Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-001/25
Nabór Ścieżka SMART skierowany jest do dużych przedsiębiorstw, planujących realizację kompleksowych projektów na rzecz dostępności z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Realizacja modułu B+R jest obligatoryjna. Pozostałe moduły przedsiębiorstwo może realizować w zależności od potrzeb i specyfiki projektu. Wdrożenie wyników modułu B+R może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo z własnych środków. Projekty muszą wpisywać się w zakres tematyczny naboru.
W naborze mogą wziąć udział duże przedsiębiorstwa samodzielnie występujące o wsparcie projektu. Zgodnie z kryteriami wyboru firmy duże (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
- Duże przedsiębiorstwa
Duże przedsiębiorstwa (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie.
-
Rozwiń tekst
Na co
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Przedmiotem każdego z modułów realizowanych w ramach projektu musi być rozwiązanie problemu lub problemów osób ze szczególnymi potrzebami istotnie przyczyniające się do zwiększenia dostępności, rozumianego jako zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w przestrzeni fizycznej (w tym budynkach, urządzeniach), rzeczywistości cyfrowej, systemach informacyjno-komunikacyjnych, produktach, usługach, procesach lub zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób.Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, które obejmują:
- Moduł B+R – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na realizację prac B+R (badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych) w celu doprowadzenia do opracowania innowacji produktowej lub innowacji w procesie biznesowym dotyczącej funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług;
- Moduł Wdrożenie innowacji – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na wdrożenie w działalności przedsiębiorstwa wyników prac B+R w formie innowacyjnych produktów lub procesów biznesowych dotyczących funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług;
- Moduł Infrastruktura B+R – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na inwestycję w infrastrukturę B+R niezbędną do realizacji agendy badawczej na rzecz tworzenia innowacyjnych produktów (wyrobów lub usług) lub procesów biznesowych dotyczących funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług;
- Moduł Cyfryzacja – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na realizację inwestycji związanych z zastosowaniem rozwiązań cyfrowych w przedsiębiorstwie zmierzających do cyfryzacji produkcji, procesów w przedsiębiorstwie, jak i cyfryzacji produktów, usług, modelu biznesowego oraz zapewnienia cyberbezpieczeństwa;
- Moduł Zazielenienie przedsiębiorstw – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na transformację przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym rozwój nowych modeli biznesowych na to ukierunkowanych;
- Moduł Internacjonalizacja – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na promocję zagraniczną produktów (wyrobów lub usług) pod marką produktową przedsiębiorstwa lub produktów będących własnością przedsiębiorcy lub planowanych do opracowania/wdrożenia w ramach Projektu lub uzyskanie ochrony praw własności przemysłowej lub ich obronę w przypadku ich naruszenia;
- Moduł Kompetencje – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na doskonalenie kompetencji pracowników i osób zarządzających w zakresie realizowanego Projektu, zdobywanie przez nich nowych umiejętności oraz wiedzy, a także nabywanie kwalifikacji.
Wniosek o dofinansowanie obowiązkowo musi obejmować moduł B+R. Pozostałe moduły mają charakter fakultatywny.
Duże przedsiębiorstwa (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie. -
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Nabór dotyczy projektów na rzecz dostępności.
Projekt dofinansowany w naborze musi wpisywać się dodatkowo w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
50 000 000 zł - na projekty realizowane przez duże przedsiębiorstwa samodzielnie
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych modułu B+R: 3 mln zł (w przypadku realizowania zarówno modułu B+R, jaki i Wdrożenie innowacji limit 3 mln zł odnosi się do jednego, wybranego modułu).
Maksymalna wartość dofinansowania wynosi 70 mln zł łącznie na cały projekt, przy czym kwota ta nie może przekroczyć kwoty alokacji w naborze.
Poziom dofinasowania uzależniony jest od wybranego rodzaju pomocy publicznej w ramach modułów.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia konkursu lub inicjatywy: 4.04.2025
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 9.05.2025
- Zakończenie naboru wniosków: 30.06.2025, godz. 16.00.
- Wyniki konkursu:
Przewidywany termin zatwierdzenia wyników I etapu oceny projektów wynosi 70 dni od zakończenia naboru. W terminie 7 dni od zatwierdzenia wyników I etapu oceny opublikowana zostanie lista projektów zakwalifikowanych do II etapu oceny oraz projektów, które otrzymały ocenę negatywną.
Przewidywany termin zatwierdzenia wyników II etapu oceny projektów wynosi 130 dni od zakończenia naboru. W terminie 7 dni od zatwierdzenia wyników II etapu oceny publikowane są wyniki naboru (informacja o projektach wybranych do dofinansowania oraz o projektach, które otrzymały ocenę negatywną w II etapie).
Lista rankingowa jest ostateczna.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego IP (link do systemu LSI2.0 – możliwość składania wniosków od 9.05.2025)
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Wnioski złożone w konkursie są ocenione zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący FENG. Ocena jest dwuetapowa. Ocena w obu etapach dokonywana jest przez ekspertów, którzy wchodzą w skład Komisji oceny projektów.
Ocena w I etapie odbywa się bez spotkania z udziałem wnioskodawcy. W tym etapie wnioskodawca nie jest wzywany do poprawienia lub uzupełnienia wniosku.
