System wspomagania pracy osób wykonujących montaż, serwisantów i operatorów urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP) bazujący na technologii rozszerzonej rzeczywistości
Tytuł projektu
System wspomagania pracy osób wykonujących montaż, serwisantów i operatorów urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP) bazujący na technologii rozszerzonej rzeczywistości
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A.; SIM Factor Sp. z o.o.
Nazwa programu
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
Konkurs
Szybka Ścieżka dla Mazowsza
Wartość projektu
7 014 835,00 PLN
Wartość dofinansowania
3 806 369,26 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.06.2021 r. do 30.11.2023 r.
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
WCBKT (Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A.) zajmuje się konstruowaniem i produkcją nowoczesnych urządzeń na potrzeby obronności, utrzymując pozycję wiodącego dostawcy w obszarze wojskowych urządzeń NOSP (naziemnej obsługi statków powietrznych):
- do zasilania systemów pokładowych w energię elektryczną,
- do napełniania instalacji pokładowych sprężonym tlenem, azotem i powietrzem,
- do sprawdzania stanu technicznego instalacji hydraulicznych statków powietrznych, uzupełniania cieczy roboczej oraz jej filtrowania w tych instalacjach.
Ponadto WCBKT realizuje usługi serwisowe dla wszystkich klientów, którym dostarczyło wyprodukowane przez siebie urządzenia.
Procesy montażu, serwisu i obsługi eksploatacyjnej tych urządzeń wymagają zachowania dużej precyzji i duży nacisk kładzie się na szkolenia w tym obszarze.
Projekt ma na celu rozwiązanie problemów związanych z precyzją i efektywnością pracy osób wykonujących montaż, serwisantów i operatorów urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych.
W projekcie zastosowano technologię rozszerzonej rzeczywistości, która pozwala na osadzenie w prawdziwym świecie wirtualnych replik (widzianych poprzez okulary) faktycznych urządzeń. Repliki można skalować w zależności od potrzeb (wirtualny pojazd może być 1:1 z rzeczywistym, ale może być też większy lub mniejszy). Następnie dla każdego wirtualnego pojazdu można uruchomić wybraną wirtualną instrukcję obsługi lub montażu, które pokazuje po kolei jakie kroki należy wykonać by osiągnąć wybrany cel.
Dzięki zastosowaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości, użytkownicy mają możliwość otrzymania precyzyjnych wskazówek, instrukcji oraz informacji na temat konkretnych działań do wykonania. Pozwala to wykonywać swoje zadania szybciej, skuteczniej i bez błędów, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz jakości obsługi statków powietrznych. Dodatkowo, system ten pozwala na bieżące monitorowanie pracy i identyfikowanie błędów w trakcie jej wykonywania, co jeszcze bardziej usprawnia proces przeprowadzania konkretnych czynności.
Na koniec warto wskazać, że projekt dostarczył metodę szkoleniową w różnych zakresach bez konieczności wykorzystywania urządzeń rzeczywistych.
Kto skorzysta z wyników projektu?
W wyniku projektu powstało rozwiązanie AR w postaci aplikacji wgrywanej na gogle. Rozwiązanie wspiera zespoły WCBKT w wykonywaniu następujących procesów:
- MONTAŻ - rozwiązanie umożliwia stwierdzenie, czy zastosowany został prawidłowy podzespół, czy został zamontowany w prawidłowej pozycji. Korzyścią jest zwiększenie precyzji prac, uniknięcie ludzkich pomyłek, które mogą skutkować w uszkodzeniu lub zmniejszeniu niezawodności sprzętu NOSP. Dodatkowo pozwala pokazywać pracownikom podczas prac dokładnie to, co w danym momencie jest potrzebne specjaliście. Skraca więc czas potrzebny do montażu sprzętu oraz umożliwia jednoczesną pracę na linii montażowej przy różnych wariantach urządzeń NOSP;
- OBSŁUGA EKSPLOATACYJNA - rozwiązanie pozwala na prezentowanie zawartych w instrukcji procedur, związanych z bieżącą i okresową obsługą urządzenia, odtwarzanie w czytelny sposób najbardziej skomplikowanych procedur obsługowych. Z rozwiązania mogą skorzystać zarówno pracownicy WCBKT ale też pracownicy innych firm zajmujących się obsługą sprzętu NOSP, bezpośrednio w terenie na lotniska;
- WSPARCIE TECHNICZNE - rozwiązanie pozwala na udzielenie zdalnej wirtualnej pomocy poprzez umożliwienie technikom na miejscu kontaktu z ekspertami WCBKT, którzy mogą pomóc w natychmiastowej diagnozie i naprawie, dla napraw wymagających specjalistycznej wiedzy. Pomoc może być natychmiastowa w czasie rzeczywistym i może działać w godzinach pracy i poza godzinami pracy;
- SZKOLENIA - rozwiązanie zostało włączone do cyklu szkoleniowego. Umożliwia innowacyjne sposoby szkolenia i przygotowania montażystów, serwisantów i operatorów urządzeń NOSP a także możliwość wstępnego przygotowanie pracownika przed rozpoczęciem pracy z urządzeniami NOSP na płycie lotniska.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Największym wyzwaniem w projekcie była nauka rozpoznawania obiektów. Widoczne w kamerze obiekty mogę być częściowo przysłonięte przez inne elementy, które występują w urządzeniu. Krawędzie mogą podlegać cieniowaniu. Takie przypadki dość często występują podczas stosowania rozwiązania do wsparcia montażu czy obsługi urządzeń NOSP (np. element częściowo przysłaniają przewody elektryczne, na krawędzie rzucany jest cień lub element błyszczy w świetle). Sprzęty NOSP mają setki lub tysiące różnych części, dodatkowo urządzenia montowane są w różnych wariantach więc w danym miejscu montowane są różne podzespoły. Trzeba wyłapać, który z nich jest prawidłowy. Dodatkowym utrudnieniem są zmiany technologiczne, nowsze wersje części, zamienniki. To wszystko znacznie utrudnia rozpoznawanie i identyfikacje prawidłowego podzespołu.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
- Planuj dokładnie swoje działania i cele projektu - im lepiej przygotowany wniosek, tym większe szanse na uzyskanie dofinansowania.
- Współpracuj z partnerami - korzystaj z doświadczenia innych instytucji i organizacji, które mogą wesprzeć realizację projektu.
- Staraj się być innowacyjny - unijne fundusze często są przyznawane na projekty, które wprowadzają nowe rozwiązania lub technologie.
- Zadbaj o zróżnicowanie źródeł finansowania - im większa różnorodność finansowania, tym mniejsze ryzyko dla realizacji projektu.
- Regularnie monitoruj postęp prac i dostosuj działania w razie potrzeby - elastyczność i umiejętność adaptacji do zmian są kluczowe podczas realizacji projektu unijnego.
- Dokładnie przestrzegaj zasad i regulacji - zachowanie uczciwości i zgodności z przepisami pozwoli uniknąć problemów podczas oceny projektu.
- Bądź otwarty na feedback i sugestie - warto korzystać z opinii ekspertów i osób z zewnątrz, którzy mogą wnosić cenne uwagi do rozwoju projektu.
- Pamiętaj o odpowiedniej promocji projektu - informuj o osiągnięciach i rezultatach, aby zwiększyć widoczność i wpływ projektu na społeczność.