Pytania i odpowiedzi
Realizujesz projekt i masz trudności w związku z epidemią koronawirusa? Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez naszych Beneficjentów.
Czy w związku z ustawą z dnia 3.04.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. wszystkie projekty zostały automatycznie wydłużone o 3 miesiące? Co to oznacza "w praktyce" dla Beneficjenta?
Beneficjent może wydłużyć realizację projektu o 90 dni, zgodnie z zapisami specustawy. Zmiana ta nie wymaga złożenia wniosku o wprowadzenie zmian do projektu ani zgody NCBR. Brak również konieczności zawierania aneksu do umowy o dofinansowanie. Prosimy jedynie o wysłanie powyższej informacji do opiekuna projektu przez system SL.
Czy jako Spółka otrzymująca dofinansowanie możemy zwrócić się w ramach tzw. tarczy antykryzysowej o możliwość refundacji wynagrodzeń przy uzyskaniu umorzenia składek ZUS?
Spółka może ubiegać się o dopłatę do wynagrodzenia pracowników do FGŚP, PUP, ZUS lub skorzystać z jakichkolwiek ulg określonych w przepisach specustawy COVID-19. Niemniej jednak korzystanie z tych ulg/dopłat nie może powodować podwójnego finansowania. Beneficjent wnioskując o te środki zobowiązany jest złożyć oświadczenie o braku podwójnego finansowania. Jeżeli więc beneficjent realizujący projekt, uzyska dopłaty na wynagrodzenie pracowników projektu, nie będzie mógł rozliczyć wynagrodzeń w całości jako wydatki kwalifikowalne, a tylko w takiej wysokości w jakiej nie uzyskał dofinansowania czy też innej formy wsparcia np. dopłaty do wynagrodzeń w ramach tzw. tarczy antykryzysowej ze środków publicznych. Zgodnie bowiem z Wytycznymi kwalifikowalności (rozdział 6.7), niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków w projektach.
Spółka z powodu epidemii utraciła zlecenia od kontrahentów i w konsekwencji źródło generowania środków na realizację projektu - spółka rozlicza się na podstawie refundacji. Czy istnieje możliwość przejścia z refundacji na wypłatę zaliczek?
Jeżeli chcą Państwo zmienić formę finansowania projektu z refundacji na rzecz zaliczek - w takim przypadku prosimy o złożenie wniosku w systemie SL z prośbą o zmianę formy finansowania projektu. Decyzja w tym zakresie będzie podejmowana indywidualnie, na podstawie analizy przebiegu realizacji projektu, historii rozliczeń w projekcie, weryfikacji poniesionych wydatków.
Czy w związku z sytuacją wywołaną COVID-19 istnieje możliwość przeznaczenia niewykorzystanych dotacji w ramach realizowanych projektów dotacji na cele inne niż te określone w umowach o dofinansowanie.
Środki powinny być wydatkowane zgodnie z budżetem projektu na realizację zaplanowanych prac w projekcie. Zachęcamy jednocześnie do śledzenia innych programów pomocowych realizowanych przez instytucje pośredniczące oraz wdrażające (PARP, POPC, BGK, OPI itd.)
Czy istnieje możliwość, by z zaliczki sfinansować zakup środka trwałego, który został zaplanowany w projekcie, ale dla którego kosztami kwalifikowanymi jest amortyzacja?
Formy rozliczania środków trwałych zostały określone w przewodniku kwalifikowalności kosztów w korespondencji z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności kosztów. W związku z powyższym nie ma możliwości zmiany formy rozliczania środków trwałych na inny inne niż wskazane w Przewodniku, tj. odpisy amortyzacyjne, leasing, wynajem.
Czy są lub będą wprowadzone jakieś uproszczenia w zakresie przesuwania kosztów pomiędzy kategoriami? W większym stopniu, niż to wynika z umowy o dofinansowanie.
Umowa dopuszcza szereg uproszczeń w zakresie dozwolonych przesunięć kosztów między kategoria kosztów czy też pomiędzy pozycjami w obrębie danej kategorii kosztów.
Czy, a jeśli tak, to jaki jest limit przesunięć wydatków między pozycjami wewnątrz danej kategorii (np. wynagrodzeń z jednego stanowiska pracy na drugie)?
