W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Świat odkrywców, odkrywanie świata – nowatorski program rozwoju kompetencji i pobudzenia aktywności edukacyjnej i kulturalnej dla dzieci szkół podstawowych

Program skierowany jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych w wieku 11-15. Ideą projektu było opracowanie i wdrożenie nowatorskiego programu kształtowania kompetencji kluczowych u dzieci, przydatnych w rozwoju przyszłej ścieżki prozawodowej

Bioindykacja w ochronie środowiska – badamy jakim powietrzem oddycha Wrocław

kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Świat odkrywców, odkrywanie świata – nowatorski program rozwoju kompetencji i pobudzenia aktywności edukacyjnej i kulturalnej dla dzieci szkół podstawowych

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Uniwersytet Wrocławski

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Trzecia Misja Uczelni

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

403 050,00 zł

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

390 954,00 zł

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 1 grudnia 2018r. do 31 października 2021r.

Poznajcie nasz zespół

Nasz zespół projektowy; w kolejności od lewej strony: mgr Anna Granat, Agnieszka Kwiatkowska (obsługa finansowo-administracyjna Wydziału Nauk Biologicznych UWr), dr Katarzyna Guz-Regner (kierownik i autor koncepcji projektu), dr Józef Krawczyk, prof. UWr (kierownik organizacyjny w projekcie) i dr hab. Marcin Kadej, prof. UWr (Dziekan Wydziału Nauk Biologicznych UWr)
Nasz zespół projektowy; w kolejności od lewej strony: mgr Anna Granat, Agnieszka Kwiatkowska (obsługa finansowo-administracyjna Wydziału Nauk Biologicznych UWr), dr Katarzyna Guz-Regner (kierownik i autor koncepcji projektu), dr Józef Krawczyk, prof. UWr (kierownik organizacyjny w projekcie) i dr hab. Marcin Kadej, prof. UWr (Dziekan Wydziału Nauk Biologicznych UWr)

 

Realizatorzy – autorzy programu edukacyjnego i/lub prowadzący zajęcia (alfabetycznie): 

  • dr Bogna Bartosz 
  • prof. dr hab. Gabriela Bugla-Płoskońska 
  • dr Magda Dubińska-Magiera 
  • dr Bartłomiej Dudek 
  • mgr inż. Wioletta Foremska 
  • dr Arnold Garbiec 
  • dr Iwona Gottfried 
  • dr Katarzyna Guz-Regner 
  • mgr Hanna Jarosz 
  • dr hab. Jan Kotusz, prof. UWr  
  • dr Józef Krawczyk, prof. UWr 
  • dr Krzysztof Książkiewicz 
  • dr Joanna Łubocka, prof. UWr 
  • dr hab. Ewa Maciaszczyk-Dziubińska, prof. UWr 
  • dr hab. Tomasz Maltz 
  • dr Iwona Migdał 
  • dr Marta Migocka-Patrzałek 
  • dr hab. Małgorzata Proćków 
  • dr Grzegorz Skórzewski 
  • mgr inż. Karolina Sokołowska 
  • dr hab. Donata Wawrzycka 
  • dr Joanna Zych

Zobacz efekt naszej pracy

Bioindykacja w ochronie środowiska – badamy jakim powietrzem oddycha Wrocław
Bioindykacja w ochronie środowiska – badamy jakim powietrzem oddycha Wrocław

 

Czym są molekularne nożyczki? – zobaczymy „pociachane” DNA w żelu
Czym są molekularne nożyczki? – zobaczymy „pociachane” DNA w żelu 

 

Jeden schemat dziesiątki możliwości w świecie kręgowców! – jak to możliwe? (dr. hab. prof. Jan Kotusz; dyrektor Muzeum Przyrodniczego UWr., na zdjęciu)
Jeden schemat dziesiątki możliwości w świecie kręgowców! – jak to możliwe? (dr. hab. prof. Jan Kotusz; dyrektor Muzeum Przyrodniczego UWr., na zdjęciu)

 

Pracujemy z unikatową kolekcją okazów zwierząt – różnorodność bezkręgowców
Pracujemy z unikatową kolekcją okazów zwierząt – różnorodność bezkręgowców

 

