Świat odkrywców, odkrywanie świata – nowatorski program rozwoju kompetencji i pobudzenia aktywności edukacyjnej i kulturalnej dla dzieci szkół podstawowych
Program skierowany jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych w wieku 11-15. Ideą projektu było opracowanie i wdrożenie nowatorskiego programu kształtowania kompetencji kluczowych u dzieci, przydatnych w rozwoju przyszłej ścieżki prozawodowej
Tytuł projektu
Świat odkrywców, odkrywanie świata – nowatorski program rozwoju kompetencji i pobudzenia aktywności edukacyjnej i kulturalnej dla dzieci szkół podstawowych
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Wrocławski
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Trzecia Misja Uczelni
Wartość projektu
403 050,00 zł
Wartość dofinansowania
390 954,00 zł
Okres realizacji projektu
od 1 grudnia 2018r. do 31 października 2021r.
Poznajcie nasz zespół
Realizatorzy – autorzy programu edukacyjnego i/lub prowadzący zajęcia (alfabetycznie):
- dr Bogna Bartosz
- prof. dr hab. Gabriela Bugla-Płoskońska
- dr Magda Dubińska-Magiera
- dr Bartłomiej Dudek
- mgr inż. Wioletta Foremska
- dr Arnold Garbiec
- dr Iwona Gottfried
- dr Katarzyna Guz-Regner
- mgr Hanna Jarosz
- dr hab. Jan Kotusz, prof. UWr
- dr Józef Krawczyk, prof. UWr
- dr Krzysztof Książkiewicz
- dr Joanna Łubocka, prof. UWr
- dr hab. Ewa Maciaszczyk-Dziubińska, prof. UWr
- dr hab. Tomasz Maltz
- dr Iwona Migdał
- dr Marta Migocka-Patrzałek
- dr hab. Małgorzata Proćków
- dr Grzegorz Skórzewski
- mgr inż. Karolina Sokołowska
- dr hab. Donata Wawrzycka
- dr Joanna Zych
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Program skierowany jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych w wieku 11-15. Ideą projektu było opracowanie i wdrożenie nowatorskiego programu kształtowania kompetencji kluczowych u dzieci, przydatnych w rozwoju przyszłej ścieżki prozawodowej. Jego głównym założeniem jest pobudzanie aktywności edukacyjnej, pogłębianie zainteresowań naukami przyrodniczymi, rozwijanie odpowiednich postaw patriotycznych i obywatelskich w działaniach na rzecz rozwoju lokalnego środowiska społecznego i ochrony dóbr przyrodniczych. Program edukacyjny złożony z zajęć dotyczących różnych dziedzin biologii (genetyki, mikrobiologii, botaniki z kreatywnością, zoologii i biologii człowieka z elementami ekologii) i kształtowania postaw społeczno-komunikacyjnych, implementowano podczas 4-ch edycji (2019-2021) w formie laboratoriów, warsztatów i w terenie. Zakłada on wykorzystanie bogatej infrastruktury dydaktycznej oraz obiektów i miejsc kultury Wydziału Nauk Biologicznych UWr, z unikatowymi zbiorami i okazami (Ogród Botaniczny, Muzeum Przyrodniczy i Muzeum Człowieka). Zaproponowana oferta zajęć zapewnia rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz zachęca uczniów/uczennice do aktywności i samodzielnego poznawania przyrody. Wszystkie zajęcia dostosowane są do grupy wiekowej i potrzeb edukacyjnych uczestników/uczestniczek projektu, co pozwala na efektywny proces uczenia się i nabywania kompetencji. W programie zastosowano treści uzupełniające szkolną wiedzę podstawową i wzbogacone o takie aspekty praktyczne jak:
- preparatyka i wizualizacja struktur komórkowych i tkankowych,
- mikroskopowanie kultur komórkowych,
- prowadzenie hodowli (mikro- i makroorganizmów),
- antropometria,
- morfo-taksonomia w rozróżnianiu organizmów,
- obserwacja żywych organizmów i praca z materiałami i okazami muzealnymi,
- badanie śladów życia współczesnych i wymarłych organizmów,
- ocena stanu jakości środowisk z użyciem bioindykatorów w strategii projektu,
- stosowanie technologii cyfrowej i informatycznej w procesie własnej edukacji.