Zapisy umowy o dofinansowanie wskazują, że przesunięcia wewnątrz kategorii kosztów kwalifikowanych nie wymagając zmiany umowy w formie aneksu lecz poinformowania Instytucji Pośredniczącej najpóźniej wraz z wnioskiem o płatność poprzez system SL.
Czy możliwe jest zawieszenie projektu w trakcie trwającej epidemii?
Tak, istnieje możliwość zawieszenia projektu. Zmiana taka wymaga złożenia wniosku o zmiany w projekcie i podpisania aneksu do umowy. Zawieszenie projektu jest równoznaczne z zawieszeniem kwalifikowalności kosztów w tym okresie.
W związku z COVID-19 wystąpiła w projekcie konieczność zakupu środków ochrony bezpośredniej - termometry, maski, rękawiczki, środki do dezynfekcji. Czy NCBR planuje zwiększenie wartości projektu z przeznaczeniem na tego typu zakupy?
Środki ochrony osobistej mogą stanowić koszt kwalifikowany projektu jeżeli są to koszty niezbędne do realizacji projektu. Koszt niezaplanowany w projekcie należy wprowadzić do kosztów bezpośrednich budżetu poprzez aneks do umowy poprzedzony wnioskiem o zmiany. Koszty te mogą zostać pokryte także z kosztów pośrednich projektu. Centrum nie ma możliwości zwiększenia wartości projektu, nowe pozycje kosztowe mogą być finansowane w ramach ewentualnych oszczędności.
W budżecie projektu jest pozycja "budowa prototypu” o wartości 300 000 zł. W ramach tej pozycji będą kupowane różne elementy w różnych cenach. Czy wszystkie zakupy powinny być realizowane przez Bazę konkurencyjności (300 000zł>50 000zł)? Czy też każdy z tych zakupów może być realizowany w innym trybie?
Kwestia szacowania wartości zamówienia i ustalenia czy dane zamówienia w ramach jednej pozycji stanowią zamówienia tożsame (podmiotowo, przedmiotowo, czasowo). Należy sprawdzić czy przesłanki te kumulatywnie są spełnione. Prawidłowo oszacowana wartość zamówienia ma na celu uniknięcie podziału zamówienia poprzez zaniżenie wartości zamówienia bądź obejście przepisów Wytycznych. Beneficjent może udzielić tożsamych zamówień w ramach kilku postepowań, ale wymagane jest konsekwentnie zachowanie właściwego trybu.
Chcemy zmienić w pozycji budżetowej (dotyczy zakupów w projekcie) parametr urządzenia oraz dołączyć nadajnik. Czy taka zmiana wymaga wysłania do NCBR "Wniosku o zmianę” w SL2014 i papierowo, czy też w innej formie?
Tak, powyższa zmiana jest zmianą zakresu rzeczowego w projekcie i wymaga zgody IP. W związku z powyższym należy złożyć wniosek o wprowadzenie zmian do projektu, który będzie podlegał ocenie zasadności wprowadzenia tych zmian. W przypadku konieczności wysłania wniosku o zmiany do opinii eksperta zewnętrznego zgodnie z zapisami umowy – okres rozpatrywania wniosku ulega wydłużeniu.
Czy oczekując na zgodę NCBR na zmianę parametru urządzenia wykazywanego w budżecie projektu, możemy rozpocząć proces wyłaniania wykonawcy poprzez zamieszczenie Zapytania ofertowego w Bazie konkurencyjności?
Postępowanie o udzielenie zamówienia może być przeprowadzone przed rozpoznaniem przez NCBR wniosku o wydanie zgody na wprowadzenie zmian w projekcie. W takim przypadku zamawiający po wyborze wykonawcy może zawrzeć z nim na własne ryzyko warunkową umowę o skutku zawieszającym. Zgoda na zmianę w projekcie nie oznacza potwierdzenia kwalifikowalności wydatków wynikającego z zamówienia.
W związku ze zwolnieniem beneficjenta z opłacania składek ZUS przez 3 miesiące zmniejszy się wartość realizowanego projektu. Czy ten fakt wymaga aneksowania umowy o dofinansowanie?
Jeżeli nie będzie konieczności wykorzystania zaoszczędzonych środków na inne pozycje budżetowe w projekcie należy podpisać aneks zmniejszający przyznaną kwotę dofinansowania na projekt. Proszę pamiętać, że jest to decyzja nieodwracalna, zmniejszona kwota dofinansowania nie może być ponownie zwiększona jeśli się okaże, że szacowane koszty uległy zwiększeniu w wyniku np. wzrostu cen.