W II etapie wnioskodawca może zostać wezwany do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w zakresie określonym przez NCBR. Elementem oceny jest spotkanie z wnioskodawcą.
-
Rozwiń tekst
Procedura odwoławcza
W przypadku negatywnej oceny projektu (zarówno w I jak i w II etapie oceny), wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia protestu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie wdrożeniowej oraz Regulaminie Wyboru Projektów.
-
Rozwiń tekst
Ważne dokumenty dodatkowe
-
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
ZAKRES TEMATYCZNY NABORU
- Czy w ramach naboru FENG.01.01-IP.01-001/25 projekt musi zawierać prace badawczo-rozwojowe związane bezpośrednio z dostępnością?
Odp. Tak. W ramach naboru „na rzecz dostępności” projekt powinien przyczyniać się do zwiększenia dostępności produktów, usług lub procesów dla osób ze szczególnymi potrzebami. Moduł B+R musi być ukierunkowany na opracowanie innowacyjnych rozwiązań wspierających dostępność.
- Czy projekt musi rozwiązywać problem dostępności w sposób bezpośredni, czy wystarczy, że pośrednio wspiera osoby ze szczególnymi potrzebami?
Odp. Projekt musi bezpośrednio przyczyniać się do zwiększenia dostępności – np. poprzez zniesienie barier w przestrzeni fizycznej, cyfrowej, informacyjnej lub funkcjonalnej. Pośrednie korzyści nie są wystarczające do spełnienia kryterium.
- Czy projekt może dotyczyć tylko jednej grupy osób ze szczególnymi potrzebami (np. osób niewidomych)? Czy musi być to szersza grupa osób?
Odp. Tak. Projekt może być ukierunkowany na rozwiązanie problemów konkretnej grupy, o ile przyczynia się do zwiększenia dostępności i spełnia pozostałe kryteria konkursowe. Nie ma obowiązku adresowania wszystkich grup jednocześnie.
- Proszę o informację czy przedstawione pomysły kwalifikują się do dofinansowania w ramach naboru nr FENG.01.01-IP.01-001/25 - Ścieżka SMART – dostępność:
- Czy innowacyjne rozwiązanie polegające na opracowaniu innowacyjnego krzesła/siedziska wspierającego zdrowie i dobre samopoczucie użytkownika kwalifikuje się do dofinansowania?
- Czy w ramach naboru dla dostępności będzie kwalifikował się produkt (opracowany w ramach modułu B+R) usuwający bariery w komunikowaniu się adresowany do dzieci z doświadczeniem migranckim?
- Czy w ramach naboru można dofinansować projekty, które dotyczą prowadzenia prac B+R nad produktem leczniczym lub spożywczym przyczyniającym się do zwiększenia dostępności produktowej dla zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób np. kobiet ciężarnych lub osób starszych?
Odp. Zwracamy uwagę, że to wnioskodawca powinien najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie jaką barierę jego rozwiązanie ma niwelować, a następnie opisać i uzasadnić to we wniosku o dofinansowanie, aby eksperci mogli to ocenić. Dofinansowanie w konkursie FENG.01.01-IP.01-001/25 w ramach Ścieżki SMART na rzecz dostępności, mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Przedmiotem każdego z modułów realizowanych w ramach Projektu musi być rozwiązanie problemu lub problemów osób ze szczególnymi potrzebami, istotnie przyczyniające się do zwiększenia dostępności, rozumianego jako zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w przestrzeni fizycznej (w tym budynkach, urządzeniach), rzeczywistości cyfrowej, systemach informacyjno-komunikacyjnych, produktach, usługach, procesach lub zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób. Składając wniosek w trwającym naborze należałoby uwzględnić informację o zdiagnozowanych potrzebach i barierach dostępnościowych, które rozwiązanie miałoby niwelować. Na tym etapie to wnioskodawcy muszą sami ocenić czy założenia ich projektu wpisują się w zakres tematyczny konkursu, ponieważ zgodność projektu z zakresem naboru jest jednym z kryteriów oceny wniosku – kwestia ta będzie stanowiła przedmiot oceny eksperckiej.
Zaznaczę, że oprócz przedstawienia innowacyjnych funkcjonalności rozwiązania, należałoby uwzględnić informację o zdiagnozowanych potrzebach i barierach dostępnościowych, które rozwiązanie miałoby niwelować. Nieprawidłowa interpretacja pojęcia dostępność, tj. niezgodna z powyższym opisem, w tym brak wykazania zgodności projektu z ustawami dot. dostępności, a także brak opisu zaspokojenia faktycznych potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami oraz brak realnej eliminacji barier, w ocenie ekspertów może skutkować niezgodnością projektu z zakresem naboru określonym w Regulaminie wyboru projektów.
- Zwracamy się z prośbą o wyjaśnienie czy w ramach konkursu „dostępność” możliwe jest złożenie wniosku na rozwój procesu produkcji leku biopodobnego, dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie dostępności leku wśród pacjentów chorujących na łuszczycę?
Odp. Na tym etapie muszą Państwo sami ocenić czy założenia Państwa projektu wpisują się w zakres tematyczny konkursu, ponieważ zgodność projektu z zakresem naboru jest jednym z kryteriów oceny wniosku – kwestia ta będzie stanowiła przedmiot oceny eksperckiej. Zwracamy natomiast uwagę, że zniesienie barier nie polega na produkcji kolejnego produktu, który jest obecnie dostępny na rynku, tylko na zniesieniu bariery która związana jest z takim produktem. Takim przykładem może być wielkość tabletki, konsystencja leku, czyli czynnik którego zmiana zniesie barierę w dostępności pewnej grupy osób do tego leku.