Zajęcia w terenie w Parku Szczytnickim – poznajemy nocne życie nietoperzy w ich naturalnym środowisku (chiropterolożka dr Iwona Gottfried na zdjęciu)
Zajęcia w terenie w Parku Szczytnickim – poznajemy nocne życie nietoperzy w ich naturalnym środowisku (chiropterolożka dr Iwona Gottfried na zdjęciu)

 

Wspólna zespołowa praca – tworzymy plakat naukowy (dr Katarzyna Guz-Regner, kierownik projektu na zdjęciu)
Wspólna zespołowa praca – tworzymy plakat naukowy (dr Katarzyna Guz-Regner, kierownik projektu na zdjęciu)

 

Jak zostać mistrzem komunikacji? - warsztaty z psycholożką dr Bogną Bartosz (na zdjęciu)
Jak zostać mistrzem komunikacji? - warsztaty z psycholożką dr Bogną Bartosz (na zdjęciu) 

 

Jak wyglądały polskie ziemie w czasach starożytnych? – poznajemy spuściznę dawnych plemion na naszych ziemiach z przewodniczką mgr Katarzyną Mikosz (Muzeum Archeologiczne Urzędu Miasta Wrocławia)
Jak wyglądały polskie ziemie w czasach starożytnych? – poznajemy spuściznę dawnych plemion na naszych ziemiach z przewodniczką mgr Katarzyną Mikosz (Muzeum Archeologiczne Urzędu Miasta Wrocławia)

 

Dwugodzinna przejażdżka zabytkowym tramwajem „Jaś i Małgosia” – zwiedzamy zabytki i zakamarki Wrocławia z przewodniczką
Dwugodzinna przejażdżka zabytkowym tramwajem „Jaś i Małgosia” – zwiedzamy zabytki i zakamarki Wrocławia z przewodniczką 

 

Przenieść się w czasie i poznać dzieje Ziemi i biosfery z przewodniczką mgr inż. Karoliną Sokołowską (na zdjęciu) – „Panorama Natury” Ogród Botaniczny UWr
Przenieść się w czasie i poznać dzieje Ziemi i biosfery z przewodniczką mgr inż. Karoliną Sokołowską (na zdjęciu) – „Panorama Natury” Ogród Botaniczny UWr

 

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Program skierowany jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych w wieku 11-15. Ideą projektu było opracowanie i wdrożenie nowatorskiego programu kształtowania kompetencji kluczowych u dzieci, przydatnych w rozwoju przyszłej ścieżki prozawodowej. Jego głównym założeniem jest pobudzanie aktywności edukacyjnej, pogłębianie zainteresowań naukami przyrodniczymi, rozwijanie odpowiednich postaw patriotycznych i obywatelskich w działaniach na rzecz rozwoju lokalnego środowiska społecznego i ochrony dóbr przyrodniczych. Program edukacyjny złożony z zajęć dotyczących różnych dziedzin biologii (genetyki, mikrobiologii, botaniki z kreatywnością, zoologii i biologii człowieka z elementami ekologii) i kształtowania postaw społeczno-komunikacyjnych, implementowano podczas 4-ch edycji (2019-2021) w formie laboratoriów, warsztatów i w terenie. Zakłada on wykorzystanie bogatej infrastruktury dydaktycznej oraz obiektów i miejsc kultury Wydziału Nauk Biologicznych UWr, z unikatowymi zbiorami i okazami (Ogród Botaniczny, Muzeum Przyrodniczy i Muzeum Człowieka). Zaproponowana oferta zajęć zapewnia rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz zachęca uczniów/uczennice do aktywności i samodzielnego poznawania przyrody. Wszystkie zajęcia dostosowane są do grupy wiekowej i potrzeb edukacyjnych uczestników/uczestniczek projektu, co pozwala na efektywny proces uczenia się i nabywania kompetencji. W programie zastosowano treści uzupełniające szkolną wiedzę podstawową i wzbogacone o takie aspekty praktyczne jak:

  • preparatyka i wizualizacja struktur komórkowych i tkankowych, 
  • mikroskopowanie kultur komórkowych, 
  • prowadzenie hodowli (mikro- i makroorganizmów), 
  • antropometria, 
  • morfo-taksonomia w rozróżnianiu organizmów, 
  • obserwacja żywych organizmów i praca z materiałami i okazami muzealnymi, 
  • badanie śladów życia współczesnych i wymarłych organizmów, 
  • ocena stanu jakości środowisk z użyciem bioindykatorów w strategii projektu, 
  • stosowanie technologii cyfrowej i informatycznej w procesie własnej edukacji. 

