania, by nie zaistniało podwójne finansowanie. Dobrym przykładem są tu wynagrodzenia wykładowców – uczelnie publiczne na ten cel otrzymują dotację celową, stąd w budżecie projektu nie powinny pojawić się koszty związane z wynagrodzeniem wykładowców.

     

    • W nawiązaniu do odpowiedzi Instytucji Organizującej Konkurs, „najlepiej, aby zajęcia te miały charakter obowiązkowy” – proszę o określenie przez IOK pełnej definicji słowa „obowiązkowy” – gdyż ww. kwestia w dalszym ciągu budzi wątpliwości Wnioskodawcy. Proszę o doprecyzowanie, w jaki sposób zajęcia winny być ujęte w ramach projektu, aby spełnić zapisy kryterium dostępu nr 2? Serdecznie proszę o przedstawienie przez IOK definicji/wyjaśnień do kryterium dostępu nr 2.

    Istotne jest, by na koniec realizacji projektu Beneficjent wykazał, że zajęcia z projektowania uniwersalnego weszły/wejdą do programu studiów jako element/przedmiot obowiązkowy. W ramach projektu, biorąc pod uwagę fakt, że nie zawsze istnieje możliwość dokonania szybkiej modyfikacji programu kształcenia w trakcie toku nauczania, można elementy projektowania uniwersalnego zrobić na bazie przedmiotów obieralnych.

    Wszelkich wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu udziela Instytucja Organizująca Konkurs (IOK) w odpowiedzi na zapytania kierowane na adres poczty elektronicznej: projektowanie@ncbr.gov.pl.

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
31.12.2020 12:47 Paweł Kęska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dział Rozwoju Kadry Naukowej
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projektowanie uniwersalne (POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19) 9.0 26.01.2022 08:31 Szymon Iwańczuk
Projektowanie uniwersalne (POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19) 8.0 26.01.2022 08:30 Szymon Iwańczuk
Projektowanie uniwersalne (POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19) 7.0 04.11.2021 10:13 Szymon Iwańczuk
Projektowanie uniwersalne 6.0 15.10.2021 12:33 Szymon Iwańczuk
Projektowanie uniwersalne 5.0 19.01.2021 12:35 Szymon Iwańczuk
Projektowanie uniwersalne 4.0 07.01.2021 09:41 Monika Ciślak
Projektowanie uniwersalne 3.0 07.01.2021 07:31 Paweł Kęska
Projektowanie uniwersalne 2.0 31.12.2020 12:48 Paweł Kęska
Projektowanie uniwersalne 1.0 31.12.2020 12:47 Paweł Kęska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}