OCENA WNIOSKÓW - kryteria
- Czy w ramach kryterium „charakter badawczo-rozwojowy modułu” dopuszczalne jest uwzględnienie prac rozwojowych opartych na istniejących technologiach, jeśli prowadzą one do opracowania nowego zastosowania lub znaczącego ulepszenia istniejącego produktu?
Odp. Tak, w ramach kryterium „charakter badawczo-rozwojowy modułu” dopuszczalne jest uwzględnienie prac rozwojowych opartych na istniejących technologiach, pod warunkiem, że prowadzą one do opracowania nowego zastosowania lub znacząco ulepszają istniejący produkt, proces lub usługę, oraz wiążą się z ryzykiem technologicznym i niepewnością co do osiągnięcia zakładanych rezultatów oraz innowacyjny produkt/proces znacząco różni się od produktów/procesów istniejących na rynku polskim
- Jeżeli głównym celem projektu jest poprawa dostępności dla określonej grupy użytkowników (np. osób starszych), ale projekt nie wprowadza nowości technologicznej, to czy może zostać uznany za spełniający kryterium badań i rozwoju? Jakie elementy muszą być obecne, aby projekt został zakwalifikowany jako B+R?
Odp. Nie. Projekt musi zawierać elementy nowości technologicznej i ryzyka badawczego. Sama adaptacja istniejących rozwiązań bez komponentu badawczo-rozwojowego nie wystarczy do spełnienia kryterium. Aby projekt został zakwalifikowany jako B+R, to prace wykonywane w projekcie muszą wpisywać się w definicję badań przemysłowych lub prac rozwojowych lub przynajmniej prac rozwojowych. Muszą prowadzić do opracowania nowego lub znacząco ulepszonego produktu, procesu lub technologii, które nie są dostępne na rynku krajowym. Konieczne jest także, aby prace miały charakter twórczy i systematyczny – nie mogą polegać jedynie na rutynowym dostosowaniu istniejących rozwiązań. Ponadto projekt powinien zawierać elementy ryzyka technologicznego – tzn. niepewność co do osiągnięcia zakładanych rezultatów, konieczność przeprowadzenia testów, eksperymentów.
- W jaki sposób wnioskodawca powinien wykazać, że planowane rozwiązanie w zakresie dostępności jest innowacyjne i nie posiada odpowiedników na rynku krajowym? Czy wymagane jest przedstawienie konkretnych dowodów lub analiz potwierdzających brak podobnych rozwiązań?
Odp. Tak. Wnioskodawca powinien uzasadnić nowość rozwiązania, np. poprzez analizę rynku, przegląd patentów, publikacji lub dostępnych produktów. Celem jest wykazanie, że projekt wnosi nową wartość w obszarze dostępności.
- Jaki rodzaj innowacyjnego rozwiązania jest możliwy w tym naborze? Czy możliwe jest uznanie za innowację rozwiązania, które istnieje za granicą, ale nie jest dostępne w Polsce?
Odp. Tak, jeśli rozwiązanie nie jest dostępne na rynku krajowym, a projekt zakłada jego opracowanie lub adaptację w warunkach technicznych i użytkowych istotnie różniących się od oryginału, może zostać uznany za innowacyjny. Należy jednak wykazać elementy twórcze i ryzyko technologiczne.
- Czy projekt może polegać na innowacji w zakresie dostępności, ale mieć charakter organizacyjny lub społeczny, czy musi być to innowacja technologiczna?
Odp. W module B+R wymagana jest innowacja technologiczna (produktowa lub procesowa). Innowacje organizacyjne lub społeczne mogą być elementem projektu, ale nie mogą stanowić jego głównego rezultatu w module B+R. Można je natomiast rozwijać w innych modułach, np. wdrożeniowym lub kompetencyjnym.
- W jaki sposób należy formułować cechy i funkcjonalności innowacji produktowej lub w procesie biznesowym w projekcie, w tym kamienie milowe, aby spełniały kryterium oceny w konkursie FENG.01.01-IP.01-001/25? Czy wystarczające jest wskazanie ogólnych etapów realizacji, czy wymagane są konkretne, mierzalne rezultaty powiązane z harmonogramem i budżetem?
Odp. W konkursie FENG.01.01-IP.01-001/25 – Ścieżka SMART na rzecz dostępności, cechy i funkcjonalności innowacji produktowej lub procesowej muszą być opisane w sposób konkretny, mierzalny i powiązany z harmonogramem oraz budżetem projektu. Ogólne wskazanie etapów realizacji nie jest wystarczające do spełnienia kryterium oceny. Konieczne jest opisanie co dokładnie zostanie opracowane lub wdrożone – nie zalecamy używania ogólników. Konieczne jest wskazanie parametrów technicznych, funkcjonalnych lub użytkowych, które będzie można zweryfikować – niewystarczające będzie sformułowanie „zgodny” czy „spełniający normę”, należy podać konkretne wartości wraz z jednostkami. Każda kluczowa cecha/funkcjonalność powinna być przypisana do konkretnego kamienia milowego, który będzie miał określony termin realizacji, będzie zawierał wskaźnik weryfikacji oraz będzie powiązany z budżetem (np. koszty materiałów, usług, personelu). Kamienie milowe powinny być mierzalne, realistyczne i możliwe do zweryfikowania. Wskaźniki realizacji powinny być konkretne, ilościowe lub jakościowe, i możliwe do weryfikacji w określonym czasie.