Czy będzie możliwość wydłużania etapów projektu z powodu ograniczeń COVID-19 i czy będzie można przesuwać ewentualne oszczędności na wynagrodzenia, które nam wzrosną kiedy wydłużymy projekt?
Zapisy umowy wskazują możliwości przesuwania środków między kategoriami kosztów. Proszę w tym zakresie o analizę zapisów i ewentualnie złożenie wniosku o zmiany, jeżeli zmiana wymaga zgody IP.
Co z projektami, które już zostały zakończone, a ostatnie wnioski o płatność nie zostały zweryfikowane na miejscu u Beneficjenta w związku z COVID?
Czynności kontrolne w Centrum nie zostały wstrzymane. Centrum przeprowadza czynności kontrolne jak i weryfikuje wnioski o płatność, w tym wnioski o płatność końcową w trybie zdalnym. Przekazanie płatności końcowej następuję pod warunkiem zrealizowania zakresu rzeczowego i zatwierdzenia informacji końcowej przez Instytucję Pośredniczącą.
Co powinniśmy zrobić, gdy przeprowadzając procedurę szacowania wartości zamówienia (wysyłka opisu przedmiotu szacowania i formularza mailowo do więcej niż 3 potencjalnych oferentów) nie dostajemy żadnej odpowiedzi zwrotnej?
Beneficjent może oprzeć szacowanie wartości zamówienia na wartości określonej dla danej pozycji zawartej we wniosku o dofinansowanie. Ostatecznie może przygotować notatkę z szacowania i udzielić zamówienia według najbardziej rygorystycznego trybu udzielenia zamówienia.
Czy w ramach projektu dopuszczalne jest elektroniczne podpisywanie dokumentów np. rachunków do umów zleceń, protokołów odbioru prac, etc.?
Jeżeli forma pisemna dokumentu jest wymagana przepisami prawa powszechnie obowiązującego lub umowy o dofinansowanie, powinien być on podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W pozostałym zakresie zwykły podpis elektroniczny będzie wystarczający do opatrzenia dokumentu.
W związku z COVID-19 występują opóźnienia z dostawą sprzętu komputerowego i tym samym ograniczenie dostępności wyboru przetargowego wg zadanych parametrów. Czy można zastąpić tymczasowo ten sprzęt innym dostępnym w zasobach beneficjenta?
Tak istnieje taka możliwość pod warunkiem że wydatek spełnia warunki kwalifikowalności, określone w Wytycznych i Przewodniku np. – sprzęt ten nie mógł zostać zakupiony ze środków UE oraz ma parametry określone we wniosku o dofinansowanie.
Możliwe jest opóźnienie dostaw maszyn i urządzeń, które są rozliczane na podstawie amortyzacji. Co jeśli amortyzacja zostanie odliczana po kilku miesiącach od rozpoczęcia projektu mimo, że była przewidywana w odliczaniu od I etapu?
Koszt jest kwalifikowany w okresie realizacji projektu, stąd może zostać rozliczony w projekcie w terminie późniejszym niż pierwotnie wskazano we wniosku o dofinansowanie. Jeżeli w tym zakresie wymagane jest wydłużenie realizacji etapu I – proszę o złożenie wniosku o zmiany.
Jeżeli wdrożenie produktu na rynek jest utrudnione a czasami nie jest możliwe - czy taki projekt może zostać wcześniej zamknięty bez żadnych konsekwencji finansowych dla beneficjenta?
Zgodnie z zapisami umowy istnieje możliwość wcześniejszego zakończenia realizacji projektu. Beneficjent realizujący projekt nie jest zobowiązany do kontynuowania badań bądź do wdrożenia wyników badań, gdy brak jest celowości kontynuowania tychże prac, bądź wdrożenia ich wyników. Instytucja Pośrednicząca dokona analizy bezcelowość dalszej realizacji projektu mając na uwadze wystąpienie okoliczności niezależnych od beneficjenta przy zachowaniu przez niego należytej staranności oraz postępowaniu zgodnie z Umową. W takiej sytuacji realizację projektu uznaje się za zakończoną, a beneficjent otrzyma dofinansowanie proporcjonalne do zakresu zrealizowanych prac.
Czy dopuszczalna jest zmiana zakresu projektu w związku ze zmianą sytuacji rynkowej (rezygnacja z niektórych celów projektu i poniesienia kosztów na ich realizację)?