Podczas zajęć dzieci samodzielnie lub w grupie wykonują mniej lub bardziej złożone doświadczenia i kreatywnie rozwiązują problemy, zakładają hodowle drobnoustrojów, prowadzą obserwacje mikro- i makroskopowe (komórek pro- i eukariotycznych, tkanek, żywych organizmów i muzealnych okazów) oraz prowadzą grupowe projekty badań w zakresie ochrony środowiska. Zwracamy uwagę, aby podczas zajęć dzieci odpowiedzialnie korzystały z informacji z zasobów sieci internetowej, do pozyskania których stosują m.in. przenośne urządzenia cyfrowe, aplikacje i programy authoringowe, edukacyjne itp.

Każda z czterech edycji projektu była realizowana w formie 5-dniowego obozu naukowo-kulturalnego we Wrocławiu, który obejmował 44 godziny zajęć dydaktycznych, a także uczestnictwo w licznych wydarzeniach kulturalnych, m.in. wyjścia do kina, muzeów, rejs statkiem po Odrze, zwiedzanie zabytków Wrocławia oraz poznawanie ciekawych i atrakcyjnych terenów zielonych z pomnikami przyrody w mieście. 

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

Z efektów projektu bezpośrednio skorzystali uczestnicy i uczestniczki czterech edycji projektu: 132 osoby (103% realizacji zakładanego wskaźnika) ze szkół podstawowych powiatu oleśnickiego (Szkoła Podstawowa Nr 1 w Sycowie, Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Sokołowicach, Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy i Szkoła Podstawowa Nr 7 im. Jana Pawła II w Oleśnicy), którzy poszerzyli wiedzę i pozyskali liczne dodatkowe umiejętności, trudne do nabycia w warunkach szkolnych. Wszystkie realizowane zajęcia były też doskonałym sposobem do tworzeniem kontaktu dzieci ze środowiskiem akademickim, ale przede wszystkim na rozwijanie kompetencji osobistych i społeczno-komunikacyjnych. 

Realizacja projektu przyczyniła się również do rozwoju oferty Uniwersytetu Wrocławskiego w zakresie działań trzeciej misji uczelni, dzięki pogłębieniu współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym i integracji lokalnej społeczność wokół ośrodka akademickiego. Wydział Nauk Biologicznych UWr już teraz kontynuuje działania edukacyjne z wykorzystaniem scenariuszy zajęć tego projektu podczas różnego rodzaju akcji (np. Noc Biologów, Dolnośląski Festiwal Nauki), podtrzymując jego trwałość. 

Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?

Największym wyzwaniem w realizacji projektu było przygotowanie programu oraz przeprowadzenie zajęć, dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci biorących udział w projekcie. Nasza kadra dydaktyczna na WNB UWr, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną, doskonale poradziła sobie z poprowadzeniem zajęć, dostosowując formy nauczania do wieku i potrzeb edukacyjnych uczestników i uczestniczek projektu. Zdaniem większości dzieci zajęcia były prowadzone w odpowiednim tempie i czasie, a ich stopień trudności określiły jako średnio trudny. 

Dużym wyzwaniem był również czas pandemii SARS-CoV2 (COVID-19), który z racji wprowadzonych w całym kraju zmian ograniczających funkcjonowania szkół i uczelni oraz sektora gospodarczego, spowodował roczne odroczenie realizacji dwóch ostatnich edycji projektu. Ostatecznie w roku 2021 wraz z powrotem dzieci do szkół było możliwe przeprowadzenie tych edycji w trybie stacjonarnym, zapewniając tym samym formalno-merytoryczną poprawność przebiegu i realizacji projektu. Mimo tych trudności projekt został pomyślnie zakończony z osiągnięciem wszystkich zakładanych wskaźników we wniosku. Założenia projektowe i jego cele zostały zrealizowane w 100% z korzyścią dla uczestników i uczestniczek objętych wsparciem.

{"register":{"columns":[]}}