- Czy będzie możliwość poprawienia wniosku, jeżeli w module B+R, jedno z zadań zostanie zaplanowane jako badania przemysłowe, a podczas oceny eksperci uznają, że powinny to być prace rozwojowe? Czy wniosek zostanie odrzucony jako niespełniający wymagań?
Odp. Jeżeli jedno z zadań w module B+R zostanie błędnie przypisane do badań przemysłowych, zamiast do prac rozwojowych będzie możliwość poprawy tego aspektu w II etapie.
- Jak rozumieć zapis wypracowania nowej wiedzy w projekcie? Czy powszechnie znane metodyki badawcze mogą zostać uwzględnione w projekcie?
Odp. Do wykazania nowej wiedzy konieczne jest rozeznanie stanu techniki i zapoznanie się z charakterem i definicją badań przemysłowych. Badania przemysłowe oznaczają badania planowane lub badania krytyczne mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności celem opracowania nowych produktów, procesów lub usług, lub mające na celu wprowadzenie znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów lub usług (...) - szczegóły w Kryteriach wyboru projektów.
Tak, powszechnie znane metodyki badawcze mogą zostać uwzględnione. Dobór metody do danego projektu podlega ocenie ekspertów.
- Czy struktura właścicielska przedsiębiorstwa ma wpływ na ocenę?
Odp. Struktura właścicielska nie ma wpływu na ocenę projektu. Warunkiem koniecznym jest to, aby działalność wnioskodawcy była prowadzona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i potwierdzona na dzień złożenia wniosku wpisem do odpowiedniego rejestru, tj. konieczny jest albo wpis do KRSu i wówczas adres siedziby przedsiębiorstwa lub co najmniej jednego oddziału musi znajdować się na terytorium RP albo wpis do CEiDG i tu obowiązuje zasada, że co najmniej jeden adres wykonywania działalności gospodarczej znajduje się na terytorium RP.
REALIZACJA MODUŁÓW
- Czy możliwa jest następująca realizacja dwóch modułów równolegle: Modułu B+R i Wdrożenie innowacji? Moduł B+R dotyczy opracowania nowego produktu, ten sam produkt będzie wdrożony w ramach modułu Wdrożenie.
Odp. Co do zasady jest możliwa równoległa realizacja modułu B+R oraz Wdrożenie innowacji z zastrzeżeniem, że dofinansowanie na wdrożenie wyników prac B+R objętych modułem B+R, jeśli jest przewidziane w module Wdrożenie innowacji, może zostać przekazane po pozytywnej weryfikacji wyników prac B+R przez Instytucję. Jednocześnie zwracamy uwagę na konieczność zachowania limitu kosztów kwalifikowalnych modułu B+R w projekcie, które muszą stanowić minimum 20% kosztów kwalifikowalnych całego projektu.
- Czy sprzedaż produktu, który powstanie dzięki zrealizowanemu modelowi B+R (zakładającego innowację procesową) i wdrożenie B+R może odbywać się przez pośrednika poza rynkiem Polskim? Wyprodukowany produkt sprzedawany byłby poza granicami RP, tam będzie pakowany i dystrybuowany już przez inną firmę.
Odp. Wnioskodawca ma do wyboru trzy formy wdrożenia wyników prac B+R: zastosowanie wyników prac B+R we własnej działalności (np. poprzez rozpoczęcie produkcji nowego innowacyjnego produktu pod własną marką), sprzedaż lub wylicencjonowanie (na zasadach rynkowych) innemu podmiotowi wyników prac B+R w celu zastosowania ich w działalności tego innego podmiotu. Scenariusz, który Państwo przestawiają wskazuje raczej, że to nie Państwa firma zastosuje wyniki prac B+R bezpośrednio w swojej działalności.
- W związku z tym, że dokumentacja konkursu nie wyklucza równoległej realizacji Modułu B+R i Wdrożenie innowacji czy projekt nie zostanie odrzucony ze względu na to, że środki trwałe z modułu wdrożenie będą wykorzystywane na etapie realizacji modułu B+R?
Odp. Nie jest możliwe krzyżowe wykorzystywanie tych samych zasobów pomiędzy modułami, jeżeli zostały one przypisane we wniosku o dofinansowanie tylko do jednego modułu. Każdy moduł ma swój sprecyzowany cel i przypisany własny budżet, który odzwierciedla zasoby przydatne do realizacji tego modułu. Jeśli jakiś zasób ma być wykorzystywany do więcej niż jednego modułu, możliwe jest proporcjonalne przypisanie jego kosztu do np. dwóch modułów, o ile jest to oczywiście racjonalne i uzasadnione z punktu widzenia celów obu modułów. Taki sposób rozliczania kosztów jest możliwy jednak tylko i wyłącznie wtedy, jeśli metoda rozliczania tego kosztu w dwóch modułach jest taka sama (nie jest możliwe np. proporcjonalne rozdzielenie kosztów sprzętu/aparatury pomiędzy modułami B+R oraz wdrożenie innowacji, ponieważ w module B+R możliwe jest sfinansowanie odpisów amortyzacyjnych, natomiast w module wdrożenie innowacji kosztem kwalifikowalnym jest koszt nabycia środków trwałych).