Zmiana zakresu rzeczowego wymaga zgody IP. Proszę o złożenie wniosku o zmiany.
Czy Instytucja Zarządzająca przewiduje możliwość dalszego wypłacania środków w formie zaliczki w sytuacji przekroczenia łącznego limitu zaliczek wskazanego w umowie o dofinansowanie?
IP, za zgoda IZ, umożliwiła zmniejszenie kwoty zatrzymanej na zakończenie projektu z 10 do 5% wartości przyznanego dofinansowania. Aby skorzystać z tego rozwiązania należy złożyć wniosek o zmiany. Decyzja będzie podejmowana indywidulanie na podstawie Państwa wniosku oraz analizy przebiegu realizacji projektu.
W związku z pandemią, prawie niemożliwe jest przeprowadzanie pierwszych rozmów z odbiorcami naszego produktu. Jak taka sytuacja wpływa na spełnienie przez nas wskaźników sprzedaży?
W pierwszej kolejności należy dążyć do pełnej realizacji projektu oraz osiągnięcia założonych wskaźników rezultatów zakładanych we wniosku o dofinansowanie. Zapisy umowy wskazują, że w przypadku nieosiągnięcia zakładanych wartości wskaźników Instytucja Pośrednicząca może pomniejszyć dofinansowanie proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia. Podjęcie decyzji w tej sprawie będzie poprzedzone indywidulaną analizą realizacji prac w projekcie w szczególności czy faktycznie brak możliwości realizacji zakładanych wskaźników wynika z COVID-19. W związku z powyższym zmiana zakładanych wartości wskaźników wymaga złożenia wniosku o zmiany.
Czy w okresie trwałości projektu, dla którego w umowie o dofinansowanie wpisano stawkę ryczałtową (zamiast procedury monitorowania dochodu), wymagane jest monitorowanie wyłącznie wskaźnika rezultatu czyli przychodów generowanych przez projekt?
Obowiązek zwrotu dochodu wygenerowanego w projekcie dotyczy tylko jednostek naukowych. Szczegółowe warunki zwrotu i monitorowania dochodu w projektach NCBR znajdują się w dokumencie Procedura wyliczania i monitorowania dochodu dla beneficjentów otrzymujących dofinansowanie w ramach I i IV osi POIR opublikowanym na stronie NCBR.
W jaki sposób, w obecnej sytuacji COVID-19, przeprowadzić audyt zewnętrzny w realizowanym projekcie?
Jeżeli nie ma możliwości przeprowadzenia audytu w projekcie w chwili obecnej, mogą Państwo przeprowadzić audyt później i rozliczyć koszt w okresie kwalifikowalności kosztów. Jedną z dopuszczonych form prowadzenia czynności kontrolnych ze względu na stan zagrożenia COVID19 jest prowadzenie działań sprawdzających zdalnie.
Z powodu COVID-19 nie zostanie przeprowadzone uruchomienie linii pilotażowej wraz z przeszkoleniem pracowników. Czy należy podpisać Aneks do umowy?
Należy zawrzeć aneks w formie pisemnej i określić w nim istotne zmiany w umowie, zgodnie z zapisami sekcji 6.5.2 pkt 20 lit. c) Wytycznych.
W ramach umowy z wykonawcą zostaną naliczone kary za wykonanie przedmiotu umowy. Jak powinniśmy rozliczyć taki wydatek i czy ta kwota pomniejsza wartość wydatków kwalifikowalnych i dofinansowanie?
Zgodnie z Wytycznymi płatności otrzymane przez beneficjenta z tytułu kar umownych nie pomniejszają wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu (rozdz. 6.9 pkt. 4).
Czy podczas pandemii jest możliwe wyłączenie stosowania zasady konkurencyjności przy szukaniu pracowników na umowę b2b, którzy nie byli wymienieni we wniosku o dofinansowanie?
Jeżeli zamówienie nie może być zrealizowane w trybie zasady konkurencyjności ze względu na COVID-19, a panująca epidemia ma bezpośredni wpływ na to, wówczas można skorzystać z wyłączenia zasady konkurencyjności ze względu na wyjątkową sytuację. Jeżeli jednak zamawiający może przeprowadzić normalną procedurę, zachować terminy itd., to powinien udzielić zamówienia zgodnie z procedurami określonymi w Wytycznych.