PSW w Jaśle - Uczelnią bez barier
Tytuł projektu
PSW w Jaśle - Uczelnią bez barier
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Podkarpacka Szkoła Wyższa im. Bł. Ks. Władysława Findysza w Jaśle
Nazwa programu
PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Konkurs
UCZELNIA DOSTĘPNA II
Wartość projektu
2 474 353,20 PLN
Wartość dofinansowania
2 400 122,60 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.01.2021 r. do 31.10.2023 r.
Poznaj nasz zespół
KIEROWNIK PROJEKTU – dr Katarzyna Szajowska, prof. PSW
SPECJALISTA DS. ROZLICZEŃ – mgr inż. Marek Polański
SPECJALISTA DS. OBSŁUGI PROJEKTU – mgr inż. Paweł Polański
PEŁNOMOCNIK REKTORA DS. OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI – mgr Agnieszka Gorgosz
KONSULTANT DYDAKTYCZNY – mgr Lucyna Mamroł
Zobacz efekt naszej pracy
Zdjęcie nr 1 – przedstawia specjalistyczne oznaczenia poziome, tj. linie naprowadzające, plan tyflograficzny oraz tabliczki z piktogramem i alfabetem Braillea do oznaczenia pomieszczeń.
Zdjęcie nr 2 – przedstawia specjalistyczne oznaczenia poziome, tj. linie naprowadzające, informacyjny monitor ekranowy oraz tabliczki z piktogramem i alfabetem Braillea do oznaczenia pomieszczeń.
Zdjęcie nr 3 – przedstawia oznakowane 3 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz podjazd dla osób z niepełnosprawnością.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Nasz projekt poprawił dostępność Podkarpackiej Szkoły Wyższej im. Bł. Ks. Władysława Findysza w Jaśle dla osób z niepełnosprawnością (w tym studentów oraz pracowników) poprzez wdrożenie zmian organizacyjnych, architektonicznych, technologicznych i edukacyjnych oraz poprzez podniesienie świadomości i kompetencji kadry uczelni z zakresu niepełnosprawności, które pozwoliły na likwidację barier i poprawę dostępu osób z niepełnosprawnościami do kształcenia na poziomie wyższym. Poprzez poczynione zakupy do pracowni komputerowej i biblioteki stworzono stanowiska dla osób niewidomych, słabowidzących i z dysfunkcją kończyn górnych zlikwidowano bariery i jednocześnie umożliwiono tym osobom korzystanie ze sprzętu komputerowego i jego zasobów. Przeprowadzone szkolenia w ramach projektu podniosły świadomość kadry dydaktycznej (poprzez rozwinięcie umiejętności dydaktycznych, które umożliwiły dostosowanie metod kształcenia nie tylko do nowości technologicznych i sprzętowych, ale przede wszystkim do indywidualnych potrzeb studentów z niepełnosprawnościami), zarządzającej (poprzez dostosowanie jej kompetencji zarządczych do zmian zachodzących w PSW w zakresie dostępności uczelni) i administracyjnej (umożliwiły one zdobyć wiedzę nt. efektywnego porozumiewania się ze studentami oraz kandydatami na studia z niepełnosprawnościami). Dostosowano budynek i terenu wokół niego do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności poprzez oznakowanie i adaptację 3 miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami, poprzez oznakowanie budynku zwiększające jego dostępność architektoniczną dzięki zastosowaniu: tabliczek z piktogramem i alfabetem Braillea do oznaczenia pomieszczeń oraz wyjść ewakuacyjnych, specjalistycznych oznaczeń do windy z alfabetem Braillea, specjalistycznych oznaczeń poziomych, tj. linii naprowadzających i punktorów uwagi, planu tyflograficznego, informacyjnych monitorów ekranowych oraz innych wdrożonych rozwiązań.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Z wyników projektu skorzystają studenci (obecni studenci oraz przyszli studenci), kandydaci na studia jak również pracownicy dydaktyczni, administracyjni oraz kadra zarządzająca.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Największym wyzwaniem w trakcie realizacji projektu była ograniczona dostępność sprzętu komputerowego (bądź mała dostępność podzespołów komputerowych) na rynku oraz niestabilność i wzrost cen sprzętu komputerowego co miało wpływ na przedłużające się procedury wyłonienia dostawców oraz przesunięcia środków w budżecie zadania projektu - problemy te były spowodowane pandemią Covid-19 oraz wojną na Ukrainie.