- Czy jako międzynarodowa grupa możemy wykonywać badania w naszym oddziale B+R za granicą na terenie UE, a wdrożenie przeprowadzić w zakładach na terenie Polski, ewentualnie niektóre zadania już bardziej prace rozwojowe w Polsce?? czy potrzebne byłyby jakieś dodatkowe dokumenty dla pracowników B+R?
Odp. Program FENG umożliwia finansowanie wydatków przedsiębiorstw prowadzących działalność na terytorium RP. We wniosku o dofinansowanie wnioskodawca podaje miejsce realizacji każdego z modułów i musi być to adres w granicach RP. Nie wyklucza to możliwości zamawiania usług B+R, które realizowane są przez inne podmioty poza terytorium RP. Uzasadnienie i racjonalność tego typu wydatków będzie podlegała ocenie ekspertów.
- W ramach Moduł Infrastruktura B+R możliwe jest uzyskanie dofinansowania na inwestycję w infrastrukturę B+R niezbędną do realizacji agendy badawczej na rzecz tworzenia innowacyjnych produktów (wyrobów lub usług) lub procesów biznesowych dotyczących funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług. Proszę o wyjaśnienie powiązania między modułem Infrastruktura B+R a Modułem B+R.
Czy Infrastruktura B+R musi zostać wykorzystana do realizacji prac badawczych zaplanowanych w Module B+R? Czy też prace badawcze Modułu B+R mogą zostać zrealizowane przy użyciu infrastruktury już posiadanej, a zakupiona infrastruktura ma służyć do realizacji agendy badawczej na rzecz tworzenia innowacyjnych produktów (wyrobów lub usług) lub procesów biznesowych nieobjętych modułem B+R? Czy też można zaplanować tzw. „opcję mieszaną”, tj. infrastruktura kupiona w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystana do realizacji agendy badawczej, w skład której wejdą prace Modułu B+R przez co część infrastruktury zostanie wykorzystana do realizacji prac Modułu B+R, a część infrastruktury będzie używana na rzecz tworzenia innowacyjnych produktów (wyrobów lub usług) lub procesów biznesowych nie objętych modułem B+R?
Odp. W ramach modułu Infrastruktura B+R można uzyskać dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę niezbędną do realizacji agendy badawczej na rzecz tworzenia innowacyjnych produktów lub usług, spójnych z obszarami Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. Przy ocenie brane jest pod uwagę czy przeprowadzono analizę dostępności rynkowej planowanej do zakupu infrastruktury B+R, i z tej analizy wynika brak występowania na rynku planowanej do zakupu infrastruktury, która mogłaby być efektywnie wykorzystana przez wnioskodawcę do realizacji agendy badawczej.
Prace B+R zaplanowane w agendzie badawczej mogą być dofinansowane w ramach modułu „B+R” lub zrealizowane w całości z innych środków.
Na infrastrukturze wybudowanej w ramach modułu Infrastruktura B+R możliwa jest realizacja prac przewidzianych w module B+R. Należy jednak pamiętać, że wymagana agenda badawcza to wieloletni plan prac badawczo-rozwojowych, obejmujący okres co najmniej od uruchomienia infrastruktury do zakończenia okresu trwałości projektu (3/5 lat od zakończenia projektu). Na okres trwałości projektu wnioskodawca powinien zaproponować w agendzie dodatkowy zakres prac B+R, inny niż w module B+R, a pierwotny charakter/cel/przeznaczenie inwestycji powinny być utrzymane przez okres trwałości projektu.
Gotowość projektu do dofinansowania jest oceniana na etapie wyboru projektu do dofinansowania.
Budżet projektu – Kwalifikowalność kosztów
- Czy koszty w module Wdrożenie innowacji mogą obejmować budowę zakładu produkcyjnego (koszty nabycia gruntów, zakupu materiałów i robót budowlanych) wraz z wyposażeniem (środki trwałe) potrzebnym do produkcji innowacyjnych produktów powstałych na bazie zakupionych wyników prac B+R (projekt nielinearny)?
Odp. Tak – jest to możliwe. Zaznaczę jednakże, że wydatki w ramach modułu Wdrożenie innowacji muszą być racjonalne z punktu widzenia zakresu i celu modułu oraz zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań, tzn. ich wysokość musi być dostosowana do zakresu zaplanowanych czynności/potrzeb inwestycyjnych, a nakłady powinny być adekwatne do planowanych rezultatów.
Wydatki muszą być również uzasadnione tzn. muszą być niezbędne i bezpośrednio związane z realizacją działań zaplanowanych w module. Wnioskodawca musi wykazać we wniosku konieczność poniesienia każdego wydatku i jego związek z przedmiotem modułu.
- Czy koszt raty leasingowej za sprzęt komputerowy, który będzie wykorzystywany do prac B+R w module B+R, może być kosztem kwalifikowalnym? Sprzęt został zakupiony wcześniej tzn. przed rozpoczęciem realizacji projektu. Na moment składania wniosku leasing już trwa.
Odp. Zgodnie z „Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków dla 1 priorytetu program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki” koszty leasingu nie zostały przewidziane w ramach kosztów kwalifikowalnych w module B+R, nie ma więc możliwości kwalifikowania rat leasingowych, bez względu na to, kiedy został zakupiony sprzęt.