Podczas zajęć dzieci samodzielnie lub w grupie wykonują mniej lub bardziej złożone doświadczenia i kreatywnie rozwiązują problemy, zakładają hodowle drobnoustrojów, prowadzą obserwacje mikro- i makroskopowe (komórek pro- i eukariotycznych, tkanek, żywych organizmów i muzealnych okazów) oraz prowadzą grupowe projekty badań w zakresie ochrony środowiska. Zwracamy uwagę, aby podczas zajęć dzieci odpowiedzialnie korzystały z informacji z zasobów sieci internetowej, do pozyskania których stosują m.in. przenośne urządzenia cyfrowe, aplikacje i programy authoringowe, edukacyjne itp.
Każda z czterech edycji projektu była realizowana w formie 5-dniowego obozu naukowo-kulturalnego we Wrocławiu, który obejmował 44 godziny zajęć dydaktycznych, a także uczestnictwo w licznych wydarzeniach kulturalnych, m.in. wyjścia do kina, muzeów, rejs statkiem po Odrze, zwiedzanie zabytków Wrocławia oraz poznawanie ciekawych i atrakcyjnych terenów zielonych z pomnikami przyrody w mieście.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Z efektów projektu bezpośrednio skorzystali uczestnicy i uczestniczki czterech edycji projektu: 132 osoby (103% realizacji zakładanego wskaźnika) ze szkół podstawowych powiatu oleśnickiego (Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sycowie, Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Sokołowicach, Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy i Szkoła Podstawowa Nr 7 im. Jana Pawła II w Oleśnicy), którzy poszerzyli wiedzę i pozyskali liczne dodatkowe umiejętności, trudne do nabycia w warunkach szkolnych. Wszystkie realizowane zajęcia były też doskonałym sposobem do tworzeniem kontaktu dzieci ze środowiskiem akademickim, ale przede wszystkim na rozwijanie kompetencji osobistych i społeczno-komunikacyjnych.
Realizacja projektu przyczyniła się również do rozwoju oferty Uniwersytetu Wrocławskiego w zakresie działań trzeciej misji uczelni, dzięki pogłębieniu współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym i integracji lokalnej społeczność wokół ośrodka akademickiego. Wydział Nauk Biologicznych UWr już teraz kontynuuje działania edukacyjne z wykorzystaniem scenariuszy zajęć tego projektu podczas różnego rodzaju akcji (np. Noc Biologów, Dolnośląski Festiwal Nauki), podtrzymując jego trwałość.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Największym wyzwaniem w realizacji projektu było przygotowanie programu oraz przeprowadzenie zajęć, dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci biorących udział w projekcie. Nasza kadra dydaktyczna na WNB UWr, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną, doskonale poradziła sobie z poprowadzeniem zajęć, dostosowując formy nauczania do wieku i potrzeb edukacyjnych uczestników i uczestniczek projektu. Zdaniem większości dzieci zajęcia były prowadzone w odpowiednim tempie i czasie, a ich stopień trudności określiły jako średnio trudny.
Dużym wyzwaniem był również czas pandemii SARS-CoV2 (COVID-19), który z racji wprowadzonych w całym kraju zmian ograniczających funkcjonowania szkół i uczelni oraz sektora gospodarczego, spowodował roczne odroczenie realizacji dwóch ostatnich edycji projektu. Ostatecznie w roku 2021 wraz z powrotem dzieci do szkół było możliwe przeprowadzenie tych edycji w trybie stacjonarnym, zapewniając tym samym formalno-merytoryczną poprawność przebiegu i realizacji projektu. Mimo tych trudności projekt został pomyślnie zakończony z osiągnięciem wszystkich zakładanych wskaźników we wniosku. Założenia projektowe i jego cele zostały zrealizowane w 100% z korzyścią dla uczestników i uczestniczek objętych wsparciem.