Skarbiec wiedzy, czyli nietypowy kurs języka łacińskiego i kultury antycznej dla nastolatków oraz zajęcia wspomagające dla ich rodziców
Tytuł projektu
Skarbiec wiedzy, czyli nietypowy kurs języka łacińskiego i kultury antycznej dla nastolatków oraz zajęcia wspomagające dla ich rodziców
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Gdański
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Uniwersytet Młodego Odkrywcy
Wartość projektu
163 455, 06 PLN
Wartość dofinansowania
142 020,55 PLN
Okres realizacji projektu
od 06.05.2019 r. do 31.01.2021 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
„Skarbiec wiedzy…” wymyśliliśmy, aby połączyć pozornie niezwiązane ze sobą nauki ścisłe, przyrodnicze i humanistykę w jej najbardziej podstawowym zakresie, który – naszym zdaniem – obejmuje wiedzę o kulturze starożytnych Greków i Rzymian oraz elementy języka łacińskiego. Ważnym problemem, z którym postanowiliśmy się zmierzyć, była dla nas zauważalna nieobecność w programach nauczania szkół podstawowych (wówczas także gimnazjów) wiedzy o kulturze starożytnego Śródziemnomorza. Gdy zaczynaliśmy prace koncepcyjne nad programem zajęć w projekcie, na rynku edukacyjnym nie było zasadniczo wielkiego wyboru, jeżeli chodzi o podręczniki do języków klasycznych, kultury antycznej oraz jej recepcji, dedykowane młodszym nastolatkom (zwłaszcza 11-15 lat). „Skarbiec wiedzy”, jako projekt edukacyjny, zapełnia tę lukę, proponując całkowicie darmowy podręcznik Vocabula Latina, a ponadto dostarcza szereg materiałów lekcyjnych (tzw. karty pracy), które są nie tylko interesujące wizualnie, lecz także odzwierciedlają nowsze trendy w dydaktyce języków obcych oraz wiedzy o kulturze.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Materiały wykonane w trakcie działań projektowe pomogą nauczycielom młodszych dzieci nastoletnich (11-15 lat) urozmaicić lekcje dotyczące języka łacińskiego i kultury antycznej oraz ciekawie skonstruować zajęcia poświęcone historii nauki w zakresie recepcji antyku grecko-rzymskiego w czasach późniejszych w rozmaitych dziedzinach wiedzy. Zadania językowe, zamieszczone w kartach pracy i podręczniku, zostały zaprojektowane z myślą o pracy w grupie, umożliwią więc podniesienie uczniom zarówno kompetencji społecznych, jak i językowych. Krótkie filmiki edukacyjne mogą z kolei stanowić pomoc dydaktyczną w nauce słownictwa specjalistycznego o łacińskim/greckim źródłosłowie, a niedługie prezentacje zagadnień kulturowych sprawdzą się jako audiowizualny komentarz na lekcjach z historii kultury, w tym kultury dawnego Gdańska.