W przypadku wydatków związanych z zakupem elementów linii pilotażowych/ demonstracyjnych/prototypów lub aparatury i sprzętu używanego w toku prowadzonych prac badawczych, możliwe jest zakwalifikowanie tylko kosztów amortyzacji, wyłącznie w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby realizowanego modułu B+R.
Budżet projektu – Personel projektu
- Czy możliwe jest rozliczenie umowy B2B w ramach kategorii 3.3.1 „Personel projektu”?
Odp. Zgodnie z dokumentacją konkursową osoba pracująca na umowę B2B jest traktowana jako podwykonawca, a nie pracownik. Wybór podwykonawcy do projektu musi się odbywać z zachowaniem zasady konkurencyjności. Poza tym zwracamy uwagę, iż każda procedura wyboru podwykonawcy musi być przeprowadzona zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności wydatków. Zamawiający powinien sformułować warunki udziału w postępowaniu w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Dodatkowo każdy z oferentów musi złożyć oświadczenie o braku powiązań osobowych i kapitałowych z zamawiającym. Nie można również z góry zakładać, że zostanie wybrana konkretna osoba. Szczegółowe zasady zostały opisane w Przewodniku Kwalifikowalności oraz Wytycznych kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Umowa B2B może być rozliczana w ramach kategorii Usługi zewnętrzne (podwykonawstwo), a nie Personel projektu. We wniosku o dofinansowanie należy wskazać nazwy podwykonawców, jeżeli zostali już wybrani oraz na dzień składania wniosku została z nimi podpisana umowa warunkowa lub jeżeli podwykonawca nie został jeszcze wybrany należy wskazać zakres prac, który ma realizować. Należy także pamiętać o konieczności zachowania limitu na podwykonawstwo, tzn. wartość prac realizowanych na zasadzie podwykonawstwa nie może przekroczyć 70% kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i prac rozwojowych występujących w module B+R.
Budżet projektu – Zasada konkurencyjności
- W projekcie w zakresie finansowym kosztami kwalifikowanymi dla kilku pozycji kosztowych są odpisy amortyzacyjne. Część tych pozycji to koszt powyżej 50 tys. zł. Czy w związku z ich zakupem możemy pominąć zapytanie ofertowe w Bazie Konkurencyjności i dokonać zakupu w sposób racjonalny i efektywny?
Odp. W przypadku rozliczania odpisów amortyzacyjnych jako kosztów kwalifikowalnych projektu, nie ma obowiązku stosowania zasady konkurencyjności przy zakupie amortyzowanego środka trwałego, nawet jeśli koszt zakupu przekracza 50 tys./ 80 tys.
WSPÓŁPRACA Z MŚP/ ORGANIZACJĄ BADAWCZĄ
- Czy należy wykazać współpracę z jednostką badawczą, np. Uniwersytetem (podobnie jak w ścieżce SMART)?
Odp. Warunek nie jest obowiązkowy do spełnienia. Jeśli w ramach projektu wnioskodawca przewiduje współpracę z organizacją badawczą lub z organizacją pozarządową, a współpraca ta będzie przynosić wymierne korzyści, a zakres współpracy jest powiązany z zakresem zadań przewidzianych w projekcie, wówczas Wnioskodawca może uzyskać dodatkowe 2 punkty w kryterium "5. Współpraca w związku z projektem" w ramach kryteriów rankingujących. Natomiast obowiązkowy warunek do spełnienia w ramach kryteriów obligatoryjnych to współpraca dużego przedsiębiorcy (z wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji, tzw. small-mid caps) z MŚP, który prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru.
- Chciałabym dopytać na czym ma polegać różnica we współpracy jaką mamy nawiązać z MŚP a partnerem będącym organizacja pozarządową lub jednostka naukową. Rozumiem, że obie współprace muszą dotyczyć tematu projektu.
- Czy MŚP ma realizować jakieś zadania w projekcie (tak jak jednostka naukowa) czy np. dostarczać jakieś produkty czy usługi?
- Czy koszty jakie ponosi MŚP są kosztami kwalifikowalnymi?
- Czy przedsiębiorstwo, które jest MŚP współpracującym, może być również podwykonawcą, zadań innych niż te, które realizuje w ramach współpracy?
- A czy jednostka naukowa może być również podwykonawcą, zadań innych niż te, które realizuje w ramach współpracy?
Odp.
Ad a) Współpraca z MŚP powinna w sposób bezpośredni wpisywać się w zadania przewidziane w opisie projektu. Współpraca z MŚP może przyjąć formę m.in.: transferu wiedzy, udziału w łańcuchu produkcyjnym, testowania wyników badań, itd. Dostarczanie produktów lub usług wskazuje na podwykonawstwo, które nie może być traktowane jako forma współpracy.
Ad b) Koszty dotyczące współpracy z MŚP nie mogą stanowić kosztu kwalifikowanego w projekcie.
Ad c) Nawiązanie współpracy z danym podmiotem nie wyklucza możliwości zaangażowania go jako podwykonawca do innych zadań w projekcie, z zachowaniem zasady konkurencyjności. Proszę zwrócić uwagę na wyraźne rozdzielenie zadań wykonywanych w ramach współpracy i zadań wykonywanych w ramach podwykonawstwa. Zadania wykonywane w ramach współpracy nie mogą być finansowane w ramach projektu.
Ad d) Odpowiedź analogiczna jak na pyt. nr 3.
- Czy umowa z jednostką naukową- czyli dane z punktu 2.10 wniosku może być umową wieloletnią z jednostką spoza Polski?
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie współpraca z organizacjami badawczymi musi być potwierdzona umową oraz może przyjąć formę np. współpracy w ramach umowy wieloletniej. W kryterium wyboru projektów "Współpraca w związku z projektem" nie została wykluczona współpraca z organizacjami badawczymi spoza Polski.
Zakres współpracy musi w sposób bezpośredni wpisywać się w zadania przewidziane w projekcie, a koszty ponoszone w związku ze współpracą nie są kwalifikowalne. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku- pkt. 2.10 Organizacją badawczą musi spełniać definicję podmiotu w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia KE nr 651/2014.
WYKLUCZENIA
- Czy projekt związany z przetwórstwem ziela konopi na cele farmaceutyczne, nie podlega wykluczeniom?
Odp. Zgodnie z § 6 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy finansowej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z dnia 13 stycznia 2023 r. w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027”, pomoc publiczna nie może zostać udzielone na działalność gospodarczą w zakresie m.in. produkcji lub wprowadzania do obrotu środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
Bez znajomości treści wniosku o dofinansowanie, nie możemy jednoznacznie potwierdzić Państwu tego wykluczenia, gdyż będzie to badane przez ekspertów w oparciu o opis modułu i kod PKD przedmiotu modułu na podstawie ww. przepisów, z uwzględnieniem warunków pomocy publicznej właściwych dla modułu, wynikających z ww. przepisów. Wiążącej oceny dokonują wyłącznie eksperci, którzy wchodzą w skład Komisji Oceny Projektów.
- Czy firmy z branży zbrojeniowej mogą składać projekty podwójnego zastosowania cywilnego i militarnego (dual use)?
Odp. Tak, ale tylko jedynie w ich części cywilnej (i tylko w takiej części mogą one być kwalifikowalne). Zgodnie z kryterium „Moduł nie dotyczy działalności wykluczonych ze wsparcia” przedmiot modułu/ inwestycja nie może dotyczyć rozwiązań mających zastosowanie wyłącznie militarne).
Zgodnie z Podręcznikiem KE Eu Funding for Dual Use instrumenty UE nie mogą wspierać projektów, które mają charakter czysto militarny (badawczy lub dotyczący rozwoju technologii/produktu lub inwestycji w infrastrukturę). Wyjątkiem są projekty podwójnego zastosowania (tzw. dual use, czyli zastosowania cywilnego i militarnego). Wykluczenie działalności będzie weryfikowane przez ekspertów w oparciu o opis modułu i kod PKD przedmiotu modułu, wynikające z ww. przepisów.
- Czy zakup urządzeń z napędem spalinowym, zasilanych paliwami kopalnymi stanowi „inwestycję w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych” zgodnie z ww. przepisami Rozporządzenia 2021/1058 i czy jest kwalifikowany do dofinansowania w ramach naborów Ścieżka SMART?
Odp. Zgodnie z art. 7 ust. 1 Rozporządzenia nr 2021/1058, środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) nie mogą być udzielone na inwestycję w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych. Taką inwestycją będzie zakup urządzeń z napędem spalinowym, zasilanych paliwami kopalnymi (w tym gazem LPG i olejem napędowym), z tego względu nie może być to koszt kwalifikowalny w module Wdrożenie innowacji. Środki z EFRR nie mogą być również wykorzystane na sfinansowanie odpisów amortyzacyjnych aparatury badawczej /urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi, wykorzystywanych w module B+R.
INNE PYTANIA
- Jak długo po zakończeniu projektu należy utrzymać rezultaty projektu w tym te wspierające dostępność? Czy są określone minimalne okresy trwałości?
Odp. Zgodnie z dokumentacją konkursową, rezultaty projektu muszą być utrzymane przez co najmniej 5 lat (dla dużych przedsiębiorstw). Okres trwałości dotyczy modułów, w których powstają trwałe rezultaty, czyli modułów obejmujących inwestycje. W okresie tym, w niezmienionej formie i wymiarze muszą zostać zachowane, efekty projektu. W przypadku, gdy projekt nie będzie obejmował inwestycji w infrastrukturę lub inwestycji produkcyjnych, to trwałość projektu będzie polegała na zobowiązaniu do osiągnięcia oraz utrzymania określonych w projekcie wskaźników produktu i rezultatu oraz utrzymania pierwotnych celów projektu.
- Czy jednym z załączników projektu powinna być Ocena Stanu Techniki przygotowana/zatwierdzona przez rzecznika patentowego? Czy ma być podpisana przez rzecznika czy nie musi?
Odp. Do wniosku nie ma możliwości dołączenia dodatkowych załączników. Ocena stanu techniki powinna zostać opisana we Wniosku o dofinansowanie w sekcji 3.1.8. Prawa własności intelektualnej modułu B+R.
Badanie stanu techniki można przeprowadzić samodzielnie lub skorzystać z usług rzecznika patentowego. Jeśli została ona wykonana przez rzecznika patentowego na zlecenie Wnioskodawcy, to dokument ten musi być dostępny i okazany na żądanie NCBR. Badanie stanu techniki powinno zostać podpisane przez osobę, która je wykonała
Budżet projektu - Linie pilotażowe/ demonstracyjne/ prototypy/leasing
- Czy możliwy jest leasing sprzętów potrzebnych do przeprowadzenia badań w projekcie?
W naborach w Ścieżce SMART od roku 2025 w tym dla naboru FENG.01.01-IP.01-001/25, w module B+R leasing aparatury naukowo-badawczej ani sprzętów nie jest kosztem kwalifikowalnym.
Koszty leasingu zostały usunięte z kategorii możliwych do uwzględnienia jako kwalifikowane w module B+R.
Natomiast jeśli aparatura bądź sprzęt stanowi środek trwały u Wnioskodawcy i spełnia warunki określone w kategorii 3.3.3 Amortyzacja (aparatura i sprzęt) – mogą być kwalifikowane w projekcie odpisy amortyzacyjne od takiej aparatury/sprzętu.
Leasing finansowy w odniesieniu do kosztów gruntów, nieruchomości zabudowanych, środków trwałych jest możliwy w 4 modułach:
- moduł Wdrożenie innowacji (odpowiednio w kategoriach 4.3.1, 4.3.2, 4.3.3. Przewodnika kwalifikowalności wydatków);
- moduł Infrastruktura B+R (odpowiednio w kategoriach 5.3.1, 5.3.2, 5.3.3. Przewodnika kwalifikowalności wydatków);
- moduł Cyfryzacja ((odpowiednio w kategoriach 6.3.1, 6.3.2, 6.3.3. Przewodnika kwalifikowalności wydatków);
- moduł Zazielenienie przedsiębiorstw (odpowiednio w kategoriach 7.3.1, 7.3.2, 7.3.3. Przewodnika kwalifikowalności wydatków).
- Do jakiej kategorii kosztów w module B+R należy przypisać elementy linii pilotażowych/ demonstracyjnych/ prototypów?
Zgodnie Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków dla naborów FENG.01.01-IP-01-001/25, popartym stanowiskiem KE w ramach audytu FENG, wynikającym z art. 25 ust. 3 lit. b rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014 jedyną kategorią wydatków, w której można ująć koszty elementów linii pilotażowych/ demonstracyjnych/ prototypów, aparatury i sprzętu wykorzystywane do prac B+R jest kategoria 3.3.3 Amortyzacja (aparatura i sprzęt).
W ww. kategorii kwalifikowalne są odpisy amortyzacyjne od aparatury naukowo-badawczej i sprzętu (w tym wszelkich elementów linii pilotażowych/ demonstracyjnych/ prototypów) wykorzystywanych w celu prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych wyłącznie w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby realizowanego modułu B+R;
Odpisy amortyzacyjne stanowią wydatek kwalifikowalny, jeśli łącznie spełnione są następujące warunki:
a) aparatura i sprzęt jest środkiem trwałym,
b) aparatura i sprzęt jest niezbędna do prawidłowej realizacji badań przemysłowych, prac rozwojowych projektu i bezpośrednio wykorzystywana w projekcie;
c) odpisy amortyzacyjne są obliczane na podstawie przepisów o rachunkowości oraz zgodnie z polityką rachunkowości Wnioskodawcy;
d) kwalifikowalna wartość odpisów amortyzacyjnych dotyczy wyłącznie okresu, w którym faktycznie aparatura i sprzęt jest wykorzystywana do realizacji badań przemysłowych, prac rozwojowych modułu;
e) jeśli aparatura i sprzęt jest wykorzystywana także w innych celach niż realizacja modułu, kwalifikowalna jest tylko ta część odpisu amortyzacyjnego, która odpowiada proporcji wykorzystania aktywów przy realizacji badań przemysłowych, prac rozwojowych modułu;
f) zakup aparatury i sprzętu nie był współfinansowany ze środków dotacji krajowej lub środków unijnych;
g) zakup aparatury i sprzętu nie został rozliczony ani przedstawiony do rozliczenia jako koszt kwalifikowalny projektu;
h) odpisy amortyzacyjne dotyczą aparatury i sprzętu, która została zakupiona w sposób racjonalny i efektywny – po cenach, które nie zostały zawyżone w stosunku do cen i stawek rynkowych.
Jeżeli Wnioskodawca nie jest zobowiązany do stosowania ustawy o rachunkowości, stosuje odpowiednie przepisy podatkowe.
Nie ma możliwości kwalifikowania żadnych kosztów elementów linii pilotażowych/demonstracyjnych/prototypów w kategorii 3.3.7 Dostawy (inne niż środki trwałe)
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
UMOWA O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY DODATKOWE
-
Rozwiń tekst
KOMISJA OCENY PROJEKTÓW
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY ARCHIWALNE
-
Kontakt
Puntkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 04.04.2025 17:34 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- NCBR
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-001/25 | 8.0 | 30.06.2025 16:00 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-001/25 | 7.0 | 10.06.2025 15:12 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-001/25 | 6.0 | 05.06.2025 13:05 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-001/25 | 5.0 | 04.06.2025 12:54 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-001/25 | 4.0 | 04.06.2025 12:53 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-001/25 | 3.0 | 09.05.2025 00:00 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-001/25 | 2.0 | 08.05.2025 16:15 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-001/25 | 1.0 | 04.04.2025 17:34 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP